Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Najdłuższy podwodny tunel powstaje koło Polski i budują go... Polacy

Najdłuższy podwodny tunel powstaje koło Polski i budują go... Polacy

Najdłuższy podwodny tunel na świecie właśnie powstaje na na Bałtyku i skróci drogę przejazdu o kilkadziesiąt minut. Będą nim pod wodą jeździć i pociągi, i samochody. Przewidywane ograniczenie prędkości to aż 110 km na godz. Wiesz, że budują go głównie Polacy?

Nowy tunel pod Bałtykiem umożliwi jazdę z prędkością 110 km/h
Nowy tunel pod Bałtykiem umożliwi jazdę z prędkością 110 km/hŹródło: Femern A/S
  • Powstaje najdłuższy podwodny tunel na świecie, który skróci drogę przejazdu o kilkadziesiąt minut
  • Tunel będzie umożliwiał przejazd pociągów i samochodów, a przewidywane ograniczenie prędkości to 110 km/h
  • Głównie Polacy budują 18-kilometrowy odcinek samochodowo-kolejowy pod Morzem Bałtyckim

Zaledwie kilka lat dzieli nas od momentu, gdy zostanie zbudowany najdłuższy podwodny tunel, który znajdować się będzie pod Bałtykiem. Duńskie Roedby i niemieckie Puttgarden zostaną połączone najdłuższym podwodnym tunelem na świecie. Budowa monumentalnej konstrukcji pod cieśniną Bełt Fehmarn na Morzu Bałtyckim, obejmująca prawie 18-kilometrowy odcinek samochodowo-kolejowy, trwa od 2022 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Polska ma węzeł autostradowy jak spaghetti. Budzi postrach w Europie

Podobnie jak w przypadku mostu nad cieśniną Sund, łączącego Kopenhagę ze szwedzkim Malmö, przeprawa będzie płatna, ale cen jeszcze nie podano. Według szacunków Unii Europejskiej koszt inwestycji powinien się zwrócić w ciągu 39 lat.

Najdłuższy podwodny tunel powstanie pod Bałtykiem
Najdłuższy podwodny tunel powstanie pod BałtykiemŹródło: Femern A/S

Tunel skróci czas przejazdu o ponad pół godziny

Tunel pod Bałtykiem przyniesie znaczne oszczędności czasu. Po jego oddaniu do użytku podróż samochodem z Niemiec do Danii ma trwać zaledwie 10 min, dzięki czteropasmowej drodze umożliwiającej jazdę z prędkością 110 km/h. Pociągi, osiągną tam prędkość do 200 km/h, dzięki czemu pokonają trasę w siedem min. Dla porównana, obecna podróż promem z Roedby do Puttgarden zajmuje 45 min. Oznacza to, że tunel skróci podróż z Kopenhagi do Hamburga o dwie godz.

Inwestycja warta osiem mld dol. (ok. 32 mld zł) ma być zakończona w 2029 r. Dokładna kwota nie jest jeszcze znana. Podwodny tunel buduje firma Sund&Baelt, która dzięki polskim specjalistycznym jednostkom pływającym, ułoży w morzu 89 betonowych elementów - 79 standardowych i 10 specjalnych.

Najdłuższy podwodny tunel budują głównie Polacy

Elementy konstrukcji powstają w Danii, a na miejscu wzmacniane są betonem. Każdy z nich waży 73 tys. ton i ma prostokątny przekrój o szerokości 42 m, wysokości 9 m i długości 217 m. Pierwszy element został już uroczyście zainaugurowany przez króla Danii, Fryderyka X. Projekt zatrudnia 1500 robotników, z których zdecydowana większość to Polacy. Mieszkają oni w wiosce wybudowanej specjalnie dla tej budowy.

Choć prace projektowe miały się rozpocząć w 2015 r, a finalnie ruszyły w 2020 r., to o połączeniu Niemiec z Danią w tym miejscu myślano od bardzo dawna. Jeszcze w latach 30. i 40. XX wieku planowano budowę wielkiego mostu drogowo-kolejowego. Z kolei w 1994 r. Komisja Europejska wpisała przeprawę przez Bełt Fehmarn za priorytetową dla sieci europejskich dróg.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:TunelNiemcyDania
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków