- Mercedes zmaga się z problemem podrabianych części zamiennych, które często nie spełniają norm bezpieczeństwa
- Tylko w ub.r. firma usunęła z internetu ponad 200 tys. fałszywych ofert
- Przestępcy kopiują nawet całe samochody, szczególnie luksusowe modele AMG i Maybacha
Europejska motoryzacja znalazła się w trudnej sytuacji. Producenci samochodów muszą teraz walczyć na kilku frontach. Konkurencja z Chin doprowadziło do spadku sprzedaży aut i dodatkowo wymusiła obniżki cen samochodów. Firmy muszą też przechodzić na elektromobilność, która wciąż nie może przebić się w świadomości klientów, a koszty transformacji są ogromne. Kolejną przeszkodą są spory celne. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze problem z fałszywymi ofertami samochodów używanych i podrabianymi częściami.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRośnie liczba ofert z podrabianymi częściami zamiennymi
W 2024 r. Mercedes odnotował rekordowy wzrost liczby podrabianych części zamiennych. Niemiecki producent usunął z internetu ponad 212 tys. fałszywych ofert na platformach handlowych i w mediach społecznościowych – to o aż 49 proc. więcej niż rok wcześniej.
Problem wbrew pozorom jest poważny, bo dotyczy krytycznych elementów pojazdów. Mowa np. o częściach z układów hamulcowych i filtrach powietrza, które nie spełniają żadnych norm bezpieczeństwa. W podróbkach wykryto m.in. toksyczne substancje, takie jak ołów i arsen, a filtry powietrza wykonywane są z łatwopalnych materiałów.
Renata Jungo Brüngger, członek zarządu Grupy Mercedes, podkreśla: "Oryginalne części to gwarancja jakości, bezpieczeństwa i zgodności z normami środowiskowymi. Tylko one zapewniają pełne bezpieczeństwo na drodze".
Przestępcy podrabiają nawet całe samochody, w szczególności AMG i Maybacha
Okazuje się, że nie tylko części zamienne, ale nawet całe pojazdy stały się celem przestępców. Serwis hna.de informuje, że szczególnie atrakcyjne dla fałszerzy są luksusowe modele AMG i Maybacha. Mercedes ujawnia, że grupy przestępcze kopiują kompletne samochody, co wymaga od ekspertów ds. ochrony marki wielomiesięcznych śledztw.
W 2024 r. przeprowadzono aż 793 naloty na nielegalne warsztaty na całym świecie – to średnio ponad dwa dziennie. Skonfiskowano ponad 1,5 miliona podrobionych komponentów, a działania prowadzone były we współpracy z międzynarodowymi organami ścigania.
W ten sposób można uniknąć zakupu podrobionych elementów
Internet stał się głównym kanałem dystrybucji fałszywych części. Anonimowość i zdecentralizowane struktury platform handlowych ułatwiają oszustom działalność. Mercedes reaguje na ten problem, wzmacniając monitoring cyfrowy i organizując szkolenia dla służb celnych.
ADAC radzi, jak się chronić:
- zwróć uwagę na cenę — podejrzanie niskie ceny są pierwszym sygnałem ostrzegawczym,
- sprawdź źródło — kupuj tylko od sprawdzonych dostawców,
- kontroluj jakość — widoczne wady wykonania to znak, że coś jest nie tak.
Kierowcom, którzy chcą zaoszczędzić, ADAC poleca regenerowane części zamienne. Te mogą być nawet o 50 proc. tańsze od oryginalnych, ale często oferują pełną gwarancję. Alternatywą mogą być również części od renomowanych dostawców na rynku wtórnym oraz nowoczesne technologie naprawcze, jak np. smart repair.