- Renault ogłosi we wrześniu kampanię serwisową obejmującą 155 tys. 825 samochodów z układem E-Tech Full Hybrid
- Problem dotyczy pojazdów wyprodukowanych pomiędzy 5 kwietnia 2019 r. i 26 września 2022 r.
- Wadliwy pierścień uszczelniający może doprowadzić do przegrzania lub nawet awarii silnika elektrycznego
Grupa Renault to dziś najgroźniejszy konkurent Toyoty w Europie – też oferuje klasyczne hybrydy, ale tańsze i oszczędniejsze. Francuzi to jednak "świeżacy" w tej dziedzinie, dlatego trzeba się liczyć z pewnymi bolączkami wieku dziecięcego. I rzeczywiście – magazyn motoryzacyjny "L’Argus" poinformował, że we wrześniu rozpocznie się kampania przywoławcza obejmująca 155 tys. 825 hybrydowych samochodów Renault z początku produkcji nowatorskiego układu E-Tech Full Hybrid.
Renault wzywa 155 tys. hybryd do serwisu. Ryzyko awarii skrzyni biegów
Co wiemy o problemie? Jak donosi "L’Argus", usterka w samochodach z układem 1.6 E-Tech Full Hybrid może skutkować przegrzaniem lub nawet awarią. To napęd, który zadebiutował na rynku w 2019 r. w odpowiedzi na duże zainteresowanie klientów hybrydowymi wersjami Toyot. Autorska konstrukcja Renault wyróżniała się m.in. obecnością skrzyni biegów ze sprzęgłem kłowym i zaskakująco niskim zużyciem paliwa.
Ten sam 4-cylindrowy, wolnossący silnik 1.6 był wykorzystywany przez Renault nie tylko w klasycznych hybrydach (HEV), ale też odmianach typu plug-in (PHEV). Niestety, obie te wersje są obarczone ryzykiem wystąpienia usterki spowodowanej przez wadliwy pierścień uszczelniający wał silnika elektrycznego. Nieszczelność w tym miejscu może doprowadzić do przedostania się oleju do motoru elektrycznego i w konsekwencji jego przegrzania. W skrajnych przypadkach może to skutkować utratą trakcji podczas ruszania.
Akcja serwisowa Renault. Te hybrydy wymagają sprawdzenia w ASO
Które modele zostaną sprawdzone w ramach kampanii przywoławczej? "L’Argus" podaje, że akcja obejmuje pojazdy wyprodukowane w okresie od 5 kwietnia 2019 r. do 26 września 2022 r. Na wystąpienie usterki narażonych jest łącznie 155 tys. 825 egzemplarzy różnych modeli Renault i Dacii, w których oferowany był układ 1.6 E-Tech Full Hybrid lub 1.6 E-Tech Plug-In Hybrid. Zaproszeń do serwisu mogą się spodziewać właściciele:
- Renault Clio 5. generacji,
- Renault Captur 2. generacji,
- Renault Arkany,
- Renault Megane 4. generacji,
- Dacii Jogger.
Na razie nie wiemy, ile egzemplarzy hybryd z potencjalnie wadliwym pierścieniem uszczelniającym jeździ po polskich drogach. Na stronie Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) nie ma jeszcze wpisu o akcji serwisowej Renault na polskim rynku. Klientom, którzy mają hybrydy Renault z lat 2019-2022, zalecamy zapytać się o akcje o oznaczeniu 0ET1 (Renault) i 0EWW (Dacia) podczas wizyty w serwisie. We Francji inspekcji poddawane są już auta, które przyjeżdżają na przegląd lub naprawę w ASO.
Mechanicy Renault sprawdzą układ hybrydowy i dokonają naprawy
Renault zacznie rozsyłać zaproszenia do klientów na początku nowego roku szkolnego. Po otrzymaniu wezwania należy umówić się na wizytę w serwisie, gdzie mechanicy przeprowadzą test szczelności układu hybrydowego. Jeśli wykryją wadę, dokonają niezbędnej naprawy. Warto zwrócić uwagę na to, że problem dotyczy wyłącznie samochodów z początkowego okresu produkcji. Egzemplarze wyprodukowane po 26 września 2022 r. nie są narażone na wystąpienie tej usterki.
W ostatnich latach Renault intensywnie rozwija swoją gamę hybrydowych modeli, ale teraz musi zmierzyć się z wyzwaniem, które może wpłynąć na zaufanie klientów do tej technologii. Takie wpadki zdarzają się dziś każdemu producentowi, o czym świadczy duża liczba akcji serwisowych. Aut bezawaryjnych już się nie robi, dlatego kluczowe jest szybkie znalezienie rozwiązania problemu i przeprowadzenie jak najsprawniejszej akcji – to od tego zależy reputacja producenta. Liczymy, że Renault poradzi sobie z tym zadaniem.