- Pył i kurz osadzający się na samochodach to nie tylko zwykły kurz i pyłki z drzew
- Może to być także pył znad Sahary - bardzo drobny piasek
- Może on zaszkodzić lakierowi na samochododach - powoduje jego matowienie
Pył saharyjski na lakierze samochodu dość łatwo rozpoznać. Biały lub szary pył na lakierze oznaczałby, że jest to zwykły kurz z ulicy lub cementowy osad z budów. Pył znad Sahary jest żółty, aczkolwiek żółty osad może oznaczać także pyłek drzew iglastych. Te jednak pylą zazwyczaj dopiero od połowy maja do połowy czerwca. Jeśli więc żółty osad pojawi się w innych okresach, śmiało można zakładać, że jest to właśnie pył saharyjski. Jego napływ zwiastuje też kolor nieba, które zmienia wygląd na zamglone, mętne, szaroniebieskie lub żółtawe, a o wschodzie lub zachodzie słońca wręcz na krwawoczerwone.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Żółty pył na samochodach. Jak rozpoznać piach z Sahary i jak się go skutecznie pozbyć?
Saharyjski pył nad Polską
Najprostszym sposobem na jego identyfikację jest jednak śledzenie komunikatów meteorologicznych. Tak jak tym razem, kiedy nie trzeba nic zakładać. Najnowsze prognozy mówią bowiem, że wraz z falą gorąca znad Sahary docierać zacznie do Polski pył. Jego niewielkie ilości docierają do Europy już od tygodnia, ale jego stężenie zacznie wzrastać jeszcze w środę 16 kwietnia.
Pyłu w atmosferze znacznie więcej niż obecnie będzie w czwartek i w piątek (17 i 18 kwietnia 2025 r.). Jego stężenie powinno spadać od piątkowego popołudnia.
Jak radzić sobie z żółtym pyłem z Sahary na lakierze?
Pył znad Sahary może być wyjątkowo niebezpieczny dla samochodowego lakieru. Jest to bowiem bardzo drobny piasek, a piasek ma świetne właściwości ścierne. Pył znad Sahary może zatem spowodować zmatowienie lakieru.
Jak sobie z nim poradzić? Przede wszystkim nie należy ścierać go na sucho. Wyrządzimy tym więcej szkód niż sam pył. Pył warto regularnie spłukiwać, używając do tego dużych ilości wody. Warto to robić, zwłaszcza kiedy temperatury na zewnątrz są wysokie. Eksperci twierdzą bowiem, że w wysokiej temperaturze pył może niemal wtopić się w lakier, a wtedy jego bezproblemowe usunięcie będzie bardzo trudne.
Pył na lakierze to jedno. Druga sprawa, że z tym zjawiskiem musi radzić sobie nie tylko powłoka lakiernicza, lecz także filtry obecne w naszych autach. Warto zatem przynajmniej obejrzeć w jakim stanie jest np. filtr kabinowy i w razie potrzeby go wymienić, bo saharyjski pył jest w stanie nawet go zatkać.
O dużym szczęściu w przypadku saharyjskiego pyłu mogą mówić ci kierowcy, którzy zdecydowali się na nałożenie na lakier swojego auta powłoki ceramicznej. Jest to bowiem najlepszy znany sposób na to zjawisko. Ceramika nie tylko jest twarda, a więc pył nie będzie w stanie takiej powłoki zarysować, lecz jest także niezwykle gładka, hydrofobowa i wypełnia pory samochodowego lakieru, co powoduje, że pyłu z lakieru można się bardzo łatwo pozbyć.
- Przeczytaj także: Żółty pył na autach? Nic z nim nie róbcie. Wyjaśniam dlaczego