Seria wyścigowa o najdłuższym stażu w historii polskiego motorsportu liczy dopiero 12 lat, ale we wcześniejszych sezonach wyścigi KIA Lotos Race na Torze Poznań odbywały się częściej niż tylko raz w roku. Warto tam być tym bardziej, że w 4 dotychczasowych wyścigach triumfowało 3 różnych kierowców. W ubiegłym sezonie sześć pierwszych wyścigów miało jednego zwycięzcę.

Trudno o lepszą rekomendację KIA Lotos Race i zachętę do podziwiania wyścigów na żywo niż minimalne różnice czasowe między zawodnikami, które najlepiej oddają wysoki poziom sportowy tej serii oraz świadczą o umiejętnościach i talencie kierowców. Jeżeli na mecie, po 12 okrążeniach jazdy zderzak w zderzak, różnica między zwycięzcą a „pokonanym” wynosi 9 setnych sekundy, a niecałe 6 dziesiątych sekundy do najszybszego zawodnika traci czwarty kierowca w wyścigu, to znaczy, że wygrać mógł każdy z tej czwórki.

Liderem KIA Lotos Race 2017 po 4 wyścigach jest Jan Antoszewski, który za kierownicą Kia Picanto ściga się drugi sezon. Oprócz dwóch wygranych wyścigów reprezentant Automobilklubu Wielkopolski zapisał na swoje konto wygrane kwalifikacje do dwóch pierwszych rund i, jak dotychczas, we wszystkich wyścigach tego sezonu do niego należał czas najszybszego okrążenia. Dzięki temu konto punktowe 16-latka powiększyło się o dodatkowe 30 oczek. 16 punktów straty do Jana Antoszewskiego ma Kamil Serafin, 4 punkty do tego ostatniego traci Damian Litwinowicz, który w KIA Lotos Race ściga się już trzeci rok. Jeśli kierowca z takim doświadczeniem mówi, że „tegoroczna rywalizacja stoi na bardzo wysokim poziomie. Świadczą o tym nie tylko wyniki, ale przede wszystkim bardzo wyrównana walka na torze.”, to znaczy, że na poznańskim obiekcie zapowiada się bardzo emocjonujący weekend z Mistrzostwami Polski Kia Picanto w roli głównej.

Harmonogram 3. rundy KIA LOTOS RACE 2017 na Torze Poznań Piątek, 9 czerwca 2017 r. – dwa 30-minutowe treningi, początek o godz. 11:20 i 16:45. Sobota, 10 czerwca 2017 r. – kwalifikacje: Q1 o godz. 9:40 (20 minut), Q2 o godz. 12:50 (15 minut) i Q3 o godz. 15:10 (10 minut). Niedziela, 11 czerwca 2017 r. – dwa wyścigi (po 12 okrążeń), start o godz. 10:45 i 15:15.

Tor Poznań – fakty i liczby

1974 rok – w listopadzie tego roku na posiedzeniu prezydium zarządu Automobilklubu Wielkopolski rodzi się pomysł wykorzystania starych pasów startowych lotniska Ławica pod budowę toru samochodowego.

1975 rok – w lutym głównym inwestorem budowy „obiektu o wszechstronnym przeznaczeniu” zostaje poznańska Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo” (producent Tarpana), a już w maju ruszają pierwsze prace; tor zaprojektował Roman Jankowski w konsultacji z działaczami AW.

1977 rok – 1 grudnia, po upływie zaledwie 3 lat od pojawienia się pomysłu budowy obiektu, tor samochodowo-motocyklowy o długości 4083 m (z 14 zakrętami) zostaje oficjalnie otwarty; tor kartingowy o długości 1509 m został oddany do użytku 3 lata później.

Michael Schumacher, Lewis Hamilton i Robert Kubica – na Torze Poznań, przy okazji różnych wydarzeń, jeździli najlepsi kierowcy Formuły 1.

1 min i 14 s – tyle wynosi nieoficjalny rekord toru, którego autorem jest Marc Gené w bolidzie F1 Ferrari, oficjalny rekord należy do Tomasa Kostki za kierownicą Mercedesa Klasy C DTM – 1 min i 24,401 s.

2 min i 2,382 s – najlepszy czas okrążenia uzyskany w ubiegłym roku podczas rundy KIA Lotos Race na Torze Poznań przez Damiana Litwinowicza za kierownicą Kia Picanto w czasie ostatniej części kwalifikacji (do tego zawodnika należały rok temu również czasy najszybszych okrążeń w obydwu wyścigach – 2:02,453 i 2:03,034).

19 – tyle razy przez 11 sezonów Mistrzostwa Polski Kia Picanto gościły z wyścigami na Torze Poznań (we wcześniejszych latach na poznańskim obiekcie odbywała się więcej niż jedna runda w sezonie).