- Powstaje najdłuższy podwodny tunel na świecie, który skróci drogę przejazdu o kilkadziesiąt minut
- Tunel będzie umożliwiał przejazd pociągów i samochodów, a przewidywane ograniczenie prędkości to 110 km na godz.
- Głównie Polacy budują 18-kilometrowy odcinek samochodowo-kolejowy pod Morzem Bałtyckim
- Rekordowy tunel ma być gotowy w 2029 r.
To potężna inwestycja, ale wcale nie jesteśmy daleko od jej ukończenia.Zaledwie kilka lat dzieli nas od momentu, gdy zostanie zbudowany najdłuższy podwodny tunel, który znajdować się będzie pod Bałtykiem. Duńskie Roedby i niemieckie Puttgarden zostaną połączone najdłuższym podwodnym tunelem na świecie. Budowa monumentalnej konstrukcji pod cieśniną Bełt Fehmarn na Morzu Bałtyckim, obejmująca prawie 18-kilometrowy odcinek samochodowo-kolejowy, trwa od 2022 r.
Przeczytaj także: Diesel podrożeje o 6 zł na litrze, a benzyna o 5 zł. Serio będziemy za tyle tankować przez UE?
Podobnie jak w przypadku mostu nad cieśniną Sund, łączącego Kopenhagę ze szwedzkim Malmö, przeprawa będzie płatna, ale cen jeszcze nie podano. Według szacunków Unii Europejskiej koszt inwestycji powinien się zwrócić w ciągu 39 lat.
Rekordowy podwodny tunel. Jak szybko będzie można jechać?
Tunel pod Bałtykiem przyniesie znaczne oszczędności czasu. Po jego oddaniu do użytku podróż samochodem z Niemiec do Danii ma trwać zaledwie 10 min, dzięki czteropasmowej drodze umożliwiającej jazdę z prędkością 110 km na godz. Pociągi, osiągną tam prędkość do 200 km na godz., dzięki czemu pokonają trasę w siedem min. Dla porównana, obecna podróż promem z Roedby do Puttgarden zajmuje 45 min. Oznacza to, że tunel skróci podróż z Kopenhagi do Hamburga o dwie godz.
Inwestycja warta osiem mld dol. (ok. 32 mld zł) ma być zakończona w 2029 r. Dokładna data nie jest jeszcze znana. Podwodny tunel buduje firma Sund&Baelt, która dzięki polskim specjalistycznym jednostkom pływającym, ułoży w morzu 89 betonowych elementów - 79 standardowych i 10 specjalnych.
- Przeczytaj także: Tempomat źle odczytał naklejkę na fotoradarze. Kierowca dostał mandat. Służby są nieugięte
Elementy tej konstrukcji są potężne
Elementy konstrukcji powstają w Danii, a na miejscu wzmacniane są betonem. Każdy z nich waży 73 tys. ton i ma prostokątny przekrój o szerokości 42 m, wysokości 9 m i długości 217 m. Pierwszy element został już uroczyście zainaugurowany przez króla Danii, Fryderyka X. Projekt zatrudnia 1500 robotników, z których zdecydowana większość to Polacy. Mieszkają oni w wiosce wybudowanej specjalnie dla tej budowy.
Choć prace projektowe miały się rozpocząć w 2015 r, a finalnie ruszyły w 2020 r., to o połączeniu Niemiec z Danią w tym miejscu myślano od bardzo dawna. Jeszcze w latach 30. i 40. XX wieku planowano budowę wielkiego mostu drogowo-kolejowego. Z kolei w 1994 r. Komisja Europejska wpisała przeprawę przez Bełt Fehmarn za priorytetową dla sieci europejskich dróg.