Lancer Sportback zwiastuje nadejście 5-drzwiowej stylistyki dogamy modeli Lancer. Łączy on wyścigowe cechy ze stylem, prezencją i wszechstronnością (regulowana wysokość podłogi bagażnika, automatyczna funkcja składania tylnych siedzeń), dlatego nie nastawia się na duże pojemności wnętrza (bagażnik o pojemności od 288 lub 344 litrów przy obniżonej podłodze – do 1 394 litrów).

Od koncepcji do rzeczywistości

Opracowany jednocześnie z 4-drzwiowymi wariantami Lancera, Lancer Sportback jest w zasadzie produkcyjną wersją oryginalnego modelu Concept-Sportback 2005 i jako taki pozostaje zbliżony do protoplasty.

Podobnie, jak w przypadku sedanów, język stylistyczny ma wiele wspólnego z chęcią przywrócenia utraconego ducha Lancera pierwszej i drugiej generacji, którego „normalne” wersje były bardzo bliskie potężnemu rodzeństwu (odpowiednio 1600 GSR i EX 2000 Turbo). W przypadku 5-drzwiowego hatchbacka temat ten jest bardziej zbliżony do pozycji Mitsubishi na rynku europejskim.

Zamykając pętlę, rodowód nowej rodziny Lancera (Sports Sedan, Sportback, Ralliart, Evolution) jest wyraźniejszy niż kiedykolwiek. Ich wspólne niskie zawieszenie, długa maska silnika/krótki bagażnik, szeroki rozstaw kół, wysoka boczna linia w kształcie klina, opływowe płaszczyzny przeszklone, wyrzeźbione kontury, dokładne wykończenie detali i osłona chłodnicy „Jet Fighter”: razem nadają nowe znaczenie idei sportowych sedanów.

Na zewnątrz

Czyste, tłoczone powierzchnie przodu samochodu przechodzą w profil boczny z dynamicznymi szybami i wysokim pasem bocznym w kształcieklina.Od przedłużonego, zadartego nosa, sylwetka płynnie przechodzi w gładką linię dachu i ścięty tył.

Ostrożnie ukształtowany, celem osiągnięcia estetycznej równowagi z dość wysoką sylwetką pojazdu, wysoko ustawiony pas boczny komunikuje napięcie i dynamikę, kontrastującą z powierzchniami paneli i tworzonymi przez nich światłocieniami.

W połączeniu z charakterystycznym „nosem rekina”, szeroki rozstaw osi i "odcięty" tył stwarzają wizerunek sylwetki trzymającej się drogi, sugerującą dobrą stabilność pojazdu. To samo dotyczy „odciętego” tyłu wersji Ralliart (4-drzwiowa).

Dodatkowo, wyraźnie rozszerzające się błotniki przypominają rajdowe dziedzictwo marki i, szczególnie wmodelach Ralliart oraz najbogatszych wersjach wyposażenia modelu Sportback, uwydatniają 18-calowe koła z lekkiego stopu w ogólnie szczupłej sylwetce bocznej.

Wewnątrz

Tak jak stylistyka zewnętrzna Lancera Sportback odzwierciedla nowy poziom wyrafinowania, jego wnętrze jest eleganckie i stylowe, nacechowane gładkimi powierzchniami, wolne od tanich sztuczek i zwracające pieczołowitą uwagę na szczegóły.

Stanowiąca centrum uwagi tablica rozdzielcza wznosi się łukowato we wnętrzu zapewniając zarówno funkcjonalność, jak i niezbędną przestrzeń. Szczyt tablicy rozdzielczej, miejsce gdzie umieszczone są najczęściej używane kontrolki, jest lekko pochylony w stronę kierowcy, zwiększając przestrzeń dostępną dla przedniego pasażera.

Zasady perspektywy sprawiają, że kabina wygląda na bardziej przestronną: dolna krawędź tablicy rozdzielczej jest najgrubsza na szczycie i kieruje się skośnie ku bokom. Wzdłuż tych linii umieszczono listwę poszerzającą wizualnie wnętrze.

Zawieszenie

Podobnie, jak w przypadku wersji Sports Sedan, zawieszenie zostało również zestrojone tak, aby uzyskać charakter właściwy dla sportowego hatchbacka, w zgodzie z dziedzictwem i pozycjonowaniem Lancera:

- Przednie zawieszenie wykorzystuje kolumny MacPhersona i sprężyny śrubowe oraz płaską, tłoczoną stalową belkę poprzeczną, która dzięki wysokiej sztywności poprawia kierowalność i ogólną stabilność.

- Wyrafinowane niezależne, wielowahaczowe zawieszenie tylne z wahaczami wzdłużnymi jest następnym istotnym czynnikiem zapewniającym odpowiednie własności jezdne. Dodanie wzmocnień belki poprzecznej i użycie sztywniejszego zawieszenia kół w porównaniu z poprzednim Lancerem zwiększyło dokładność ustawienia geometrii kół i ułatwiło serwisowanie.

- Zoptymalizowano również konstrukcję wahaczy. Obecnie, zawieszenie płynniej tłumi wstrząsy, co jest wynikiem podniesieniapunktu mocowania wahacza wzdłużnego do nadwozia. Obniżenie mocowania wahacza poprzecznego zwiększyło sztywność poprzeczną.

- W Europie, nowy Lancer Sportback dostępny jest ze standardowym lub sportowym zawieszeniem, które obejmuje grubsze drążki stabilizatora (+ 1 mm, z 20 do 21 mm),zmieniony stopień tłumienia sprężyn/amortyzatorów (nowy Lancer: 2,8 kG/mm, stary Lancer: 2,2 kG/mm), drążek przedniej kolumny amortyzującej (zwiększający sztywność poprzeczną w celu uzyskania dokładniejszej reakcji układu kierowniczego) i 18-calowe koła z lekkiego stopu z oponami 215/45 R18(dostępne w zależności od wersji).

- Obie wersje wyposażone są w precyzyjnie wyważoną, wspomaganą hydraulicznie zębatkową przekładnię kierowniczą (z wyjątkiem wersji 1,5 ze wspomaganiem elektrycznym) z dodatkową zaletą w postaci małego promienia skrętu (5,0 m).

Układ hamulcowy

Obejmujeon (w zależności od wersji):

- 15-calowe tarcze przednie i 14-calowe tylne (16-calowe z przodu i z tyłu w wersji Ralliart);- ABS;- EBD;- asystenta hamowania;- system aktywnej kontroli stabilności i toru jazdy Mitsubishi (ESP + T/C).

Silniki

Wszechstronna oferta obejmuje wiele wersji, począwszy od podstawowych modeli z silnikami benzynowymi 1,5 l., poprzez średnie z 1,8 litrowymi jednostkami benzynowymi i dieslami o pojemności 2 litrów (dostępne w zależności od rynku), aż po całkowicie nowego Lancera Evolution - po raz pierwszy wchodzącego do rodziny Lancera:

Poziom podstawowy 109 KM – 1,5 l DOHC MIVEC (benzynowy);Poziom średni140 KM – 2,0l Diesel z pompowtryskiwaczami(dostarczany przez grupę VAG);144 KM – 1,8 l DOHC MIVEC (benzynowy).

Poziom górny240 KM 2,0l Turbo DOHC MIVEC benzynowy (Lancer Ralliart);

Wersja "Hero"295 KM 2,0l Turbo DOHC MIVEC (benzynowy - Lancer Evolution).

Podsumowanie

Razem z Coltem, Galantem i Pajero (Montero w Hiszpanii / Shogun w Wielkiej Brytanii), Lancer jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych znaków firmowych MMC.

Po raz pierwszy wprowadzony na rynek w 1973 roku, miał osiem kolejnych generacji, czasem nakładających się na siebie. Wszystkie były w tym samym duchu, oparte na inżynierii, zorientowanej na szczegóły, niezawodności, klasycznym stylu i osiągach udowodnionych na wyścigach.

Lancer stał się prawdziwym samochodem rajdowym, i jego solidność, już w roku wprowadzenia na rynek (1973), umożliwiła Mitsubishi Motors wygranie kilku najsłynniejszych i najtrudniejszych rajdów w Afryce i Australii.

Ceny i specyfikacja w Polsce

Koncern ma bardzo dobrą wiadomość dla polskich klientów: ceny 5-drzwiowych Mitsubishi Lancerów Sportback są identyczne, jak ceny Lancera w wersji Sedan i zaczynają się od 55 190 zł.

Dodatkowo wyposażenie Lancera Sportbacka, który będzie już modelem 2009 roku, jest bogatsze niż w modelu Lancer Sedan 2008. Lancer Sportback, podobnie, jak Lancer Sedan, będzie dostępny z 3 jednostkami napędowymi: 2 benzynowymi silnikami: 1.5 l. o mocy 109 KM 1 1.8 l. o mocy 143 KM oraz 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 140 KM i trzema skrzyniami biegów: 5-biegową manualną (silniki 1.5, 1.8), 6-biegową manualną (2. DID) i bezstopniową automatyczną przekładnią CVT (1.8).

Lancer Sportback to najbardziej europejski Lancer - będzie on stanowił 70 proc. sprzedaży aut z rodziny Lancera na Starym Kontynencie.

Lancer Sportback został zaprojektowany przez europejski ośrodek Mitsubishi Design Europe. Ten dynamiczny sportowy hatchback z charakterystycznym „rekinim” przodem i oferowanym we wszystkich wersjach dużym tylnym spojlerem ma 458,5 cm długości (jest o 1,5 cm dłuższy niż model Sedan, 1,3 cm dłuższy niż Skoda Octavia, 38,1 cm dłuższy niż VW Golf, 37,6 cm dłuższy niż Renault Megane) i 170 cm szerokości przy rozstawie osi 263,5 cm. Przy tej długości Lancer Sportback mieści się pomiędzy europejskimi segmentami -C i D- oferując atrakcyjną mieszankę sportowego stylu z przestronnym wnętrzem.

Kabina o całkowitej długości kabiny równej 171.5 cm oferuje dużą przestrzeń na nogi z tyłu. Szersze nadwozie pozwala na stworzenie większej przestrzeni na ramiona (139 cm z przodu / 137 cm z tyłu) i głowę (92.0 cm z przodu / 83.3 cm z tyłu).

Pomimo dużej przestrzeni we wnętrzu, szerszego rozstawu kół i większego rozstawu osi, zoptymalizowane podwozie zapewnia Lancerowi Sportback minimalny promień skrętu równy 5.0 m, porównywalny z mniejszymi kompaktami.

Dość wysoka sylwetka pojazdu pozwala na podwyższenie pozycji kierowcy, co daje mu doskonałą widoczność, ułatwia wchodzenie i wychodzenie z samochodu oraz zapewnia wygodną przestrzeń na głowę. Regulowana wysokość podłogi bagażnika pozwala na uzyskanie schowka pod podłogą lub maksymalnej przestrzeni bagażowej, po złożeniu tylnych siedzeń. Tylne siedzenia składane są przy pomocy jednego przycisku.

Auto wyróżnia się wśród konkurentów dużą sztywnością skrętną (2.94 MNm2/rad) i sztywnością zginania (4.69 MNm2/rad) – te parametry są odpowiednio o 21 proc. i 32 proc. lepsze niż w Lancerze Evolution IX!

Wyposażenie

W standardowym wyposażeniu Lancera Sportback znajduje się między innymi system Aktywnej Stabilizacji Toru Jazdy i Kontrola Trakcji (ASTC), ABS z EBD, 9 poduszek bezpieczeństwa, manualna klimatyzacja, centralny zamek sterowany pilotem w kluczyku oraz przednie i tylne szyby elektryczne. W wersji Invite, która będzie najprawdopodobniej cieszyć się największą popularnością w Polsce, znajdziemy także zestaw głośnomówiący bluetooth, automatyczną klimatyzację, aluminiowe, 16-calowe obręcze kół, elektryczne lusterka i klamki w kolorze nadwozia, skórzane koło kierownicy z przyciskami sterującymi radiem, 6 głośników i chłodzony schowek.

We wnętrzu Lancera Sportback znajdziemy także standardowo oferowane sportowe zegary, bagażnik z regulowaną wysokością podłogi, tylne siedzenia składane jednym przyciskiem, wejście AUX, czujniki parkowania, dodatkowe zamykane schowki, uchwyty na napoje, chromowane elementy wnętrza. Wszystkie wersje Lancer Sportback zostały wyposażone w system informujący o awaryjnym hamowaniu.

Bogatsze wyposażenie opisane powyżej będzie także oferowane w modelu roku 2009 Lancera Sedan, który pojawi się w salonach w już październiku.