Ciekawą nowinką techniczną jest rozrząd Camless. Możliwościami znacznie przeskakuje on konstrukcje ze zmiennymi fazami rozrządu. Eliminuje klasyczny wałek rozrządu wraz z napędem (pasek czy łańcuch) oraz związane z tym straty (np. tarcia). Praca zaworów sterowana jest urządzeniem elektromagnetycznym. Uzyskuje się pełną swobodę ustawiania czasów otwarcia/zamknięcia, sterować można wzniosem zaworów. Efektem jest znaczny wzrost momentu w zakresie niskich obrotów. Możliwe jest też np. wyłączenie dowolnego cylindra czy realizacja wielosuwowego cyklu pracy.
Korzyści ze zmniejszenia zużycia paliwa i redukcji dwutlenku węgla sięgnąć mogą 15-20 procent.Równie interesujący jest układ ADIVI. Zastępuje on klasyczny rozrusznik, alternator i koło zamachowe, a wmontowywany jest pomiędzy silnik a skrzynię biegów. Pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania oraz sprawnie realizować ideę włączania i gaszenia silnika na biegu jałowym, np. na światłach. Ponowne uruchomienie następuje automatycznie po włączeniu biegu lub dodaniu gazu.Często stosowaną metodą poprawy czystości spalin jest korzystanie z paliw alternatywnych (np. gaz, wodór). Renault pracuje nad zasilaniem silnika gazem ziemnym. Zazwyczaj w autach jest podwójna instalacja benzyna/gaz, co zwiększa masę i pogarsza użyteczność nadwozia. Renault chce stworzyć pojazdy wyłącznie na gaz, zaoferować je w dogodnej cenie oraz doprowadzić, by zapewniały taką samą funkcjonalność (np. zasięg) jak te z klasycznym napędem.W zmniejszeniu zużycia paliwa pomóc mogą też prace np. nad nową skrzynią biegów o znacznie zmniejszonych oporach tarcia.