Według zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, trasa miała zostać otwarta dla użytkowników jeszcze w środę wieczorem. Jak ustalił Onet.pl, otwarcie odcinka nastąpiło o godzinie 20. Przedstawiciel GDDKiA poinformował także, iż należy liczyć z pewnymi utrudnieniami przy zjeździe z autostrady w miejscowości Targowisko, związane m.in. z tym, że kierowcy muszą przyzwyczaić się do nowej organizacji ruchu w tamtym rejonie. Jednym z wąskich gardeł w drodze na wschód kraju pozostaje miejscowość Łapczyca na trasie E4, gdzie zapewne będą tworzyć się jeszcze większe korki niż dotychczas.

Media spekulowały, że w związku z wniesionymi przez strażaków zastrzeżeniami dotyczącymi inwestycji zapowiadane w czwartek uroczyste otwarcie autostrady będzie miało jedynie charakter kurtuazyjny, a kierowcy pojadą nią w bliżej nieokreślonej przyszłości. Z kolei zarządca dróg - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - wielokrotnie podtrzymywała chęć udostępnienia trasy przed szczytem komunikacyjnym związanym ze świętem Wszystkich Świętych.

Rzeczniczka wojewody małopolskiego Małgorzata Woźniak poinformowała, że decyzja ma charakter warunkowy. Inwestor musi uzupełnić m.in. nawierzchnię na drogach awaryjnych, ogrodzenie, umocnienia skarp i nasypów, instalację odwadniającą. Część z tych braków należy uzupełnić do końca tego roku, część - do połowy przyszłego.

Budowa 20-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Szarowem, stanowiącego pierwszy fragment autostrady Kraków-Tarnów, rozpoczęła się w pod koniec kwietnia 2007 roku. Zgodnie z kontraktem wartość inwestycji to blisko 840 mln zł. Pierwotnie droga miała zostać oddana do użytku w kwietniu tego roku.

Wykonawcą odcinka autostrady jest hiszpańsko-polskie konsorcjum złożone z firm DRAGADOS SA oraz Polimex-Mostostal SA.

Zakres inwestycji obejmował budowę 19,9 km autostrady z węzłem autostradowym "Szarów". Na tym odcinku wzniesiono 30 obiektów mostowych: 15 wiaduktów autostradowych, 6 wiaduktów drogowych, 5 mostów autostradowych, 1 przejście dla zwierząt oraz 3 mosty drogowe. Ponadto zaprojektowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.

Trwają postępowania przetargowe na budowę drugiego etapu inwestycji: prawie 60-km odcinka od Szarowa do Tarnowa. Odcinek ten ma zostać oddany do użytku na przełomie 2011 i 2012 roku.

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej.