Mitsubishi nie postawiło tym razem na rewolucyjny design, dlatego niektórzy mogą myśleć, że Pajero czwartej generacji, to tylko poddany faceliftingowi poprzednik. To jednak całkowicie nowy samochód, o czym świadzy nie tylko skorupka, lecz głównie to co kryje się pod spodem. Stylistyka nowego Pajero jest bardziej stonowana. Przednie błotniki nabyły spokojnieszych kształtów, złagodniał wygląd grilla, na który idealnie nawiązują przednie lampy. W bocznych lusterkach pojawiły się kierunkowskazy, a tylne lampy wspięły się na boczne słupki. Koło zapasowe na tylnych drzwiach nie jest już chronione pokrywą, przytrzymuje je tylko podłużny uchwyt. Dodatkowo zostało ono zawieszone nieco niżej, poprawiając widoczność do tyłu. W porównaniu z poprzednią generacją, stylistyka nowego Pajero jest mniej ociężała.
Zasadnicze zmiany znajdujemy w środku. Wnętrzu dominuje przebudowana deska rozdzielcza z bardzo przyjemnych na dotyk tworzyw sztucznych. W skład wyposażenia podstawowego wchodzi centralny dobrze czytelny kolorowy wyświetlacz, który podaje dane komputera pokładowego, kompasu i wysokościomierza. Dużo prostsze w obsłudze (porównując z poprzednikiem) są radio i klimatyzacja. Tradycyjną tablicę rozdzielczą zastąpiono tu dwoma „tubusami“, które dzięki solidnemu niebieskiemu podświetleniu nie pogarszają odczytu danych.
Wszyscy testujący kierowcy zgodzili się, że pod względem szerokości wnętrze Pajera jest stosunkowo ciasne. Owa ciasnota nie wynika jednak z wartości jakie otrzymujemy po zmierzeniu auta. Okazuje się, że powodem uczucia braku miejsca są siedzenia umiejscowione dosyć blisko drzwi, podobnie jak na przykład w Land Roverze Defender. Nie ma to większego wpływu na jakość prowadzenia. Jednak suma kilku niefortunnych rozwiązań (niemożność poziomej regulacji kolumny kierownicy, bliskość krawędzi deski rozdzielczej do lewego kolana) powoduje, że Pajero podczas dłuższej jazdy może być dla niektórych denerwujące i niewygodne.
Przednie fotele jako takie są bardzo wygodne. Siedzenie pasażera dodatkowo zapamiętuje ustawienie fotela, jednak tylko w płaszczyźnie poziomej. Tylna kanapa jest tradycyjnie nieco podwyższona. Siedzenia zasługiwały by na lekkie wydłużenie, a biorąc pod uwagę dosyć mały bagażnik (290 l) przydałaby się możliwość przesuwania kanapy do przodu. Dostęp do bażnika utrudniają ciężkie drzwi tylne z zawiasami w prawo, przyjemne są jednak montowane fabrycznie kieszenie na przechowywanie przeróżnych drobiazgów.
Tylko czterocylindrowy silnik wysokoprężny 3.2 DI-D standardowo wyposażony jest w filtr cząsteczek stałych. Ta jednostka w kombinacji z manualną skrzynią biegów daje moc 162 KM (tyle samo co u poprzednika), a maksymum momentu obrotowego wynosi 381 Nm. Wersja z pięciobiegową automatyczną skrzynią dysponuje dodatkowymi 10 KM (172 KM), maksymum momentu jest identyczne. Dźwięk potężnych cylindrów nie różni się diametralnie od Pajero trzeciej generacji. Charakterystyczne dudnienie spotykamy z różną intensywnością w całym spektrum obrotów. O dziwo, najlepiej silnik pracuje przy około 3000 obrotów, zaskakując dostatkiem mocy zwłaszcza na niższych przełożeniach.
Pajero podoba się na drogach, komfortowe zawieszenie bezbłędnie niweluje wszystkie nierówności na drogach, a na autostradzie zaskakuje pewnością i bezpośredniością prowadzenia. Pokonywanie wybojów łączy się niestety z dosyć nieprzyjemnymi dźwiękami wewnątrz kabiny. Dwie tony oraz wysoko ustawiony środek ciężkości powodują dodatkowo, że na zakrętach Pajero dosyć nieprzyjemnie się nachyla. Jednak nawet pokonując najgroźniejsze zakręty Pajero bardzo odbrze trzyma się drogi, a podsterowność pojawia sią dopiero przy utracie przyczepności.
Trzydrzwiowa wersja króluje jednak w terenie. Auto jest zwinne i sterowne. Łatwość z jaką Pajero pokonuje bezdroża jest poparta świetną widocznością z kabiny i obojętnością auta wobec małych nierówności. W większości przypadków wystarczy przesunięcie dźwigni systemu SuperSelect II do pozycji 4x4, żeby auto wdrapało się na wzniesienie, z którym (ze względu na kąt natarcia i kąt zejścia podczas podjeżdżania pod wzniesienie, długość i masę) pięciodrzwiowa wersja nadwoziowa mogłaby mieć trudności.
System rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną oś w stosunku od 33:67 do 50:50. Redukcja, czy zablokowanie międzyosiowego mechanizmu różnicowego konieczne będą tylko w ekstremalnych warunkach. Tylną blokadę, którą włącza się osobnym przyciskiem, zastosowaliśmy podczas naszego testu tylko raz, chcąc wdrapać się na zaśnieżone wzniesienie, z którym nie poradził sobie nawet ciągnik ubrany w łańcuchy.
Prześwit 225 mm i brodzenie 700 mm to wartości, które pozwalają na odrobinę swobody podczas pokonywania bezdroży. Jedynym hamulcem mogą się okazać już tylko opony.
Biorąc pod uwagę masę i sposób napędu, zużycie paliwa jest zadowalające. Na autostradzie Pajero zużywa jakieś 11-13 l/100 km, a poza miastem potrafi ograniczyć się nawet do ośmiu litrów. W mieście zużycie jest mocno uzależnione od stylu jazdy kierowcy. Jednak ze zużyciem ponad 10 l/100 km trzeba się liczyć, chyba że jedziemy w nocy przy wyłączonych światłach, sterujących ruchem ulicznym.
Plusy:
- pokonywanie terenu- mocny i oszczędny silnik- bogate wyposażenie podstawowe- komfortowe zawieszenie
Minusy:
- hałaśliwy silnik- nachylanie się na zakrętach- umiejscowienie foteli zbyt blisko drzwi
Ceny:
Wyposażenie podstawowe:
przednie, boczne, okienne poduszki powietrzne, ABS, EBD, M-ASTC (system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji), blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, automatyczna klimatyzacja w przodzie i ogrzewanie z tyłu, zdalnie sterowany zamek centralny, uchwyty ISOFIX, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie regulowane i zamykane lusterka boczne, regulacja pionowa kolumny kierownicy, antena (wbudowana w tylną szybę), system audio z odtwarzaczem CD/MP3, siedzenia tylne dzielone w stosunku 60:40, wielofunkcyjny wyświetlacz (kompas, zegar, temperatura), roleta przestrzeni bagażowej, 17-calowe obręcze kół z metali lekkich
Ocena
Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa9Praktyczne schowki8Przyjemność z jazdy9Widoczność do przodu9Widoczność do tyłu8Silnik, skrzynia biegówPraca silnika7Osiągi na niższych obrotach8Moc na wyższych obrotach8Głośność na niższych obrotach6Głośność na wyższych obrotach7Zużycie paliwa7Stopnie skrzyni biegów8Łatwość zmiany przełożeń8Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu8Własności jezdne w warunkach ekstremalnych9Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…)8Przeniesienie siły napędowej na jezdnię10Skuteczność hamulców9BagażnikWielkość bagażnika5Możliwość załadunku bagażnika7Uniwersalność bagażnika7Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna9Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,0
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne
Silnik:Typ silnika:wysokoprężnyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):3200Moc (kW / obr./min):118 / 3500Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min):381 / 2000Własności eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):177Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s):12.1Zużycie-miasto/poza/kombi (l/100 km):11.4 / 7.9 / 9.2wymiary i nośność:Bagażnik - siedzenia/złożone (l):290 / 1119Pojemność zbiornika paliwa (l):88Masa pojazdu / nośność (kg):2085 / 580wymiary do wykresu - wymiary zewnętrzne:a) długość (mm):4385b) szerokosć (mm):1875c) wysokość (mm):1880d) rozstaw osi (mm):2545d) rozstaw z przodu (mm):1560d) rozstaw z tyłu (mm):1570wymiary do wykresu - wymiary wewnętrzne:g) przestrzeń z przodu min/max (mm):870 / 1070h) przestrzeń z tyłu min/max (mm):670 / 870i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1040j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):1030k) szerokość z przodu (mm):1510l) szerokość z tyłu (mm):1500długość siedzenia z przodu (mm):510długość siedzenia z tyłu (mm):490wysokość oparcia z przodu (mm):580wysokość oparcia z tyłu (mm):500miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:tak