Modernizacji u Mercedesa ciąg dalszy. Po modelach CLS, SL i M przyszła kolej na klasę B – kompaktowe MPV z unikatową „sandwiczową” konstrukcją karoserii, którą Mercedes określa jako Sports Tourer. Facelifting objął nie tylko stylistykę, ale również technikę auta.
Zmiany zewnętrzne
Najwyraźniejszą zmianą jest zmieniona przednia część karoserii. Nowa atrapa chłodnicy z trzema srebrnymi poziomymi listwami optycznie poszerza auto. Wzorem innych modeli przód wyprofilowano bardziej w kształcie strzały, dzięki czemu podkreślono sportowe walory auta. Nowy zderzak otrzymał większy wlot powietrza.
Lekko przestylizowano także boki nadwozia, ale połączenie wypukłych i wklęsłych linii, typowe dla obecnych Mercedesów, pozostało. Lusterka wsteczne, klamki i inne plastikowe akcesoria malowane są we wszystkich wersjach pod kolor nadwozia. Zmodyfikowane tylne lampy optycznie połączono, a w górnej części spływają z nadwoziem. Nad tablicą rejestracyjną znajduje się chromowana listwa, która zarazem służy jako klamka. Nieznacznie zmieniono także tylny zderzak.
Nowe kolory i elementy wyposażenia
We wnętrzu znajdziemy nową tapicerkę, w wypadku pakietu sportowego boczki foteli obito ręcznie produkowaną skórą Artico. Na konsoli centralnej, wokół lewarka zmiany biegów oraz na boczkach drzwi znajdziemy listwy dekoracyjne z aluminium.
W wyposażeniu standardowym pojawiła się automatyczna klimatyzacja czy jeden z czterech systemów informacyjno-rozrywkowych. Podstawowe funkcje oferuje Audio 5, Audio 20 dodaje odtwarzacz CD, bluetooth handsfree, kolorowy wyświetlacz oraz konektor umożliwiający podłączenie przenośnych odtwarzaczy. Drugi najwyższy poziom Audio 50 APS obejmuje nawigację z DVD, a topowy COMAND APS nawigację z twardym dyskiem, archiwum plików muzycznych, slot na karty pamięciowe SD i sterowanie głosowe. W zakresie bezpieczeństwa Mercedes klasy B standardowo otrzymuje ESP z asystentem ruszania pod górkę. Wykorzystano niektóre elementy systemu Pre-Safe.
Nowością w klasie B są mrugające światła stopu. W tym trybie pracują w wypadku, kiedy kierowca rozpocznie ostre hamowanie przy prędkościach powyżej 50 km/h. W sytuacji, gdy ostre hamowanie zaczyna się przy prędkościach powyżej 70 km/h dodatkowo załączają się również światła awaryjne.
Nowością jest system aktywnego wyszukiwania miejsca do parkowania Parktronic. Przy szybkości poniżej 35 km/h czujniki ultradźwiękowe po obu stronach pojazdu wyszukują dostatecznie długie i szerokie miejsce do zaparkowania (przynajmniej o 1,30 m dłuższe od samochodu). W wypadku, że uda się znaleźć odpowiednie miejsce, informacja pokazuje się na wyświetlaczu. Kiedy kierowca zatrzyma się i włączy bieg wsteczny, samochód sam wykona manewr parkowania, kierowca musi tylko dodawać gaz i hamować.
BlueEfficiency i inne
Dla odmłodzonej klasy B dostępne będą cztery benzynowe i dwa wysokoprężne silniki. Zmodyfikowane jednostki z zapłonem iskrowym znajdziemy pod maską wersji B 150, B 170, B 200 i B 200 Turbo.
Od jesieni odmiany B 150 i B 170 dostępne będą również w wersji BlueEfficiency, która obejmuje funkcję ECO start/stop. W odróżnieniu od podobnych systemów silnik wyłącza się jeszcze przed zatrzymaniem auta, jeśli przy niskich prędkościach włączony jest bieg jałowy, a kierowca hamuje. Silnik zapala się zaraz po zwolnieniu pedału hamulca czy naciśnięciu sprzęgła. Fundamentem całego systemu jest generator, który łączy w sobie rozrusznik i alternator. Według Mercedesa można w ten sposób zaoszczędzić aż 9 % benzyny.
Odmłodzony Mercedes-Benz klasy B - gama silników benzynowychModelB 150B 170B 170 NGTB 200B 200 TurboPojemność skokowa [cm3]14981699203420342034Cylindrów/zaworów4/44/44/44/44/4Moc maksymalna [kW/obr./min]708585100142Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]140/3500-4000155/3500-4000165/3500-4000185/3500-4000280/1800-4850Prędkość maksymalna [km/h]174184184196225Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]13,211,312,410,17,6Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]*6,6-6,86,8-7,17,5 m³7,2-7,57,9-8,1Emisje CO2 [g/km]*158-163163-171135173-180190-195
Nowością jest B 170 NGT BlueEfficiency (Natural Gas Technology). Jego silnik może spalać benzynę, ale dzięki modyfikacjom kolektora dolotowego i wtryskiwaczy także naturalny gaz. W obu wypadkach silnik oferuje 85 kW (115 KM). Samochód oprócz tradycyjnego zbiornika dysponuje także zbiornikami na 16 kg gazu, co wystarcza na 300 km jazdy. W sumie Mercedes-Benz B 170 NGT na zatankowanych do pełnego obu zbiornikach może przejechać w cyklu mieszanym 1000 km.
Paliwo kierowca wybiera przyciskiem na wielofunkcyjnej kierownicy. Zbiorniki gazu znajdują się pod podłogą, pod miejscem pasażera jadącego z przodu oraz w bagażniku. Pojemność bagażnika zmniejsza się w ten sposób z 422 do 128 l, ale jak podkreśla producent, także taki bagażnik nadaje się do codziennej eksploatacji.
Głównymi argumentami przemawiającymi za B 170 NGT jest kryterium finansowe i ekologiczne. Przy obecnych cenach eksploatacja na gaz wychodzi o połowę taniej. Emisje CO2 wynoszą podczas jazdy na gaz 135 g/km, czyli o 17 % mniej niż w wypadku benzynowego B 170. Obniżyły się również emisje tlenków azotu i tlenku węgla. Według obliczeń Mercedesa zwiększone obciążenie środowiska podczas produkcji eliminuje się po przejechaniu 17300 km, później eksploatacja wersji B 170 NGT staje się bardziej ekologiczna.
Ofertę silników wysokoprężnych tworzą wersje B 180 CDI i B 200 CDI. Dzięki zmianom w konstrukcji udało się obniżyć zużycie paliwa o 7 %, tak więc B 180 CDI na jedno zatankowanie może przejechać w cyklu mieszanym ok. 1000 km.
Odmłodzony Mercedes-Benz klasy B - gama silników wysokoprężnychModelB 180 CDIB 200 CDIPojemność skokowa [cm3]19911991Cylindrów/zaworów4/44/4Moc maksymalna [kW/obr./min]80103Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]250/1600-2600300/1600-3000Prędkość maksymalna [km/h]183200Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]11,39,6Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]*5,2-5,45,4-5,6Emisje CO2 [g/km]*137-140140-148
* Różnice w zużyciu paliwa i emisjach CO2 spowodowane są różnymi rozmiarami opon.