Leasing aut rośnie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wpierwszym półroczu 2003 roku szacunkowa całkowita wartość netto wyleasingowanych samochodów osobowych "z kratką" wyniosła 320 mln zł, co w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku (280 mln zł) oznacza 14-proc. wzrost - informuje Związek Przedsiębiorstw Leasingowych.

Największy udział w rynku leasingowym aut osobowych "z kratką" przypada Eu-ropejskiemu Funduszowi Leasingowemu (30,3 proc.), na drugim miejscu znajduje się Raiffeisen Leasing (12,5 proc.), a na trzecim DaimlerChrysler Leasing (8,0 proc.). Witold Drożdż z ZPL uważa, że jeszcze w tym roku udział samochodów "z kratką" w rynku leasingowym przekroczy 15 proc. W opinii Jacka Nawary z EFL leasing ma coraz większy udział w finansowaniu kupna pojazdów w Polsce. Zakupów tych dokonują już nie tylko przedsiębiorstwa. "W 2000 roku EFL, jako pierwsza firma na rynku, wprowadził ofertę leasingu konsumenckiego skierowanego do osób nie prowadzących działalności gospodarczej" - dodaje Nawara. Według danych BPS Consultants Poland prawie połowa pojazdów kupowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa jest finansowana przez leasing.Analitycy rynkowi podkreślają, że dobra kondycja segmentu leasingowego w dużym stopniu odzwierciedla stan polskiej gospodarki. Obiecujące wyniki po pierwszym półroczu 2003 roku dowodzą, że gospodarka wychodzi z kryzysu."Największym problemem, z jakim zderza się branża leasingowa, są nieustabilizowane przepisy prawne" - podkreśla Jacek Nawara. Milowym krokiem było wprowadzenie w grudniu 2000 roku do kodeksu cywilnego zapisu o umowie leasingowej, a rok później zapisów dotyczących opodatkowania umowy leasingu i podatku VAT. Pomimo tego leasingobiorcy wciąż mogą spodziewać się niekorzystnych zmian.Już za rok, po wejściu Polski do UE, na rynku leasingowym mogą nastąpić znaczące zmiany. Dlatego firmy leasingowe proponują, by w Polsce, podobnie jak w innych krajach UE można było odliczać podatek VAT od aut osobowych. W Niemczech, Holandii czy Hiszpanii można go odliczać w całości, w Wielkiej Brytanii, Szwecji oraz Belgii - w 50 proc. Po wejściu Polski do UE auta typu hatchback i kombi prawdopodobnie nie będą mogły uzyskać homologacji ciężarowej. Eksperci są zgodni, że jeśli fiskus nie zgodzi się na częściowe chociażby odliczanie VAT-u od pojazdów osobowych, rynkowi leasingu grozi zapaść.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: