- Regularny serwis samochodu to podstawa bezproblemowej eksploatacji samochodu przez lata
- Przede wszystkim trzeba myśleć o wymianie oleju i filtrów, ale także inne płyny powinny być regularnie wymieniane
- Wiele z podstawowych czynności można zrobić samemu albo przy okazji innej wymiany, by nie płacić dwa razy
- Olej i filtry — co rok lub 10 000-15 000 km
- Inspekcja klimatyzacji — rok lub 10 000-20 000 km
- Wymiana tarcz i klocków — co 30 000-50 000 km
- Płyn hamulcowy — co 2 lata lub 40 000 — 60 000 km
- Płyn chłodniczy — co 5 lat lub 100-200 tys. km
- Rozrząd — w zależności od zaleceń producenta. Od 60 000 do nawet 150 tys. km
Nie ma samochodów bezawaryjnych. Nawet najbardziej niezawodne modele mogą sprawiać problemy, jeśli kierowca zaniedba regularną konserwację. Zbyt rzadko wymieniany olej, zużyte klocki hamulcowe czy ignorowanie stanu filtrów to nie tylko ryzyko uszkodzenia pojazdu i duże koszty, ale przede wszystkim zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Przypominamy więc, co i kiedy trzeba wymieniać w samochodzie, by służył długo i bez zbędnych niespodzianek.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOlej i filtry — co rok lub 10 000-15 000 km
Bez oleju silnik nie będzie działał, a bez wymian skrócimy jego żywotność. Wielu producentów w książkach serwisowych przewiduje wymianę oleju co 30 000-35 000 km. To stanowczo za rzadko! Każdy silnik spalinowy powinien mieć wymieniany olej co 10 000 km, gdy poruszamy się w mieście i co 15 000 km w przypadku częstej jazdy na trasach. Nie powinniśmy też wierzyć w "cudowne" oleje o przedłużonej żywotności.
Wydłużony interwał olejowy i oleje o przedłużonej żywotności stworzone zostały po to, by na papierze zadbać o środowisko i spełnić normy ekologiczne. To jednak bardzo istotnie rzutuje na żywotność silnika. Co ciekawe, jeszcze 30 lat temu producenci zalecali wymiany oleju maksymalnie co 15 000 km, a niekiedy nawet co 7500 km. I były to dobre samochody zachodnie. Koszt oleju to w zależności od silnika od 150 zł do ok. 500 zł.
Przy okazji wymiany oleju warto też wymienić wszystkie filtry. Oczywiście filtr oleju jest obowiązkowy podczas wymiany oleju, z kolei w przypadku filtra powietrza, zaleca się wymianę co 15 000-30 000 km. Filtr kabinowy warto wymienić raz w roku albo nawet dwa razy na rok, jeśli często jeździmy po mieście. Z kolei filtr paliwa w przypadku diesla powinien być wymieniony raz w roku lub co 20 000-30 000 km. W benzynach niektórzy producenci przewidują, żeby wymieniać go nieco rzadziej.
Jak widać, interwały wymiany są podobne, dlatego najlepszym zwyczajem jest wymieniać je razem z wymianą oleju. Dobrze to robić przed zimą, by silnik miał łatwiejsze zadanie w najtrudniejszych warunkach.
- Przeczytaj także: Chcieli być jak Toyota. Teraz Francuzi muszą ekspresowo naprawić 155 tys. samochodów
Inspekcja klimatyzacji — rok lub 10 000-20 000 km
Standardowym odstępem czasowym między serwisami klimatyzacji w samochodzie jest rok, a najważniejszym sygnałem, że czas najwyższy na serwis klimatyzacji, jest słabsze jej działanie. Niektórzy użytkownicy aut preferują cykl dwuletni albo jeździć póki się nie zepsuje. Klimatyzacja jednak powinna być "dobijana" i uzupełniany powinien być olej w układzie, by wydłużyć żywotność i utrzymać czystość w środku układu, ale także w kratkach wentylacyjnych, które powinny być regularnie, co roku odgrzybiane. Najlepiej taki serwis zrobić wiosną, jeszcze przed upałami.
Wymiana tarcz i klocków — co 30 000-50 000 km
Zużycie klocków i tarcz to naturalny proces, zależny od stylu jazdy i pokonywanych tras. Klocki wymienia się częściej niż tarcze – zazwyczaj co 30 000–50 000 km. Tarcze zmienia się co drugą wymianę klocków lub gdy pojawią się głębokie rowki, przebarwienia czy nierówności.
Objawami zużycia hamulców są charakterystyczne piski, zauważalny spadek skuteczności hamowania i widoczne zużycie lub pęknięcia na tarczach. Koszty bardzo zależą od samochodu.
- Przeczytaj także: Te auta nie chcą się psuć. Są idealnie bezawaryjne. Mechanik: rzadko mam tu robotę [TOP 10]
Płyn hamulcowy — co 2 lata lub 40 000 — 60 000 km
Płyn hamulcowy ma tendencje do pochłaniania wilgoci. Jeśli w układzie hamulcowym będzie jej sporo, skuteczność hamowania spadnie. Może on także być mocno zużyty nie w zbiorniczku, gdzie go widzimy, ale przy hamulcach samochodu. Z tego powodu powinno się wymieniać płyn hamulcowy co 2 lata lub co 40 000-60 000 km.
Płyn chłodniczy — co 5 lat lub 100-200 tys. km
Producenci zalecają pierwszą wymianę płynu po 5 latach, a kolejne co 2-4 lata, jednak każdy producent samochodu, a także płynu może podawać swoje własne interwały wymiany, do których powinniśmy się stosować. W starszych autach, w których stosowane były preparaty krzemianowe (płyny nieorganiczne IAT o niebieskiej barwie), wymagana jest częstsza wymiana niż w przypadku nowoczesnych, bezkrzemianowych płynów (OAT/HOAT barwy czerwonej lub różowej). Nie powinno się z kolei stosować wody z kranu, demineralizowana również nie jest wskazana, chyba że doraźnie i na chwilę.
- Przeczytaj także: Norwegia wywraca motoryzację do góry nogami. Dla nas to nie do pomyślenia, dla nich już nie ma odwrotu
Rozrząd — w zależności od zaleceń producenta. Od 60 000 do nawet 150 tys. km
Wymiana rozrządu w samochodach jest niezbędna i to nawet w przypadku jednostek, które są napędzane łańcuchem. Choć kiedyś uważało się, że łańcuch jest "do końca życia", tak dziś często się one rozciągają, a producenci zalecają ich wymianę. Powinna się ona odbywać co kilka lat lub co 60-150 tys. km. Wszystko zależy od zaleceń producenta i mechaników. Są bowiem układy, które powinny być wymieniane znacznie wcześniej, niż zaleca producent.