Jeśli mielibyśmy wybrać lidera wartości rezydualnej tuż po wyjechaniu z salonu, bez wątpienia byłoby nim nowe Suzuki Jimny. Zapotrzebowanie na to auto na rynku polskim (i nie tylko) wielokrotnie przekracza liczbę dostępnych w salonach samochodów. Z tego powodu doszło do niecodziennej sytuacji - auto po wyjechaniu z salonu, nie tanieje, ale... drożeje. Modele dostępne na rynku wtórnym są widocznie droższe niż w oficjalnych cennikach.
W zestawieniu firmy InIfo-Ekspert nie uwzględniono jednak małej terenówki Suzuki. Trafiło tu 20 najpopularniejszych aut w bazowych wersjach wyposażenie z silnikami benzynowymi. Dla wspomnianych modeli sporządzono prognozy utraty wartości w ciągu 36 miesięcy przy założeniu, że auto pokona w tym czasie 90 tys. km.
Okazało się, że różnice w wartościach rezydualnych pomiędzy poszczególnymi autami są naprawdę duże. Po trzech latach najmniej na wartości straci Hyundai Tucson (dwunaste najczęściej kupowane auto w 2019 roku). Według prognoz koreański SUV zachowa 66 proc. wartości początkowej. To bardzo dobry wynik. Warto zauważyć, że z kolei najszybciej tracący wartość Ford Focus po 36 miesiącach będzie wart tylko nieco ponad 52 proc. ceny wyjściowej.
Co ciekawe, w pierwszej piątce znalazł się jeszcze jeden model koreańskiego koncernu – Kia Sportage (miejsce 5.), a stawkę uzupełniły: Toyoty RAV4 i Toyota C-HR oraz hit sprzedaży naszego rynku, czyli Skoda Octavia. Interesujące, że bardziej prestiżowy brat Octavii, czyli Volkswagen Golf, znalazł się dopiero na 16. miejscu.
Natomiast najmniej opłacalny (pod względem utraty wartości rezydualnej) w perspektywie trzech lat okazał się zakup Volkswagena Golfa, Renault Clio, Fiata Tipo, Kii Ceed oraz wspomnianego Forda Focusa.
Ranking wartości rezydualnej według Info-Ekspert
MIEJSCE | MODEL | WARTOŚĆ REZYDUALNA (%) |
1 | Hyundai Tucson | 66 |
2 | Toyota RV4 | 65,4 |
3 | Toyota C-HR | 60,5 |
4 | Skoda Octavia III | 60,5 |
5 | Kia Sportage | 60,1 |
6 | Nissan Qashqai II | 59 |
7 | Volkswagen Tiguan | 58,8 |
8 | Toyota yaris | 58,1 |
9 | Toyota Corolla | 58 |
10 | Dacia Duster | 57,9 |
11 | Opel Astra V | 56,9 |
12 | Skoda Superb III | 56,7 |
13 | Opel Corsa F | 56,2 |
14 | Volkswagen Passat B8 | 56,1 |
15 | Skoda Fabia III | 55,5 |
16 | Volkswagen Golf VII | 55 |
17 | Renault Clio V | 55 |
18 | Fiat Tipo | 54,9 |
19 | Kia Ceed | 54,8 |
20 | Ford Focus | 52,4 |