Auto Świat Wiadomości Aktualności Mazda ma już 90 lat

Mazda ma już 90 lat

Mazda Motor Corporation obchodzi w tym roku dziewięćdziesiąte urodziny. Jest to dobra okazja do podsumowania swoich osiągnięć, które stały za sukcesem firmy przez dziewięć dziesięcioleci.

Mazda Furai Concept 2007
Onet
Mazda Furai Concept 2007

Marzyciel coś okrywa, geniusz to dopracowuje

Zasada ta sprawdza się w przypadku Niemca Feliksa Wankla i Kenichi Yamamoto z Mazdy. Wankel, który nigdy nie miał prawa jazdy ani nie skończył studiów, marzył o zbudowaniu alternatywnego silnika o płaskiej komorze spalania i cienkim tłoku obracającym się wewnątrz. Kenichi Yamamoto z Mazdy był pod tak wielkim wrażeniem tej koncepcji, że w 1961 roku Mazda kupiła chroniący to rozwiązanie patent.

Pierwszy silnik Wankla, który pojawił się w Hiroszimie, wibrował jednak na tyle mocno, że rysował wewnętrzne ściany komory rotora. Wadę te Yamamoto-San i jego inżynierowie usunęli dzięki lepszemu uszczelnieniu i technice smarowania. W pierwszej wersji produkcyjnej (model Cosmo Sport z 1967 roku) opracowany przez Mazdę silnik z podwójnym rotorem wyposażony był w trochoidalne korpusy, w których umieszczone były trójkątne tłoki - rotory z mimośrodowym wałem przechodzącym przez ich środek. Przestrzeń pomiędzy krawędzią rotora a ściankami korpusu tworzyły komory ssania, sprężania, pracy oraz wydechu. Silnik pracował równo i osiągał wysokie obroty, ponieważ wytwarzane przez niego ciśnienie w sposób bezpośredni napędzało mimośrodowy wał i nie wymagało konwersji ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy poprzez korbowody, jak dzieje się to w przypadku silnika tłokowego. Technologia ta została wykorzystana w niemal 2 milionach samochodów Mazdy, w tym w zwycięskich samochodach rajdowych WRC, Mazdzie 787B, która zwyciężyła wyścig w Le Mans w 1991 roku, i obecnym modelu RX-8 RENESIS z silnikiem rotacyjnym.

Wielkie odkrycie - wodór i silnik rotacyjny

Kiedy inżynierowie Mazdy po raz pierwszy w 1990 roku użyli wodoru jako paliwa do silnika rotacyjnego, czekała ich miła niespodzianka. Technologia rotacyjna Mazdy ma kilka zalet w stosunku do silników o ruchu posuwisto-zwrotnym, jeśli chodzi o spalanie wodoru. Mieszanka wodorowo-powietrzna jest bardziej jednorodna, ponieważ proces mieszania zachodzi szybciej, a proces napełniania trwa dłużej. W silniku rotacyjnym nie zachodzi również zjawisko cofania się płomienia, ponieważ komora ssąca silnika obrotowego jest oddzielona od komory spalania i jest dzięki temu chłodniejsza, a w silniku nie ma zaworów dolotowego i wydechowego, które mogłyby się grzać. W ciągu ostatnich 20 lat Mazda udoskonaliła zasilany wodorem silnik rotacyjny na tyle, że jest on produkowany seryjnie i dostępny w Japonii i Europie w modelu RX-8 Hydrogen RE i Mazda5 Hydrogen RE Hybrid.

Prosty i inteligentny - benzynowy silnik z wtryskiem bezpośrednim DISI + system i-Stop

Inżynierowie Mazdy wiedzieli, że jeśli zdołają zatrzymać silnik benzynowy i przy tym ustawić tłoki wykonujące suw sprężania w odpowiedniej pozycji, to można będzie uruchomić taki silnik przez samo podpalenie zawartej w cylindrach mieszanki. Jednak, by to osiągnąć, paliwo musiało być wtryskiwane bezpośrednio do cylindra. Tak oto narodziła się innowacyjna technologia i-Stop Mazdy - silnik benzynowy o bezpośrednim wtrysku paliwa. Jest on wyposażony w system włączania i wyłączania, który wyłącza silnik pracujący na biegu jałowym (oszczędność paliwa) i ustawia odpowiednio tłoki, korzystając z zaawansowanego oprogramowania sterowania silnikiem. Kiedy kierowca ponownie naciśnie pedał sprzęgła, paliwo zostaje wtryśnięte bezpośrednio do odpowiedniej komory spalania i silnik uruchamia się w czasie zaledwie 0,35 sekundy, niemal dwa razy szybciej niż w systemach konwencjonalnych.

Rewolucja w materiałach - opracowany przez Mazdę katalizator w technologii nanocząsteczkowej i nowy filtr cząstek stałych (DPF)

Metale szlachetne są częścią ceramicznej powierzchni katalizatora i to właśnie one wchodzą w reakcję ze spalinami, "katalizując" zawarte w nich toksyny. W wysokiej temperaturze molekuły metali szlachetnych mogą się łączyć w większe grupy, co ogranicza ich zdolność oczyszczania spalin. Aby temu zapobiec, konieczne jest stosowanie dużej ilości tych metali. Kilka lat temu inżynierowie Mazdy zastosowali technologię single nano i zdołali rozprowadzić poszczególne cząsteczki metali szlachetnych na ceramicznej bazie tak, by nie łączyły się one w większe grupy. Produkcja nowego katalizatora Mazdy wymaga użycia o 70 procent mniejszej ilości metali szlachetnych, choć nie występuje przy tym spadek efektywności działania. W silnikach wysokoprężnych Mazda wprowadziła filtr cząstek stałych (DPF) z ceramiczną bazą, który uwalnia zawarte w niej molekuły tlenu podczas dopalania cząstek stałych znajdujących się w spalinach oleju napędowego. Dzięki temu wzrasta wydajność filtra, silnik jest oszczędniejszy, a sam filtr wymaga rzadszej regeneracji. Oba filtry są dostępne w obecnej gamie modeli Mazda.

Powrót do źródeł - technologie oszczędzania masy

Stosowana przez Mazdę "strategia grama", zmierzająca do obniżenia wagi pojazdu, to jedno z największych osiągnięć firmy. Jest tak istotna, choć wykorzystuje bardzo prostą zasadę - lżejszy samochód mniej pali. Aby obniżyć wagę danego komponentu, inżynierowie musieli badać, jak reaguje on w warunkach nacisku, więc Mazda musiała stworzyć nowe oprogramowanie komputerowe. Aby dodać zgrzeiny punktowe i spawanie punktowe w nowych miejscach skorupy nadwozia, opracowano nową technologię narzędzi. Dzięki zaawansowanym technikom odlewniczym przygotowano gatunki stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, zapewniające niższą wagę oraz większą wytrzymałość nadwozia i zawieszenia. Inżynierowie wykorzystali nawet lżejsze magnesy neodymowe w głośnikach. Dzięki powrotowi do źródeł, Mazda stała się jednym z pierwszych producentów samochodów, który wprowadził nową generację pojazdów - lżejszych, mocniejszych, ekonomiczniejszych i przyjaźniejszych dla środowiska niż poprzednicy.

kz
Powiązane tematy: