Auto Świat Wiadomości Aktualności „Kratka” już była, ale czy nie wróci więcej?

„Kratka” już była, ale czy nie wróci więcej?

Zapowiedź likwidacji pełnego odliczenia VAT spowodowała lawinę zamówień na "kratki".  Nowe regulacje prawne nie załatwiają jednak sprawy do końca. Odliczenia od aut firmowych mogą jeszcze wrócić.

Samochód z kratką
Onet
Samochód z kratką

W branży motoryzacyjnej i leasingowej druga połowa 2010 r. upłynęła pod hasłem "auto z kratką". Od 1 stycznia 2011 r. te samochody zniknęły z oferty salonów samochodowych, podobnie jak i odliczanie od nich pełnego podatku VAT. "Firmy leasingowe wspięły się wysoko, jeśli chodzi o wartość sprzedaży "kratek", szczególnie w dwóch ostatnich kwartałach 2010 r., ale to może oznaczać tym bardziej bolesny spadek wyników, zwłaszcza na początku 2011 r. - zwraca uwagę Mariusz Włodarczyk z BZ WBK Leasing.

Spółka BZ WBK Leasing w całym 2010 r. sfinansowała samochody osobowe o łącznej wartości 438 mln zł, a w porównaniu do poprzedniego roku daje to blisko 10 proc. wzrostu. "Kratki" stanowiły  aż 34 proc. wartości wszystkich wyleasingowanych pojazdów, czyli  ponad 2,5 krotnie więcej niż w roku 2009.

Na "boom kratkowy" miała wpływ nie tylko zapowiadana zmiana w odliczaniu VAT, ale także promocje organizowane przez firmy leasingowe. Od początku 2011 r. takich akcji jest zdecydowanie mniej. Promocyjna oferta BZ WBK Leasing trwająca do 31 marca 2011 r., w ramach której do leasingu samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony za 61 groszy dodawana jest karta paliwowa, stanowi jeden z nielicznych wyjątków.

Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o VAT i transporcie drogowym w połowie grudnia 2010 r. - w rekordowym tempie, bo zaledwie miesiąc od początku prac Sejmu nad projektem. Tym samym od 1 stycznia br., przez kolejne dwa lata, ograniczona możliwość odliczenia pełnego VAT od zakupu czy leasingu jak również brak odliczenia VAT-u od paliwa dotyczyć będzie nie tylko samochodów osobowych, ale również wykorzystywanych w działalności gospodarczej małych samochodów dostawczych, czyli aut z kratką.

Od zakupu lub leasingu tych pojazdów przedsiębiorca odliczy teraz 60 proc. VAT ujęte w fakturze, ale nie więcej niż 6 tys. zł, a od paliwa w ogóle nie przysługuje odliczenie VAT-u. Zatem po "odwilży" będącej efektem wyroku ETS w sprawie Magoora, krąg pojazdów których dotyczą mniej korzystne warunki finansowe eksploatacji znów uległ rozszerzeniu. - Zarówno przedsiębiorcy, jak i firmy leasingowe tkwiły w niepewności do ostatniej chwili, ale choć wydawało się to prawie niemożliwe, rząd zdążył przed końcem roku. Absolutnie nie oznacza to, że kwestia odliczeń VAT od aut firmowych została rozwiązana ostatecznie i kompleksowo. Niewykluczone, że po dwuletnim urlopie kratki wrócą i znowu będziemy dyskutować na ten temat - mówi Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing.

Eksperci BZ WBK Leasing zwracają także uwagę na inne kwestie związane z wykorzystaniem samochodów w działalności gospodarczej, które nie są wystarczająco jasno określone przepisami podatkowymi. - Chodzi m.in. o wykorzystanie samochodów osobowych w działalności gospodarczej, do zakupu których, jak uważamy, państwo powinno zachęcać poprzez zwolnienie z VAT-u lub problem wykorzystania aut firmowych do celów prywatnych. Przez ciągłe zmiany prawa i jego nieścisłość przedsiębiorcom trudno jest planować swoją działalność w terminie dłuższym niż jeden rok - mówi Mariusz Włodarczyk.

- Jedno jest pewne: aby umowy leasingu zawarte do końca 2010 r. dotyczące samochodów z kratką dawały prawo do pełnego odliczenia VAT z rat leasingowych, muszą być zarejestrowane przez leasingobiorcę w urzędzie skarbowym do końca stycznia 2011 r. Klienci firm leasingowych muszą o tym pamiętać, w przeciwnym razie boom na kratki z końca ubiegłego roku będzie korzystny dla fiskusa, a nie dla firm - dodaje Mariusz Włodarczyk.

kz
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków