Logo
WiadomościAktualnościLuksusowy Łazik

Luksusowy Łazik

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Land Rover miał służyć przede wszystkim brytyjskim rolnikom, spełniając rolę maszyny roboczej. Zaprezentowany oficjalnie w 1948 roku, przyjęty został bardzo dobrze i rozpoczął wspaniałą karierę.

Jego główną zaletą była możliwość szerokiego zastosowania, co wynikało z mocnej konstrukcji, spartańskiego wyposażenia i łatwego poruszania się po nieutwardzonych drogach. Zaczęły pojawiać się różne wersje Land Rovera, ze zróżnicowanym rozstawem osi i ze specjalistycznymi nadwoziami. Zabrakło jednak wersji, która łatwo przejeżdża nierówności drogi, ale jednocześnie nie powoduje nadmiernych wstrząsów na złej drodze.Dopiero w połowie lat 60. rozwinięto prace nad wygodnym łazikiem. Aż 4 lata trwały dokładne badania i w ich wyniku powstał jedyny tego rodzaju samochód na świecie. Range Rover charakteryzuje się dobrą dynamiką, wygodnym wnętrzem nadwozia i miękkim zawieszeniem kół. Napęd na 4 koła i skrzynia biegów o 8 przełożeniach, pozwalająca np. przy 1000 obr./min silnika jechać z prędkością od 2,7 do 32 km/h.Silnik Range Rovera pochodził z osobowego Rovera o pojemności 3,5 litra. Był ośmiocylindrową widlastą jednostką napędową, kupioną parę lat wcześniej w amerykańskiej firmie Buick. Blok silnika i głowice wykonano z metali lekkich, a kuty wał korbowy osadzono w 5 łożyskach. Również kuty wałek rozrządu umieszczono centralnie pomiędzy dwoma rzędami cylindrów rozchylonych pod kątem 90 stopni.Napęd z silnika przenoszony był na skrzynię biegów przez hydraulicznie wspomagane sprzęgło. Ze skrzynią biegów połączono przekładnię redukcyjną, zwiększającą dwukrotnie liczbę biegów do 8. Skrzynia rozdzielcza natomiast wyprowadzała napęd na przednią i tylną oś samochodu. W miejsce sztywnego zawieszenia na resorach piórowych, stosowanego w Land Roverze, Range Rover otrzymał zmienione zawieszenie. Jego najciekawszym technicznie elementem był zastosowany w tylnej osi hydrauliczno-pneumatyczny korektor ugięcia zawieszenia typu Boge, który utrzymywał pojazd na jednakowej wysokości niezależnie od obciążenia, dzięki czemu prześwit pojazdu nie ulegał zmianie.Nadwozie samochodu zamocowano w 10 punktach do sztywnej, mocnej ramy o zamkniętym prostokątnym przekroju. Szkielet nadwozia wykonano ze stali, natomiast zewnętrzne poszycie z blach aluminiowych. Wnętrze samochodu łatwo mieściło 5 osób, a tylną kanapę można było składać w celu powiększenia przestrzeni bagażowej.Elegancki Range Rover zapoczątkował powstanie wyróżniającej się odmiany pojazdów osobowo-terenowych, które obecnie bardzo rozpowszechniły się na świecie. Najpopularniejsze z nich stały się jednak bardziej osobowe niż terenowe, stąd nazwa - rekreacyjne. Natomiast Range pozostał łazikiem o świetnych właściwościach terenowych, m.in. wyposażony w blokadę środkowego mechanizmu różnicowego.Przez ponad 20 lat wytwarzano go prawie bez większych zmian konstrukcyjnych. Modernizowano tylko detale, np. kilkakrotnie wystrój wnętrza nadwozia, w tym deskę rozdzielczą. Najpoważniejszą zmianą modelu z 1970 roku było wprowadzenie w 1992 roku dodatkowych elementów pneumatycznych zawieszenia kół, umożliwiających zmianę prześwitu podwozia nad jezdnią. W tym samym czasie pojawiła się nowa luksusowa odmiana Range Rover Vogue LSE z wydłużonym rozstawem osi i z silnikiem 4,2 litra V8.W sierpniu 1994 r. zaprezentowano gruntownie zmodernizowany model. Zachowano jednak charakterystyczny kształt nadwozia, tylko zaokrąglając ostre krawędzie. Okrągłe reflektory zmieniono na prostokątne i wprowadzono duże klosze tylnych lamp zespolonych. Wnętrze otrzymało wystrój, który na pewno nie ustępował żadnemu z luksusowych samochodów osobowych. Po raz pierwszy samochód typu terenowego otrzymał pneumatyczne zawieszenie, elektrycznie regulowane zależnie od obciążenia pojazdu i stanu nawierzchni.Dźwignia zmiany biegów posłużyła też do przełączania biegów szosowych (wyższych) i terenowych (niższych). Nie było więc potrzeby stosowania oddzielnej dźwigni sterującej reduktorem. Metoda włączania biegów szosowych i terenowych jedną dźwignią jest własnym opracowaniem Rovera, nazwanym systemem H-gate i stosowana do sterowania skrzyni automatycznej i mechanicznej. Pojazd wyposażono w wiele układów elektronicznych, sterującychurządzeniami przeciwblokującymi i przeciwpoślizgowymi oraz zabezpieczającymi przed kradzieżą. W 1994 r. zaproponowano pięć wersji Range Rovera z zastosowaniem dwóch rodzajów skrzyń biegów: automatycznej i mechanicznej oraz trzech różnych silników: 2,5 litrowego 6-cylindrowego rzędowego diesla oraz benzynowych 8-cylindrowych widlastych, 4-litrowego i 4,6-litrowego.W 1999 roku silniki benzynowe zmodyfikowano.Range Rover w ciągu 30 lat produkcji stał się niemal kultowym samochodem terenowym. Jazda nim - także po bezdrożach - pozwala zrozumieć, dlaczego pojazdów tego typu używają dostojnicy wielu krajów świata, w tym brytyjski dwór królewski.Zdzisław Podbielski

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: