Czy inteligentny dom połączy się z Mercedesem? Tak, ale…. No właśnie. Póki co połączy się np. z termostatem firmy Nest kontrolowanej przez Google. Z inteligentnym domem z automatyką budynkową Fibaro jeszcze się nie skomunikuje. Słowo jeszcze nabiera przy tym szczególnego znaczenia. Na pytanie o związki pomiędzy obydwoma firmami nie uzyskaliśmy jednoznacznej odpowiedzi. Szkoda. Gdzie tu zatem zaawansowane technologie? Obie firmy mają się czym pochwalić, ale jak dotąd nie mają jeszcze wspólnego punktu zaczepienia.
Po kolei. Jeszcze zanim wsiedliśmy do samochodów poznaliśmy nową strategię firmy. Mercedes od lat utożsamiany z doskonałymi dieslami starszych generacji (skojarzenia z W124 jak najbardziej na miejscu) zapewniał, że obecnie inwestuje przede wszystkim w zielone technologie układów napędowych. Olej napędowy przestał być już tak kuszący jak przed laty. Pora zatem na nowe generacje modeli, które będą dostępne z napędem elektrycznym. W koncernie pracują jednak realiści i zapewniają, że wciąż będzie można zamówić także tradycyjne spalinowe wersje.
Co przed nami? Przede wszystkim nowa generacja jednostek benzynowych, które zostaną wyposażone w filtry cząstek stałych. Tak, to nie pomyłka. Filtry znane z diesli pojawią się także w odmianach benzynowych. Do tego jeszcze Mercedes wprowadzi 48 woltową instalację elektryczną, indukcyjną ładowarkę samochodową oraz alternator z funkcją rozrusznika. Już wkrótce pojawią się kolejne hybrydy: GLC Coupe 350 e 4MATIC oraz E 350 e. Na tym nie koniec. Oczekiwana jest także zmodernizowana klasa S 500 e, która w trybie elektrycznym ponoć przejedzie ponad 50 km.
Zanim jednak pojawią się wszystkie nowości pora poznać co jest dostępne tu i teraz. Innymi słowy, co obecnie niemiecka firma ma zaoferowania w kwestii bardziej „zielonych napędów”. Na drogę do inteligentnego domu pod Warszawą firma przygotowała sporą flotę: elektrycznego Smarta, hybrydowe modele GLC i GLE. Na dokładkę jeszcze klasa S w wersji przed liftingiem oraz klasa E, by poznać takie rozwiązania jak aktywny tempomat czy funkcja zdalnego parkowania.
Przedmiotem największej troski był mały elektryczny Smart. Nie bez powodu. Bardzo pilnowano tego, aby starczyło nam energii na dojazd na miejsce. Na szczęście obeszło się bez holowania, gdyż każdy z kierowców całkiem sensownie obchodził się z pedałem gazu. Po krótkim doładowaniu w smart domu starczyło prądu także na powrót do Warszawy.
A skoro mowa o doładowaniu. W inteligentnym domu pod Warszawą GLE i Smart zyskały trochę dodatkowej energii. Właściciel imponującego budynku z automatyką Fibaro miał zresztą pod kontrolą pobór energii. I nie tylko to. Krok po kroku poznaliśmy jak może wyglądać nowoczesny dom wyposażony bezprzewodowy system zarządzania. Rolety, klimatyzacja, system alarmowy, ochrona przeciwpożarowa, oświetlenie, zestaw multimedialny – wszystko pod kontrolą jednej aplikacji w smartfonie czy tablecie. Póki co jeszcze nie połączy się z Mercedesem, ale być może udało się znaleźć furtkę rodzimym programistom z firmy Fibaro.
Fibaro może współpracować z nowym głośnikiem Amazon, który stanowi podstawę prostej automatyki domowej. Amazon (podobnie jak Google) współpracuje zaś z Mercedesem nad wspólnym sterowaniem. Klienci za oceanem otrzymali nawet jako pierwsi funkcje zdalnego sterowania samochodem za pośrednictwem głośnika. Wystarczy zatem powiedzieć do małego urządzenia w domu – "zamknij drzwi w Mercedesie”, a zamki zostaną po chwili zablokowane. Podobnie można zdalnie uruchomić silnik czy przesłać znalezione namiary do firmowej nawigacji. Kto wie, czy zatem wkrótce Mercedes rzeczywiście zacznie komunikować się z polskim Fibaro?