Zawodnicy startujący w Volkswagenie Polo R WRC szczególnie emocjonujący pojedynek stoczyli z załogą Ott Tänak/Raigo Mölder, która ostatecznie zajęła drugie miejsce, z powodu straty czasowej po przebiciu opony na przedostatnim odcinku rajdu. Dzięki zajęciu pierwszego miejsca Mikkelsen/Jaeger w walce o tytuł mistrzów świata zmniejszyli dystans dzielący ich od kolegów z zespołu Volkswagena, Sebastiena Ogiera/Juliena Ingrassi, którzy uplasowali się w Polsce na szóstej pozycji.

Po siedmiu z czternastu rund bieżącego sezonu Ogier/Ingrassia wyruszają na Rajd Finlandii (28-31.07.2016 r.) jako liderzy klasyfikacji generalnej. Załoga Mikkeslen/Jaeger zajmuje w niej drugie miejsce, mając na koncie o 51 punktów mniej niż trzykrotni mistrzowie świata, z kolei Volkswagen umocnił w Polsce swoją przewagę nad Hyundaiem, która wynosi teraz 61 punktów. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) startujący trzecim Polo R WRC ukończyli Rajd Polski na piątej pozycji.

Drugie zwycięstwo dla Mikkelsena, 38. dla Polo R WRC

Dzięki odważnej jeździe Andreas Mikkelsen mógł świętować w Polsce swoje drugie (po Rajdzie Hiszpanii w 2015 roku) zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Wraz z pilotem Andersem Jaegerem Mikkelsen stawał już w tym sezonie na podium cztery razy, jednak teraz po raz pierwszy na jego najwyższym stopniu. Sukces osiągnął dzięki ogromnemu zaangażowaniu. Załoga Mikkelsen/Jaeger wyruszała na trasę jako trzecia i podczas dwóch pierwszych dni była zmuszona oczyszczać nawierzchnię z luźnego szutru ułatwiając w ten sposób jazdę kolejnym samochodom. Na 21 odcinkach specjalnych 15 razy zajmowali miejsce w pierwszej trójce, a przez cały rajdowy dystans toczyli zaciętą walkę z załogą Ott Tänak/Raigo Mölder. Nie odpuszczali również w niedzielny poranek i gdy na przedostatnim oesie Tänak/Mölder przebili oponę, potrafili przekuć to w swój sukces.

Ogier, Ingrassia i Volkswagen po 7 rundach RSMŚ

W drugą połowę rajdowego sezonu załoga Sebastien Ogier/Julien Ingrassia wchodzi z przewagą 51 punktów. Za nimi, dzięki zwycięstwu w Rajdzie Polski, plasują się koledzy z zespołu Volkswagena - Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila awansowali z kolei na czwartą pozycję i mają 75 punktów straty do liderów klasyfikacji. Volkswagen wypracował sobie w pierwszej połowie sezonu przewagę 61 punktów nad Hyundaiem, który zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji producentów. Zwycięstwo w rajdzie jest nagradzane 25 punktami.

Słońce, deszcz – kurz i błoto na trasie Rajdu Polski

Najpierw piekielny upał, później ulewa – Rajd Polski w sezonie 2016 miał różne oblicza. Podczas dwóch pierwszych dni panowały prawdziwie letnie temperatury, na trasie zaś zalegał luźny szuter i mnóstwo kurzu – wszystko to było ogromnym wyzwaniem, zwłaszcza dla tych załóg, które startowały z pierwszych pozycji. W niedzielny poranek na kierowców czekała z kolei rozmiękła nawierzchnia, bo nocny deszcz zmienił charakter rajdu. W obydwu przypadkach kluczem do sukcesu okazał się precyzyjny opis trasy.

Tu liczy się prędkość

Rajd Polski należy do najszybszych w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), obok odbywającego się tuż po nim Rajdu Finlandii (28-31 lipca 2016 r.). W bieżącym roku średnia prędkość na Rajdzie Polski wyniosła 106,16 km/h – i to mimo że na trzech oesach stworzonych specjalnie dla publiczności samochody tradycyjnie nie jadą zbyt szybko, a i w niedzielę na mokrej trasie nie dało się rozwijać maksymalnych prędkości.

Power Stage dla Ogiera i Latvali

To dla Volkswagena 37., a dla Sebastiena Ogiera 31. sukces na Power Stage – ostatni oes Rajdu Polski ponownie okazał się niezwykle pomyślny dla marki z Wolfsburga. Dzięki Ogierowi/Ingrasii, którzy uzyskali najlepszy czas oraz dzięki drugiemu miejscu załogi Latvala/Anttila Volkswagen po raz 82. i 83. zdobył dodatkowe punkty. A był to dopiero 45. Power Stage od czasu, gdy w 2013 roku w Monte Carlo Volkswagen rozpoczął starty w rajdach WRC.

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC: „Gratulacje dla Andreasa i Andersa, którzy wykonali na rajdzie kawał solidnej roboty. Ale też pełny szacunek dla Otta Tänaka. Jak zawsze w Polsce był niewiarygodnie szybki. Po Power Stage próbowałem go trochę pocieszyć, gdy jest się tak blisko swojego pierwszego zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata, porażka boli szczególnie. Dla Juliena i dla mnie był to naprawdę ciężki weekend, dlatego jestem szczęśliwy, że udało mi się zdobyć przynajmniej kilka punktów w klasyfikacji RMŚ. Trasa w ostatnim dniu była niesamowicie śliska, tak trudnej już dawno nie było. Chodziło o to, żeby Polo wróciło do domu całe. Teraz cieszę się już tylko na spotkanie z żoną i moim małym synkiem. Dostałem tyle prezentów dla Tima, że chyba będę musiał załatwić gdzieś dodatkową walizkę”.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC: „Przede wszystkim chciałem pogratulować mojemu koledze Andreasowi Mikkelsenowi. Pojechał fantastycznie. Oczywiście to gorzka pigułka dla Otta Tänka, że krótko przed metą stracił szansę na pierwsze miejsce, ale właśnie taki bezwzględny jest ten sport. Dla mnie w całym Rajdzie Polski najlepszy był ostatni dzień. Niestety, zbyt późno znalazłem właściwy rytm jazdy, mimo to dobre czasy na oesach i drugie miejsce na Power Stage to nie jest zły wynik i dają punkty w klasyfikacji producentów. Teraz przede mną Rajd Finlandii, czyli runda na własnym podwórku – najważniejsza w roku. Wyjątkowo się na ten rajd cieszę i przygotuję się do niego najlepiej jak potrafię”.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC: „Wspaniały finał, wspaniały rajd! Od początku dawaliśmy z siebie wszystko, tylko w ten sposób mogliśmy nadrobić to, co straciliśmy wyjeżdżając na trasę jako jedni z pierwszych. Wiedzieliśmy, że w ostatnim dniu w tych trudnych warunkach będziemy jeszcze mieli szansę powalczyć o zwycięstwo. I gdy się pojawiła, po prostu ją wykorzystaliśmy. To fantastyczne wygrać rajd, tym bardziej, że było to moje pierwsze zwycięstwo z Anders Jaeger jako moim pilotem. Jesteśmy przyjaciółmi i wiele razem przeżyliśmy. To zwycięstwo jest kolejnym szczególnym wydarzeniem. Ale jestem myślami także z Ottem Tänakem i Raigo Mölderem, którzy niedaleko mety musieli pożegnać się z wygraną z powodu przebitej opony. Sam miałem podobną sytuację w zeszłym roku w Szwecji”.

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport: „Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger mogą być z siebie dumni. Walczyli bardzo odważnie, nie poddawali się do samego końca i zasłużenie wygrali. Żal mi Otta Tänaka i Raigo Möldera, że niedaleko mety przebili opnę, oni tak samo zasłużyli na zwycięstwo. Naprawdę mam wiele szacunku dla pracy, jaką wykonali – ich godzina w Rajdowych Mistrzostwach Świata na pewno jeszcze wybije. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia także wspaniale walczyli, chociaż wynik tego nie odzwierciedla, bo jako pierwsi na trasie musieli pogodzić się ze startami czasowymi. Pojechali znacznie lepiej niż na to wskazuje ich wynik. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila po słabszym początku rajdu z czasem świetnie się odnaleźli. W sumie jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, co pokazał zespół. Wszyscy pracowali bezbłędnie i nie odpuścili ani na milimetr”.

Dla przyszłego mistrza

„World Rally Car” dla przyszłego mistrza świata roku 2041. Sebastian Ogier dostał od kolegów z zespołu auto-chodzik w kształcie Polo R WRC dla swojego trzytygodniowego syna Tima Kaiser-Ogiera. „Mam nadzieję, że zrobi z niego dobry użytek”, stwierdził tata Ogier.

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC)- klasyfikacja

Kategoria kierowców punkty

1. Sébastien Ogier 143

2. Andreas Mikkelsen 92

3. Hayden Paddon 72

4. Jari-Matti Latvala 68

5. Dani Sordo 68

6. Mads Østberg 62

7. Thierry Neuville 61

8. Ott Tänak 52

9. Kris Meeke 26

10. Eric Camilli 24

Kategoria producentów punkty

1. Volkswagen Motorsport 196

2. Hyundai Motorsport 135

3. M-Sport 100

4. Volkswagen Motorsport II 99

5. Hyundai Motorsport N 78

6. DMACK 58

7. Jipocar Czech National Team 18

8. Yazeed Racing 6