Auto Świat Wiadomości Aktualności Te elementy trzeba wymieniać regularnie. Samochód potem podziękuje długą i prawidłową pracą

Te elementy trzeba wymieniać regularnie. Samochód potem podziękuje długą i prawidłową pracą

Regularna wymiana oleju, nowe filtry czy sprawny układ hamulcowy – to tylko niektóre z elementów, które mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i niezawodność auta. Co i kiedy wymieniać, aby samochód służył jak najdłużej? Podpowiadamy. Bez tych czynności narażamy się na duże koszty w warsztacie.

Regularna konserwacja samochodu to klucz do bezproblemowej eksploatacji. To powinno się regularnie wymieniać
Photology1971 / Shutterstock
Regularna konserwacja samochodu to klucz do bezproblemowej eksploatacji. To powinno się regularnie wymieniać
  • Regularny serwis samochodu to podstawa bezproblemowej eksploatacji samochodu przez lata
  • Przede wszystkim trzeba myśleć o wymianie oleju i filtrów, ale także inne płyny powinny być regularnie wymieniane
  • Wiele z podstawowych czynności można zrobić samemu albo przy okazji innej wymiany, by nie płacić dwa razy

Nie ma samochodów bezawaryjnych. Nawet najbardziej niezawodne modele mogą sprawiać problemy, jeśli kierowca zaniedba regularną konserwację. Zbyt rzadko wymieniany olej, zużyte klocki hamulcowe czy ignorowanie stanu filtrów to nie tylko ryzyko uszkodzenia pojazdu i duże koszty, ale przede wszystkim zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Przypominamy więc, co i kiedy trzeba wymieniać w samochodzie, by służył długo i bez zbędnych niespodzianek.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Olej i filtry — co rok lub 10 000-15 000 km

Bez oleju silnik nie będzie działał, a bez wymian skrócimy jego żywotność. Wielu producentów w książkach serwisowych przewiduje wymianę oleju co 30 000-35 000 km. To stanowczo za rzadko! Każdy silnik spalinowy powinien mieć wymieniany olej co 10 000 km, gdy poruszamy się w mieście i co 15 000 km w przypadku częstej jazdy na trasach. Nie powinniśmy też wierzyć w "cudowne" oleje o przedłużonej żywotności.

Wydłużony interwał olejowy i oleje o przedłużonej żywotności stworzone zostały po to, by na papierze zadbać o środowisko i spełnić normy ekologiczne. To jednak bardzo istotnie rzutuje na żywotność silnika. Co ciekawe, jeszcze 30 lat temu producenci zalecali wymiany oleju maksymalnie co 15 000 km, a niekiedy nawet co 7500 km. I były to dobre samochody zachodnie. Koszt oleju to w zależności od silnika od 150 zł do ok. 500 zł.

Przy okazji wymiany oleju warto też wymienić wszystkie filtry. Oczywiście filtr oleju jest obowiązkowy podczas wymiany oleju, z kolei w przypadku filtra powietrza, zaleca się wymianę co 15 000-30 000 km. Filtr kabinowy warto wymienić raz w roku albo nawet dwa razy na rok, jeśli często jeździmy po mieście. Z kolei filtr paliwa w przypadku diesla powinien być wymieniony raz w roku lub co 20 000-30 000 km. W benzynach niektórzy producenci przewidują, żeby wymieniać go nieco rzadziej.

Jak widać, interwały wymiany są podobne, dlatego najlepszym zwyczajem jest wymieniać je razem z wymianą oleju. Dobrze to robić przed zimą, by silnik miał łatwiejsze zadanie w najtrudniejszych warunkach.

Wymiana oleju silnikowego i filtrów to czynność, która powinna być robiona przynajmniej raz w roku
Wymiana oleju silnikowego i filtrów to czynność, która powinna być robiona przynajmniej raz w rokuAnatoliy Cherkas / Shutterstock

Inspekcja klimatyzacji — rok lub 10 000-20 000 km

Standardowym odstępem czasowym między serwisami klimatyzacji w samochodzie jest rok, a najważniejszym sygnałem, że czas najwyższy na serwis klimatyzacji, jest słabsze jej działanie. Niektórzy użytkownicy aut preferują cykl dwuletni albo jeździć póki się nie zepsuje. Klimatyzacja jednak powinna być "dobijana" i uzupełniany powinien być olej w układzie, by wydłużyć żywotność i utrzymać czystość w środku układu, ale także w kratkach wentylacyjnych, które powinny być regularnie, co roku odgrzybiane. Najlepiej taki serwis zrobić wiosną, jeszcze przed upałami.

Lepiej sprawdzać klimatyzację przynajmniej raz w roku. Kierowcy, którzy tego nie robią, narażają się na dużo większe wydatki
Lepiej sprawdzać klimatyzację przynajmniej raz w roku. Kierowcy, którzy tego nie robią, narażają się na dużo większe wydatkiMedia Digital Ze / Shutterstock

Wymiana tarcz i klocków — co 30 000-50 000 km

Zużycie klocków i tarcz to naturalny proces, zależny od stylu jazdy i pokonywanych tras. Klocki wymienia się częściej niż tarcze – zazwyczaj co 30 000–50 000 km. Tarcze zmienia się co drugą wymianę klocków lub gdy pojawią się głębokie rowki, przebarwienia czy nierówności.

Objawami zużycia hamulców są charakterystyczne piski, zauważalny spadek skuteczności hamowania i widoczne zużycie lub pęknięcia na tarczach. Koszty bardzo zależą od samochodu.

Klocki hamulcowe powinno się wymieniać co 30-50 tys. km, a tarcze co drugą wymianę klocków
Klocki hamulcowe powinno się wymieniać co 30-50 tys. km, a tarcze co drugą wymianę klockówACZ / Auto Świat

Płyn hamulcowy — co 2 lata lub 40 000 — 60 000 km

Płyn hamulcowy ma tendencje do pochłaniania wilgoci. Jeśli w układzie hamulcowym będzie jej sporo, skuteczność hamowania spadnie. Może on także być mocno zużyty nie w zbiorniczku, gdzie go widzimy, ale przy hamulcach samochodu. Z tego powodu powinno się wymieniać płyn hamulcowy co 2 lata lub co 40 000-60 000 km.

Płyn hamulcowy może mieć wpływ na siłę hamowania. Dlatego powinno się go wymieniać co dwa lata
Płyn hamulcowy może mieć wpływ na siłę hamowania. Dlatego powinno się go wymieniać co dwa lataAuto Bild Klassik / Auto Bild

Płyn chłodniczy — co 5 lat lub 100-200 tys. km

Producenci zalecają pierwszą wymianę płynu po 5 latach, a kolejne co 2-4 lata, jednak każdy producent samochodu, a także płynu może podawać swoje własne interwały wymiany, do których powinniśmy się stosować. W starszych autach, w których stosowane były preparaty krzemianowe (płyny nieorganiczne IAT o niebieskiej barwie), wymagana jest częstsza wymiana niż w przypadku nowoczesnych, bezkrzemianowych płynów (OAT/HOAT barwy czerwonej lub różowej). Nie powinno się z kolei stosować wody z kranu, demineralizowana również nie jest wskazana, chyba że doraźnie i na chwilę.

Nie wolno zastępować płynu chłodniczego, wodą. To może być jedynie doraźne rozwiązanie. Płyn chłodniczy także powinien był regularnie wymieniany
Nie wolno zastępować płynu chłodniczego, wodą. To może być jedynie doraźne rozwiązanie. Płyn chłodniczy także powinien był regularnie wymienianyAuto Świat

Rozrząd — w zależności od zaleceń producenta. Od 60 000 do nawet 150 tys. km

Wymiana rozrządu w samochodach jest niezbędna i to nawet w przypadku jednostek, które są napędzane łańcuchem. Choć kiedyś uważało się, że łańcuch jest "do końca życia", tak dziś często się one rozciągają, a producenci zalecają ich wymianę. Powinna się ona odbywać co kilka lat lub co 60-150 tys. km. Wszystko zależy od zaleceń producenta i mechaników. Są bowiem układy, które powinny być wymieniane znacznie wcześniej, niż zaleca producent.

Bez rozrządu, auto nie pojedzie. Interwał jego wymiany określa producent, ale lepiej wcześniej sprawdzić, czy nie lepiej zrobić to wcześniej
Bez rozrządu, auto nie pojedzie. Interwał jego wymiany określa producent, ale lepiej wcześniej sprawdzić, czy nie lepiej zrobić to wcześniejPiotr Czypionka / Auto Świat
Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: