Logo
WiadomościAktualnościLepiej nie podważać pomiaru prędkości w sądzie. Znamy oficjalne stanowisko resortu

Lepiej nie podważać pomiaru prędkości w sądzie. Znamy oficjalne stanowisko resortu

Krzysztof Kaźmierczak
Krzysztof Kaźmierczak

Kwoty nowych mandatów są bardzo wysokie. Nic dziwnego, że kierowcy interesują się powodami, które mógłby sprawiedliwie unieważnić karę. Jednym z nich jest wzięcie w wątpliwość dokładności pomiaru prędkości. Chodzi o to, czy na pewno urządzenie pomiarowe jest sprawne i odpowiednio dokładne. Właśnie ukazało się oficjalne stanowisko Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w tej sprawie.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Pomiar prędkości – dziś automatyczna utrata prawa jazdy dotyczy wyłącznie wykroczeń popełnionych na obszarze zabudowanym
Auto Świat
Pomiar prędkości – dziś automatyczna utrata prawa jazdy dotyczy wyłącznie wykroczeń popełnionych na obszarze zabudowanym

W 2022 r. polscy kierowcy oraz pozostali uczestnicy ruchu drogowego muszą się zmierzyć z drastyczną podwyżką stawek mandatów. Kara za przekroczenie prędkości do niedawna wynosiła "tylko" 500 zł. Teraz najwyższa stawka to aż 2,5 tys. zł, a więc jest o co walczyć, sugerując niedokładny pomiar. Oto co mówi Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 17 lutego 2014 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym. Mianowicie wartości błędów granicznych dopuszczalnych przyrządów wynoszą ± 3 km/h – dla prędkości do 100 km/h lub ± 3 proc. wartości mierzonej – dla prędkości powyżej 100 km/h (podczas badań i sprawdzeń poza laboratorium). Teoretycznie oznacza to, że ten dokument daje kierowcom sposobność podważenia wyniku pomiaru we wspomnianym zakresie. A co na to resort spraw wewnętrznych?

Nie ma przepisów, które pozwalałby funkcjonariuszom na interpretowanie pomiarów

Sekretarz Stanu, Maciej Wąsik, tak skomentował tę sprawę: "W obowiązującym stanie prawnym nie ma przepisu, który upoważniałby policjanta do pomniejszenia wyniku dokonanego pomiaru prędkości pojazdu o wartość dopuszczalnego błędu granicznego urządzenia". Resort przypomina także, iż wszystkie używane przez policję przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym zostały dopuszczone do stosowania przez Główny Urząd Miar. GUM, wydając decyzję zatwierdzenia, gwarantuje, iż konstrukcja i metody pomiarowe spełniają wymagania techniczne i metrologiczne.

Ponadto minister odwołuje się do prac zespołu do przeprowadzenia analizy wyroków uniewinniających w sprawach o przekroczenie dopuszczalnej prędkości przez kierujących pojazdami. Zespół, powołany przez Komendanta Głównego Policji, wydał rekomendacje mające na celu wyeliminowanie stwierdzonych uchybień. Zdaniem Sekretarza Stanu zostały one zrealizowane i dotyczyły m.in.: wprowadzenia zmian w systemie szkolenia funkcjonariuszy ruchu drogowego z obsługi urządzeń do pomiaru prędkości, czy zwiększenia wymogów dla wprowadzanych do użytkowania przyrządów kontrolno-pomiarowych do pomiaru prędkości.

Sądy stają po stronie policji, a nie kierowców

Nie sugerujemy, że droga sądowa jest złym wyborem, bo wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Chyba nie jest tajemnicą, że droga sądowa może okazać się nie tylko skomplikowana, również kosztowna, bo w grę wchodzą przecież koszty sądowe. Na dodatek złożoność procesu sądowego i historia orzeczeń poważnie poddaje pod wątpliwość zasadność sądzenia się różnicę prędkości wynoszącą przecież maksymalnie 3 proc. zmierzonej wartości.

Autor Krzysztof Kaźmierczak
Krzysztof Kaźmierczak
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium