Logo
WiadomościAktualnościAuta w tym kolorze najczęściej biorą udział w wypadkach. Jest naukowe wyjaśnienie

Auta w tym kolorze najczęściej biorą udział w wypadkach. Jest naukowe wyjaśnienie

Czy wybór koloru samochodu może mieć wpływ na bezpieczeństwo na drodze? Okazuje się, że z pozoru błaha, podyktowana względami estetycznymi decyzja ma istotne znaczenie. Badania pokazują, że niektóre kolory pojazdów naprawdę zwiększają ryzyko udziału w wypadkach drogowych. Dlaczego tak się dzieje? Oddajmy głos ekspertom.

Kolor samochodu może mieć wpływ na ryzyko kolizji lub wypadku
Dmitry Kalinovsky / Shutterstock
Kolor samochodu może mieć wpływ na ryzyko kolizji lub wypadku
  • Kolor samochodu ma wpływ na bezpieczeństwo na drodze, co potwierdzają badania takie jak MUARC
  • Badacze odradzają wybór ciemnych lakierów. Są eleganckie, ale sprawiają, że samochody są mniej widoczne w trudnych warunkach
  • Tę zależność zaobserwowali też ubezpieczyciele. Kolor pojazdu może mieć wpływ na wysokość składki za OC i AC
  • Białe auta uchodzą za najbezpieczniejsze. Uwagę innych kierowców zwracają też jasne kolory, takie jak żółty czy pomarańczowy

Według badań przeprowadzonych przez Monash University Accident Research Centre (MUARC) w Australii, widoczność samochodu ma decydujący wpływ na ryzyko wystąpienia wypadku. Analiza ponad 850 tys. zdarzeń drogowych wykazała, że osoby podróżujące czarnymi samochodami są o 12 proc. bardziej narażone na udział w wypadku niż pasażerowie białych pojazdów. Głównym powodem jest słaba widoczność takich pojazdów pod osłoną nocy i w trudnych warunkach pogodowych, takich jak mgła lub intensywne opady deszczu czy śniegu.

Jakie samochody najczęściej biorą udział w wypadkach?

Badacze z MUARC nie mają wątpliwości — eleganckie i dyskretne barwy samochodów sprawiają, że w niektórych sytuacjach stajemy się niewidoczni. Ciemne lakiery, takie jak szary (+11 proc.), srebrny (+10 proc.) czy ciemnoniebieski (+7 proc.), nie odbijają dobrze światła i łatwo wtapiają się w otoczenie drogi, co utrudnia innym zauważenie takich pojazdów.

Swoje własne badanie dotyczące wpływu kolorów samochodów na bezpieczeństwo przeprowadziła firma CarVertical. Analitycy wyłonili jeszcze jeden problematyczny kolor — brązowy. Podobnie jak inne ciemne barwy często "ginie" w otoczeniu, szczególnie w pochmurne dni. Z przedstawionego raportu wynika, że aż 53,1 proc. brązowych pojazdów uczestniczyło w wypadkach, wyprzedzając nawet auta polakierowane na czarno (51,2 proc.). Na trzecim miejscu uplasowały się... żółte samochody (50 proc.).

Anomalia? Ten jaskrawy kolor to wyjątek potwierdzający regułę i na to też mamy wyjaśnienie — żółty lakier zdobi często samochody sportowe, których kierowcy praktykują dynamiczną i agresywną jazdę. Przykładów nie trzeba daleko szukać. Z fabryk w takim kolorze wyjeżdżały m.in. Suzuki Swift Sport, Renault Megane R.S., Audi RS3, Mercedes-AMG A45, Toyota GR Supra, Porsche Cayman, Chevrolet Camaro, Audi R8 Competition czy Lamborghini Gallardo... Teraz już rozumiecie?

Dlaczego jasny kolor samochodu jest lepszy?

Obydwa badania potwierdzają, że jasne kolory zasadniczo zapewniają większe bezpieczeństwo, bo ułatwiają innym kierowcom dostrzeżenie tak polakierowanego auta. Zła wiadomość dla osób, które lubią się wyróżniać: i MUARC, i CarVertical wskazują biały jako najbezpieczniejszy kolor samochodu. Według firmy CarVertical pojazdy w tym kolorze są najmniej narażone na udział w kolizjach — tylko 41,1 proc. białych aut brało udział w takich zdarzeniach.

Biały lakier zwiększa widoczność pojazdu na drodze
Biały lakier zwiększa widoczność pojazdu na drodzeŻródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Na szczęście, doskonałą widoczność na drodze zapewniają też inne kolory, takie jak złoty, pomarańczowy czy wspomniany już żółty. Dzięki dużemu kontrastowi z otoczeniem takie lakiery skutecznie przyciągają uwagę innych użytkowników drogi. To nie przypadek, że właśnie takie kolory (lub fluorescencyjne naklejki) pokrywają karoserie pojazdów specjalistycznych, takich jak maszyny budowlane, ambulanse, radiowozy czy auta pomocy drogowej. Ta cecha ułatwia dostrzeżenie auta nawet w trudnych warunkach oświetleniowych.

Czy kolor samochodu ma wpływ na wysokość ubezpieczenia?

W tym kontekście nie powinno być zaskakujące to, że towarzystwa ubezpieczeniowe także zauważyły tę zależność. Wybór koloru może mieć wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej, bo niektóre firmy uwzględniają w nich statystyczne ryzyko kolizji powiązane z widocznością pojazdu.

Ciemne lakiery są eleganckie, ale łatwiej wtapiają się w otoczenie
Ciemne lakiery są eleganckie, ale łatwiej wtapiają się w otoczenieArchiwum / Auto Świat

Ciemne kolory, takie jak czarny, granatowy czy brązowy, uznawane są za bardziej ryzykowne, więc ich kierowcy mogą spodziewać się nieco wyższych składek. Analogicznie użytkownicy jasnych pojazdów mogą liczyć na lepszą kalkulację. Ma to uzasadnienie choćby dlatego, że łatwiej dostrzegalne samochody zwiększają szansę na uniknięcie kolizji — w sytuacjach awaryjnych, takich jak nagłe hamowanie czy niespodziewany manewr ominięcia przeszkody kluczowa jest każda sekunda.

Przeczytaj też: Ubezpieczenie Toyot już nie jest tanie. Niespodziewany efekt hybryd

Jaki kolor samochodu wybrać? Styl kontra bezpieczeństwo

Podsumowując, wybór koloru samochodu wykracza daleko poza kwestie estetyczne. Wybór jasnej barwy, takiej jak biały, złoty czy pomarańczowy może znacząco poprawić naszą widoczność na drodze i przy okazji obniżyć nam koszty ubezpieczenia. Ciemne barwy są bardziej eleganckie, ale mogą zadziałać na naszą niekorzyść w trudnych warunkach pogodowych.

Na co stawiasz — styl czy bezpieczeństwo? Jeśli nie przekonuje was kwestia bezpieczeństwa, to jest jeszcze jedna zachęta do krzykliwych barw. Jaka? Finansowa. Według analityków amerykańskiej platformy sprzedażowej iSeeCars to właśnie żółte, pomarańczowe i zielone samochody najmniej tracą na wartości w ciągu pierwszych trzech lat użytkowania (kolejno: 24 proc., 24,4 proc. i 26,4 proc.). Warto jednak wiedzieć, że takie auta trudniej odsprzedać — nie każdy chce jeździć jaskrawym samochodem, ale kiedy już ktoś się trafi, będzie skłonny zapłacić za niego więcej.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji