W 2013 roku na całym świecie wyprodukowano 84,1 mln aut, a więc najwięcej w dotychczasowej historii. Liderem ponownie została Toyota, która sprzedała 9,98 mln aut, as do statystyk zaliczono wyniki takich marek jak Toyota, Lexus, Daihatsu, Scion i Hino. To jednak mniej niż w 2012 roku, gdy japoński koncern sprzedał 10 117 274 auta.
Na drugiej pozycji uplasował się największy europejski producent – koncern Volkswagen. Jego 12 marek łącznie sprzedało 9,73 mln samochodów, a więc o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak celem niemieckiego koncernu jest zdobycie pozycji światowego lidera, co zapewne już wkrótce stanie się realne.
Na trzecie miejsce w tej klasyfikacji spadł amerykański koncern General Motors, który sprzedał 9,71 mln aut i odnotował 4 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2012 roku.
Kolejna pozycja to Renault-Nissan, którego wyniki już znacznie odbiegają od pierwszej trójki. Wszystkie marki należące do tego koncernu sprzedały łącznie 8,29 samochodów.
Chociaż większość marek odnotowała wzrost, to francuski koncern Peugeot-Citroën zakończył 2013 rok 4,9 proc. spadkiem sprzedaży, podobnie jak Suzuki ze spadkiem 1 proc.
Poz. | Producent | Sprzedaż [ mln szt.] | Zmiana 2012/2013 [%] |
1. | Toyota | 9,98 | 3% |
2. | VW Group | 9,73 | 5% |
3. | General Motors | 9,71 | 4% |
4. | Renault-Nissan | 8,26 | 2% |
5. | Hyundai-Kia | 7,56 | 6% |
6. | Ford | 6,25 | 10% |
7. | Fiat-Chrysler | 4,35 | 4% |
8. | Honda | 4,10 | 7% |
9. | PSA Peugeot Citroen | 2,82 | -5% |
10. | Suzuki | 2,66 | -1% |
11. | Daimler | 2,35 | 7% |
12. | BMW Group | 1,96 | 6% |
13. | Mazda | 1,32 | - |
14. | Mitsubishi | 1,28 | 12% |
15. | Tata Motors | 1,04 | - |
16. | Geely | 0,98 | 8% |
17. | Changan | 0,84 | - |
18. | Subaru | 0,78 | - |
19. | Great Wall | 0,75 | 21% |
CZYTAJ WIĘCEJ