Auto Świat Wiadomości Aktualności Na czym polega fenomen Dacii?

Na czym polega fenomen Dacii?

Dacia stała się fenomenem społecznym, który przyczynił się do powstania nowego stylu konsumpcji na rynku samochodowym określanego jako Dacia attitude - wysokiej jakości samochody po przystępnej cenie.

Dacia
Onet
Dacia

W tym roku marka Dacia charakteryzowała się jedną z największych dynamik wzrostu w Europie wśród marek motoryzacyjnych. Renault zamierza zwiększyć sprzedaż Dacii o 50 proc. w ciągu czterech lat, korzystając ze zwiększonego popytu na tańsze samochody w Europie i konsekwentnie rozszerzając ofertę swoich produktów.

W październiku z fabryki w Mioveni wyjechał milionowy egzemplarz modelu Dacia Logan. W związku z ogromnym zainteresowaniem modelem Duster, który podbija rynki Europy, konieczne było zwiększenie mocy produkcyjnych. Duży, praktyczny rodzinny samochód, który sprawdzi się również w terenie, staje się hitem sprzedaży. Na model Duster przyjęto we Francji już ponad 28 tys. zamówień.

Dacia w ciągu zaledwie 6 lat stała się marką, która podbiła rynki wielu krajów. Niezwykle dynamiczny wzrost sprzedaży marki Dacia jest odzwierciedleniem zmiany mentalności nabywców. Wcześniej klienci mieli opory przed zakupem taniego samochodu, dziś - według badania firmy Cételem przeprowadzonego w 2010 roku na najważniejszych rynkach europejskich - średnio 29 proc. klientów mających zamiar kupić nowy samochód chce przeznaczyć na ten zakup poniżej 8 tys. euro.

Relacja jakości do ceny nabrała z pewnością większego znaczenia pod wpływem kryzysu gospodarczego, uwidaczniając trwałą tendencję, aby konsumować mniej, ale lepiej. Dacia potrafiła uprzedzić zmianę mentalności wprowadzając na rynek gamę niezawodnych samochodów o bezkonkurencyjnym stosunku ceny do parametrów użytkowych.

Koncern planuje zwiększyć sprzedaż poprzez wprowadzanie nowych modeli z gamy Dacia, rozwój designu, jak również poprzez wejście na nowe rynki zbytu, w tym do Wielkiej Brytanii, gdzie Dacia pojawi się już w 2012 roku. W najbliższych planach jest nowy model dostawczy i nowy samochód rodzinny. Renault planuje również rozszerzenie oferty modelu Duster o nowe, atrakcyjne serie limitowane.

W ciągu ośmiu pierwszych miesięcy 2010 roku Dacia sprzedała 221 092 samochodów osobowych na całym świecie, co daje wzrost o 12,1 proc. w stosunku do roku 2009 i przekłada się na 0,6 proc. udziału w światowym rynku. We Francji Dacia zajmuje szóste miejsce z udziałem w rynku na poziomie 5,1 proc. przy wzroście sprzedaży o 118,4 proc. Jest również pierwszą marką w Rumunii, a jej udział w rynku wzrósł o 2,5 punktu do 33 proc.

Najważniejszymi rynkami zbytu Dacii w Europie są: Francja (85 567 samochodów), a następnie Niemcy (28 184 samochodów), Włochy (16 760 sztuk) oraz Hiszpania z Wyspami Kanaryjskimi (15 848 sztuk) - dane na koniec września 2010 roku. Największymi światowymi rynkami zbytu Dacii są w kolejności: Francja, Brazylia, Rosja, Rumunia i Iran. W Polsce sprzedaż aut marki Dacia (razem osobowych i dostawczych) od stycznia do października 2010 roku wyniosła 4 638 sztuk, co stanowi wzrost o ponad 100 proc. w stosunku do tego samego okresu w roku 2009.

Marka Dacia bije rekordy popularności w Zachodniej Europie. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się najnowszy model - Dacia Duster. Od momentu wprowadzenia (kwiecień 2010 roku) na świecie złożono zamówienia na 85 322 egzemplarze tego auta. Najwięcej modeli Dacii Duster jeździ we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Belgii oczywiście poza Rumunią. W Niemczech Duster cieszy się ogromnym zainteresowaniem, każdy miesiąc od momentu wprowadzenia tego samochodu do sprzedaży to ponad 900 nowych klientów, którzy opuszczają salon tym modelem.

W Polsce Dacia Duster również nie ma konkurencji - wydatek rzędu 39 900 zł za wersję 4x2 lub 49 900 zł za wersję 4x4 jest najbardziej atrakcyjną ofertą cenową na rynku. Dacia znana jest również z niskich kosztów eksploatacji i serwisu, o czym klienci często zapominają przy wyborze auta.  Model Duster jest wyposażony w silniki o niskim zużyciu paliwa, a koszty obsługi technicznej są niewielkie.

Użytkownicy Dacii to również ludzie bardzo zadowoleni ze swoich samochodów. W badaniu JD Power VOSS przeprowadzonym w 2010 roku Dacia plasuje się na czwartym miejscu we Francji (za Hondą, Mercedesem i BMW), a w Niemczech dzieli drugie miejsce na podium z BMW. Badanie to mierzyło poziom zadowolenia klientów będących posiadaczami średnio 2-letnich samochodów w oparciu o cztery kryteria: jakość/niezawodność, zalety użytkowe (design zewnętrzny, prowadzenie auta, ilość miejsca), serwis posprzedażny i koszty eksploatacji.

kz
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków