Najnowsze raporty awaryjności najwięcej satysfakcji przyniosły markom niemieckim, które zebrały wyróżnienia zarówno od największego automobilklubu w Europie, czyli ADAC, niemieckiego stowarzyszenia nadzoru technicznego, czyli TÜV, jak i stowarzyszenia rzeczoznawców DEKRA. Konkurencja jednak nie śpi. Największym zagrożeniem dla dominacji marek znad Renu są pojazdy koncernów japońskich. Jak to jest z rankingami -wszyscy wiedzą. Nawet najlepsze opracowania mają swoje mankamenty. Ale z pewnością dają chociaż częściowe pojęcie o charakterystyce danego samochodu.

ADAC

Raport powstał na bazie około 500 tysięcy zgłoszeń kierowców, których samochody uległy awarii na trasie. Przeważnie były to samochody w wieku od jednego do sześciu lat. Ranking ADAC uwzględnia samochody, które produkowano w niezmienionej formie przez minimum trzy lata, a liczba rejestracji przekroczyła 10 000 egzemplarzy rocznie.

ADAC przyznaje, że rok 2010 był rekordowy pod względem ilości zarejestrowanych szkód. Dokonano w sumie ponad 4,25 mln interwencji (dane dla rynku niemieckiego), do czego w dużym stopniu przyczyniło się upalne lato i wyjątkowo mroźna zima. Wśród najczęściej naprawianych części znalazły się: elektryka (53,7%), sterowanie silnika (23,4%) oraz sam silnik (9%). W kategorii producentów zwyciężyło BMW.

Raport awaryjności 2010:

Klasa mini (łącznie sklasyfikowano 13 modeli w tej klasie)

1. Toyota Aygo

2. Fiat 500

3. Peugeot 107

Auta małe (łącznie sklasyfikowano 23 modele w tej klasie)

1. BMW MINI

2. Peugeot 207

3. Mitsubishi Colt

Klasa średnia-niższa (łącznie sklasyfikowano 29 modeli w tej klasie)

1. 1. BMW Serii 1

2. 2. Audi A3

3. 3. Peugeot 308

Klasa średnia (łącznie sklasyfikowano 22 modele w tej klasie)

1. BMW X3

2. Mercedes-Benz Klasy C

3. BMW Serii 3

Klasa wyższa (łącznie sklasyfikowano 8 modeli w tej klasie)

1. Audi A5

2. BMW Serii 5

3. Audi A6

Transportery/mikrobusy (łącznie sklasyfikowano 3 modele w tej klasie)

1. VW Transporter

2. Mercedes-Benz Vito/Viano

3. Fiat Ducato

TÜV

Tegoroczny raport oparty jest na ponad 7,2 mln przeglądów samochodów w okresie od lipca 2009 do czerwca 2010. Auta podzielono na pięć grup wiekowych: 2-3 lat, 4-5 lat, 6-7 lat, 8-9 lat oraz 10-11 lat. Jak podkreślają specjaliści z TÜV, tegoroczne badania pokazały ogólny wzrost wykrywanych usterek. W 19,5% przypadków wykryto poważne wady, a więc o 1,9% więcej niż w 2009 roku.

Badanie uwzględnia ponad 200 modeli samochodów, które zostały pogrupowane na podstawie ilości wykrytych podczas przeglądów usterek, stanowiących poważne zagrożenie dla kierowcy i innych użytkowników ruchu drogowego. Wart podkreślenia jest fakt, że statystycznie najmniejszą usterkowość stwierdzono w oferującym napęd hybrydowy modelu Toyota Prius. Po raz pierwszy w historii badań niezawodności organizacji TÜV najlepszy wynik zestawienia uzyskał pojazd oferujący napęd alternatywny.

Auta 2-/3-letnie

1. Toyota Prius - 2,2

2. Porsche 911 - 2,3

2. Toyota Auris - 2,3

2. Mazda2 - 2,3

5. Smart Fortwo - 2,5

(Średni wynik dla pojazdów w omawianej grupie wiekowej wynosi 5,5)

Auta 4-/5-letnie

1. Porsche Boxster/Cayman - 4,2

1. Toyota Corolla Verso - 4,2

3. Porsche 911 - 4,6

4. Porsche Cayenne - 5,0

4. Toyota Avensis - 5,0

(Średni wynik dla pojazdów w omawianej grupie wiekowej wynosi 10,4)

Auta 6-/7-letnie

1. Porsche 911: 5,5 (69 000)

2. Porsche Boxster: 7,1 (68 000)

3. Honda Jazz: 7,3 (78 000)

3. Subaru Forester: 7,3 (94 000)

5. Toyota Avensis: 7,6 (92 000)

(Średni wynik dla pojazdów w omawianej grupie wiekowej wynosi 16,7)

Auta 8-/9-letnie

1. Porsche 911: 8,3 (82 000)

2. Porsche Boxster: 9,8 (77 000)

3. Toyota RAV4: 10,2 (105 000)

4. Toyota Yaris: 12,7 (99 000)

5. Mercedes-Benz SLK: 13,4 (84 000)

(Średni wynik dla pojazdów w omawianej grupie wiekowej wynosi 21,4)

Auta 10-/11-letnie

1. Porsche 911 - 8,7

2. Toyota RAV4 - 10,5

3. Porsche Boxster - 11,2

4. Toyota Yaris - 13,9

5. Toyota Corolla - 14,9

(Średni wynik dla pojazdów w omawianej grupie wiekowej wynosi 26)

DEKRA

Do sporządzenia najnowszego raportu DEKRA wykorzystano dane pochodzące z ponad 15 mln przeglądów, dokonanych w stacjach kontroli pojazdów na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Na czele rankingu znalazły się Opel Insignia oraz Audi A6. Pojazdem wykazującym najmniejszą liczbę usterek ("najlepszy wynik jednostkowy") okazał się Opel Insignia (wskaźnik usterkowości DEKRA: 96,1 %). Tym samym następca Vectry wyprzedził Forda Fiestę (95,8 %) i Toyotę Prius (95,6 %).

Auta małe

Przebieg 0 - 50.000 km

1. Ford Fiesta 7 (95,8 %)

2. Renault Twingo (92,9 %)

3. Toyota Yaris (91,4 %)

Przebieg 50.001 - 100.000 km

1. Toyota Yaris (78,8 %)

2. Opel Corsa (74,3 %)

3. Mazda 2 (74,2 %)

Przebieg 100.001 - 150.000 km

1. Honda Jazz (51,2 %)

2. Audi A2 (44,1 %)

3. Ford Fiesta 6 (43,3 %)

Auta kompaktowe

Przebieg 0 - 50.000 km

1. Toyota Prius (95,6 %)

2. Volkswagen Golf 6 (95,3 %)

3. Volvo C30 (93,8 %)

Przebieg 50.001 - 100.000 km

1. Toyota Prius (88,6 %)

2. Toyota Auris (86,3 %)

3. Volkswagen Jetta (81,3 %)

Przebieg 100.001 - 150.000 km

1. Volkswagen Golf 5 (66,5 %)

2. Skoda Octavia (65,8 %)

3. Mercedes klasy A (62,3 %)

Auta klasy średniej

Przebieg 0 - 50.000 km

1. Opel Insignia (96,1 %)

2. Audi A4 (95,5 %)

3. Ford Mondeo (94,2 %)

Przebieg 50.001 - 100.000 km

1. Mercedes klasy C (82,9 %)

2. BMW serii 3 (82,1 %)

3. Volkswagen Passat (80,5 %)

Przebieg 100.001 - 150.000 km

1. Volkswagen Passat (72,1 %)

2. BMW serii 3 (71,6 %)

3. Volvo S40/V50 (69,7 %)

Auta klasy wyższej/Premium

Przebieg 0 - 50.000 km

1. Audi A6 (91,6 %)

2. BMW serii 5 (90,7 %)

3. Mercedes klasy S (90,2 %)

Przebieg 50.001 - 100.000 km

1. Audi A8 (85,0 %)

2. Volkswagen Phaeton (84,9 %)

3. Audi A6 (83,9 %)

Przebieg 100.001 - 150.000 km

1. Audi A6 (77,2 %)

2. Audi A8 (75,5 %)

3. BMW serii 7 (66,7 %)

Auta sportowe i kabriolety

Przebieg 0 - 50.000 km

1. Mazda MX-5 (92,2 %)

2. Volkswagen Eos (91,2 %)

3. Audi TT (90,8 %)

Przebieg 50.001 - 100.000 km

1. Volkswagen Eos (84,9 %)

2. Porsche 911 (997) (81,7 %)

3. BMW serii 6 (79,2 %)

Przebieg 100.001 - 150.000 km

1. Porsche 911 (996) (62,4 %)

2. Mercedes CLK (48,8 %)

3. Mercedes SL (44,6 %)

Auta terenowe

Przebieg 0 - 50.000 km

1. Honda CR-V (91,3 %)

2. Toyota RAV4 (90,3 %)

3. Nissan Qashqai (89,6 %)

Przebieg 50.001 - 100.000 km

1. Porsche Cayenne (83,8 %)

2. Toyota RAV4 (83,4 %)

3. BMW X3 (80,9 %)

Przebieg 100.001 - 150.000 km

1. BMW X3 (69,5 %)

2. Volkswagen Touareg (67,0 %)

3. Mercedes klasy M (64,9 %)

Auta klasy van

Przebieg 0 - 50.000 km

1. Volkswagen Golf Plus (91,9 %)

2. Nissan Note (91,5 %)

3. Toyota Corolla Verso (91,1 %)

Przebieg 50.001 - 100.000 km

1. Volkswagen Golf Plus (81,9 %)

2. Toyota Corolla Verso (79,3 %)

3. Ford S-Max/Galaxy (78,8 %)

Przebieg 100.001 - 150.000 km

1. Ford S-Max/Galaxy (68,3 %)

2. Volkswagen Golf Plus (68,2 %)

3. Toyota Corolla Verso (68,2 %)

Auta dostawcze

Przebieg 0 - 50.000 km

1. Mercedes Sprinter (76,2 %)

2. Fiat Ducato (75,7 %)

3. Volkswagen Crafter (75,4 %)

Przebieg 50.001 - 100.000 km

1. Volkswagen Crafter (58,6 %)

2. Mercedes Sprinter (57,9 %)

3. Fiat Ducato (53,0 %)

Przebieg 100.001 - 150.000 km

1. Volkswagen Crafter (45,8 %)

2. Mercedes Sprinter (44,6 %)

3. Ford Transit (35,4 %)