- Chińskie SUV-y zaskakują innowacyjnymi, choć często niefunkcjonalnymi rozwiązaniami, jak nowy system otwierania drzwi
- Huawei Aito M9 jest wyposażony w zaawansowane technologie, takie jak system HarmonyOS czy funkcja autonomicznej jazdy (ADS 3.0)
- Luksusowe wyposażenie SUV-a obejmuje m.in. 25-głośnikowy system audio, pneumatyczne zawieszenie i fotele grawitacyjne
- W internecie ogłasza się firma, która sprowadzi ten samochód do Polski za 338 tys. zł. Interesująca opcja dla gadżeciarzy?
Czy otworzenie drzwi samochodu może być trudne? Okazuje się, że w chińskim SUV-ie może to być nie lada wyzwanie – przynajmniej z początku. Producenci samochodów, zwłaszcza w Państwie Środka prześcigają się dziś w wymyślaniu dyskusyjnych gadżetów i funkcji, które niekoniecznie ułatwiają codzienne korzystanie z auta. Może i są delikatnie niefunkcjonalne, ale za to są czymś, czego nie ma konkurencja i co dobrze wygląda na marketingowym nagraniu. Jeden z takich bajerów postanowiła przetestować rodzina, która była akurat w salonie chińskiej marki Aito współtworzonej przez grupę Seres i korporację Huawei. Jak im poszło? Uwiecznione na nagraniu miny robione przez zirytowanego klienta mówią wszystko.
Chiński SUV Aito M9 to w Europie zakazany owoc
Producenci z Państwa Środka nie eksportują jeszcze na Stary Kontynent wszystkiego, co mają. Zaczęli od "pewniaków" albo przystępnych cenowo aut, których główną zaletą jest... przystępna cena. Jeśli oceniasz stopień zaawansowania chińskich producentów na podstawie dostępnych w Polsce przyziemnych samochodów pokroju MG, Jaecoo czy Beijinga, to robisz to bez pełnego obrazu. Po Chinach jeżdżą też takie cuda jak widoczny na filmiku luksusowy SUV.
Tradycyjnie dla chińskich producentów Aito M9 występuje w dwóch odmianach: całkowicie elektrycznej (BEV) lub jako elektryk doposażony w silnik spalinowy pełniący funkcję generatora energii (REEV/EREV). Pierwsza wersja ma aż 530 KM i korzysta z akumulatora o pojemności 100 kWh pozwalającego na przejechanie 605-630 km na jednym ładowaniu (według chińskich norm CLTC). Druga generuje "zaledwie" 496 KM i ma o połowę mniejszy akumulator (52 kWh). Nietypowa hybryda przejedzie prawie 300 km tylko na prądzie lub ponad 1400 km w trybie hybrydowym.
Luksusowy chiński SUV, który sam otworzy ci drzwi (albo i nie)
Generyczny wygląd Aito M9 to pułapka. Pod stonowaną i niezapadającą szczególnie w pamięć karoserią skrywa się smartfon na kołach – jeden z pierwszych samochodów wyposażonych w opracowany przez firmę Huawei zaawansowany system operacyjny HarmonyOS i równie imponujący system autonomicznej jazdy (ADS 3.0). Ten drugi działa dzięki współpracy lidarów, kamer o wysokiej rozdzielczości, radarów ultradźwiękowych, radarów fal milimetrowych i mikroprocesorowi Huaweia.
Oczywiście, rozbudowany system operacyjny i możliwość autonomicznej jazdy to tylko niezbędne minimum do wzięcia udziału w wyścigu producentów. Aito M9 to oferowany od 2023 r. flagowy SUV tej marki, dlatego na jego pokładzie nie mogło zabraknąć wysokogatunkowych materiałów, wielkich ekranów, wysuwanych podnóżków, 25-głośnikowego (sic!) zestawu audio czy pneumatycznego zawieszenia, a nawet projektora z wysuwanym ekranem i obszernych foteli grawitacyjnych w drugim rzędzie.
I ten przedziwny, nowatorski system otwierania drzwi – stworzony chyba tylko dla tych, którzy lubią się popisywać albo zwracać na siebie uwagę. Trzeba jednak przyznać, że zrobiłby naprawdę duże wrażenie, gdyby tylko zadziałał już przy pierwszym podejściu. Cóż, pozostaje się cieszyć, że to niejedyna opcja dostania się do kabiny – producent nie porzucił jeszcze fizycznych, chowających się w drzwiach klamek. Ciekawostka: ogłaszająca się na Otomoto firma z Mławy deklaruje, że może sprowadzić tego SUV-a do Polski za 338 tys. zł. Przemyśl to, jeśli lubisz "walczyć" z drzwiami.