Auto Świat Wiadomości Aktualności Koncern Stellantis szykuje auta na wodór. W salonach pojawią się w tym roku!

Koncern Stellantis szykuje auta na wodór. W salonach pojawią się w tym roku!

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Miłośnicy samochodów elektrycznych zasilanych wodorem będą mieli w czym wybierać. Jeszcze w tym roku modele z wodorowymi ogniwami paliwowymi pojawią się w salonach Citroena, Opla i Peugeota. Wbrew pozorom nie będą jednak konkurować z Toyotą Mirai.

Wodorowe auta dostawcze od Citroena, Peugeota i Opla
Zobacz galerię (3)
Stellantis / Stellantis
Wodorowe auta dostawcze od Citroena, Peugeota i Opla
  • Dział aut specjalnych w fabryce Opla w Russelsheim rozpoczyna produkcję dostawczych aut zasilanych wodorem
  • Samochody zbudowano w oparciu o elektryczne odmiany popularnych modeli: Citroena Jumpy, Opla Vivaro i Peugeota Experta
  • Samochody będzie można ładować z gniazdka, co zapewni zasięg do 50 km, zasięg z uwzględnieniem wodoru ma przekroczyć 400 km

Koniec z modelami koncepcyjnymi tankowanymi wodorem, bowiem Grupa Stellantis jeszcze w tym roku rozpocznie seryjną produkcję samochodów elektrycznych z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Trafią do salonów Citroena, Peugeota oraz Opla. Nowych modeli próżno jednak szukać w tych częściach salonów, gdzie zwykle wystawiane są samochody osobowe, ponieważ każda ze wspomnianych marek zadebiutuje z autem dostawczym.

Citroen Jumpy, Opel Vivaro i Peugeot Expert - plug-in i wodór

Wodorowe nowości plug-in powstaną na bazie dobrze znanych elektrycznych odmian Citroena Jumpy, Opla Vivaro i Peugeota Experta. Na początek auta dostępne będą w dwóch wersjach długości nadwozia (4,95 m i 5,3 m) i masie ok 1,95 t (ładowność do 1100 kg). Bez względu jednak na odmianę nadwoziową napęd pozostanie ten sam, a to oznacza silnik elektryczny o mocy maksymalnej 100 kW (60 kW w trybie Eco) i 260 Nm momentu obrotowego, akumulator litowo-jonowy 10,5 kWh (zasilanie do 11 kW) oraz zbiorniki na 4,4 kg wodoru (czas tankowania do 3 min.). Tyle wystarczy, by uzyskać maksymalną prędkość 130 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 15 s i zasięg ok. 400 km (WLTP). Niestety nie wskazano, czy uwzględniono także zasięg wyłącznie na akumulatorach ładowanych z gniazdka (dzięki plug-in można pokonać do 50 km).

Przeczytaj też:

Pierwsze samochody trafią do klientów jeszcze w tym roku. Niestety dostępność będzie dość mocno ograniczona. Stellantis na początek przygotuje oferty tylko dla firm (B2B) i tylko na auta w odmianie z kierownicą po lewej stronie (brytyjskie media nie kryły rozczarowania).

Za produkcję nowych samochodów będzie odpowiedzialna fabryka Opla w Russelsheim, a ściślej dział aut specjalnych OSV (Opel Special Vehicles). Ile ich powstanie w ciągu roku? To wciąż słodka tajemnica menedżerów Stellantis.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków