Logo
WiadomościAktualnościMają pokonać Toyotę jej własną bronią. Na razie muszą wezwać 155 tys. aut do serwisu

Mają pokonać Toyotę jej własną bronią. Na razie muszą wezwać 155 tys. aut do serwisu

  • Renault ogłosi we wrześniu kampanię serwisową obejmującą 155 tys. 825 samochodów z układem E-Tech Full Hybrid
  • Problem dotyczy pojazdów wyprodukowanych pomiędzy 5 kwietnia 2019 r. i 26 września 2022 r.
  • Wadliwy pierścień uszczelniający może doprowadzić do przegrzania lub nawet awarii silnika elektrycznego
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Grupa Renault to dziś najgroźniejszy konkurent Toyoty w Europie – też oferuje klasyczne hybrydy, ale tańsze i oszczędniejsze. Francuzi to jednak "świeżacy" w tej dziedzinie, dlatego trzeba się liczyć z pewnymi bolączkami wieku dziecięcego. I rzeczywiście – magazyn motoryzacyjny "L’Argus" poinformował, że we wrześniu rozpocznie się kampania przywoławcza obejmująca 155 tys. 825 hybrydowych samochodów Renault z początku produkcji nowatorskiego układu E-Tech Full Hybrid.

Poznaj kontekst z AI

Kiedy rozpocznie się kampania serwisowa Renault?
Jakie modele Renault będą objęte akcją serwisową?
Ile samochodów zostanie wezwanych do serwisu?
Jakie problemy mogą wystąpić w hybrydach Renault?

Renault wzywa 155 tys. hybryd do serwisu. Ryzyko awarii skrzyni biegów

Co wiemy o problemie? Jak donosi "L’Argus", usterka w samochodach z układem 1.6 E-Tech Full Hybrid może skutkować przegrzaniem lub nawet awarią. To napęd, który zadebiutował na rynku w 2019 r. w odpowiedzi na duże zainteresowanie klientów hybrydowymi wersjami Toyot. Autorska konstrukcja Renault wyróżniała się m.in. obecnością skrzyni biegów ze sprzęgłem kłowym i zaskakująco niskim zużyciem paliwa.

Model kłowej skrzyni biegów Renault (wykonany z klocków Lego)
Model kłowej skrzyni biegów Renault (wykonany z klocków Lego)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Ten sam 4-cylindrowy, wolnossący silnik 1.6 był wykorzystywany przez Renault nie tylko w klasycznych hybrydach (HEV), ale też odmianach typu plug-in (PHEV). Niestety, obie te wersje są obarczone ryzykiem wystąpienia usterki spowodowanej przez wadliwy pierścień uszczelniający wał silnika elektrycznego. Nieszczelność w tym miejscu może doprowadzić do przedostania się oleju do motoru elektrycznego i w konsekwencji jego przegrzania. W skrajnych przypadkach może to skutkować utratą trakcji podczas ruszania.

Akcja serwisowa Renault. Te hybrydy wymagają sprawdzenia w ASO

Które modele zostaną sprawdzone w ramach kampanii przywoławczej? "L’Argus" podaje, że akcja obejmuje pojazdy wyprodukowane w okresie od 5 kwietnia 2019 r. do 26 września 2022 r. Na wystąpienie usterki narażonych jest łącznie 155 tys. 825 egzemplarzy różnych modeli Renault i Dacii, w których oferowany był układ 1.6 E-Tech Full Hybrid lub 1.6 E-Tech Plug-In Hybrid. Zaproszeń do serwisu mogą się spodziewać właściciele:

  • Renault Clio 5. generacji,
  • Renault Captur 2. generacji,
  • Renault Arkany,
  • Renault Megane 4. generacji,
  • Dacii Jogger.
Renault Captur E-Tech Hybrid to jeden z hitów z tym napędem
Renault Captur E-Tech Hybrid to jeden z hitów z tym napędemIgor Kohutnicki / Auto Świat

Na razie nie wiemy, ile egzemplarzy hybryd z potencjalnie wadliwym pierścieniem uszczelniającym jeździ po polskich drogach. Na stronie Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) nie ma jeszcze wpisu o akcji serwisowej Renault na polskim rynku. Klientom, którzy mają hybrydy Renault z lat 2019-2022, zalecamy zapytać się o akcje o oznaczeniu 0ET1 (Renault) i 0EWW (Dacia) podczas wizyty w serwisie. We Francji inspekcji poddawane są już auta, które przyjeżdżają na przegląd lub naprawę w ASO.

Mechanicy Renault sprawdzą układ hybrydowy i dokonają naprawy

Renault zacznie rozsyłać zaproszenia do klientów na początku nowego roku szkolnego. Po otrzymaniu wezwania należy umówić się na wizytę w serwisie, gdzie mechanicy przeprowadzą test szczelności układu hybrydowego. Jeśli wykryją wadę, dokonają niezbędnej naprawy. Warto zwrócić uwagę na to, że problem dotyczy wyłącznie samochodów z początkowego okresu produkcji. Egzemplarze wyprodukowane po 26 września 2022 r. nie są narażone na wystąpienie tej usterki.

W 2025 r. w większych modelach Renault zastąpiło silnik 1.6 motorem 1.8
W 2025 r. w większych modelach Renault zastąpiło silnik 1.6 motorem 1.8Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

W ostatnich latach Renault intensywnie rozwija swoją gamę hybrydowych modeli, ale teraz musi zmierzyć się z wyzwaniem, które może wpłynąć na zaufanie klientów do tej technologii. Takie wpadki zdarzają się dziś każdemu producentowi, o czym świadczy duża liczba akcji serwisowych. Aut bezawaryjnych już się nie robi, dlatego kluczowe jest szybkie znalezienie rozwiązania problemu i przeprowadzenie jak najsprawniejszej akcji – to od tego zależy reputacja producenta. Liczymy, że Renault poradzi sobie z tym zadaniem.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium