Prawie 83,0% udziałów w polskim rynku mają samochody grupy podstawowej, której sprzedaż w ciągu dziesięciu miesięcy 2009 roku wyniosła 219,7 tys. sztuk.

Najpopularniejsze w grupie są niezmiennie auta klasy niższej średniej. Od początku roku salony samochodowe opuściło 89,9 tys. takich aut, co stanowi 40,0% grupy, a niemal 34,0% rynku krajowego.

Kolejny pod względem popularności jest segment aut małych. Tegoroczna sprzedaż wyniosła 74,9 tys. sztuk, o 2,1% mniej niż rok wcześniej. Tym samym udział segmentu jest nieco mniejszy zarówno w grupie (spadek z 35,0 do 34,1%), jak i w rynku krajowym (spadek z 29,1 do 28,3%).

Samochody klasy średniej znalazły 33,2 tysiąca nabywców, o 0,6% więcej niż przed rokiem, co pozwoliło zachować udziały rynkowe na poziomie sprzed roku (w grupie 15,1%, w rynku krajowym 12,6%). Jedyny segment w grupie podstawowej, który umocnił się na polskim rynku stanowią samochody mini. Ich sprzedaż w okresie styczeń - październik wyniosła 18,8 tys. sztuk; jest o 19,1% większa niż w ubiegłym roku, a co za tym idzie udział w grupie zwiększył się z 7,2 do 8,6%, a w rynku krajowym - z 6,0 do 7,1%.

Na zakup samochodów terenowo-rekreacyjnych zdecydowały się w 2009 roku ponad 23 tysiące polskich klientów, a 23-procentowy wzrost na przestrzeni roku pozwolił zwiększyć udział tej grupy w rynku z 7,1 do 8,7%. Prawie połowę sprzedaży grupy (45,3%) stanowią samochody klasy niższej średniej (10,5 tys. sztuk). Ponad 6,5 tys. osób kupiło samochody klasy średniej (68,9% wzrostu w ciągu roku), ale rekordowy wzrost w skali całego krajowego rynku należy do segmentu aut małych w grupie terenowo-rekreacyjnych: sumaryczna sprzedaż w bieżącym roku wyniosła prawie 2,4 tys. sztuk i jest o 616,1% większa niż przed rokiem.

Grupa vanów odnotowała ponad 12-procentowy spadek tegorocznej sprzedaży (do poziomu 13,6 tys. aut) i stanowi obecnie 5,1% rynku. Bardziej dotkliwy spadek wykazała sprzedaż kombi vanów (6,7 tys. sztuk, o 25,7% mniej niż rok wcześniej), natomiast o ponad 30,2% wzrosła w ciągu roku sprzedaż najmniejszej grupy na polskim rynku - aut sportowo-rekreacyjnych. Od początku roku kupiono 1,8 tys. takich pojazdów, jednak ich udział w rynku krajowym stanowi zaledwie 0,7%.