Na przykład, kierowcy z ograniczeniami ruchu górnej połowy ciała nie muszą już czekać, aż ich zapracowane dorosłe dzieci zawiozą ich na zakupy, jeśli mają nową Acurę RDX. Ten SUV ma siedzenie kierowcy z automatyczną regulacją ośmiu punktów fotela i podparciem lędźwiowej części kręgosłupa. SUV Hyundai Santa Fe i minivan Kia Sedona ułatwiają życie osobom o słabszym wzroku, gdyż ich wyświetlacze systemu audio i klimatyzacji pokazują tekst w wyjątkowo dużym formacie.

Tego typu udogodnienia stają się coraz bardziej popularne, gdyż producenci samochodów zabiegają o klientów w wieku od 65 lat - czyli z najszybciej rosnącej grupy wiekowej, według danych U.S. Census Bureau. Najnowsze dane pochodzą z 2006 roku i pokazują, że w USA jest 30 milionów kierowców, którzy ukończyli 65 lat życia. Liczba ta ma wzrosnąć do 40 milionów w 2020 roku.

Co więcej, "blisko jedna trzecia wszystkich nabywców nowych samochodów ma powyżej 65 lat", mówi Alexander Edwards, prezes działu motoryzacyjnego firmy zajmującej się badaniem rynku, Strategic Vision. "Osoby te mają dużą siłę nabywczą; wielu 65-latków jest obecnie zdrowych, aktywnych i szuka pojazdów odpowiadających ich stylowi życia i zainteresowaniom".

Większość decyzji wyboru odpowiednich samochodów podejmuje pokolenie, które znalazło się "pomiędzy" starzejącymi się rodzicami i dojrzewającymi dziećmi. Wiele takich osób kupuje pojazdy z myślą o wożeniu swoich rodziców lub doradza im w wyborze własnego auta. Natomiast osoby urodzone w okresie wyżu demograficznego, z których pierwsze roczniki przechodzą właśnie na emeryturę, obiecują, że przedefiniują pojęcie starzenia się.

"To jasne: nikt nie będzie robić samochodów przypominających ludziom o ich wieku", mówi Edwards. "Wielu klientów w wieku powyżej 65 lat oczekuje konkretnej stylistyki, osiągów i funkcji, które pozwolą zapomnieć o starzeniu się. Nie zainteresuje ich samochód przypominający im, że nie mają już 45 lat i nie mogą robić tylu rzeczy, co kiedyś".

Wbudowane funkcje

Dojrzali kierowcy powinni podczas kupowania pojazdu zapytać o wyniki testów zderzeniowych; funkcje bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne, pozycja kierowcy względem panelu przyrządów, pole widzenia; sprawdzić łatwość wchodzenia do pojazdu, a także wielkość przestrzeni bagażowej.

Podczas tworzenia naszej listy najlepszych samochodów dla emerytów wzięliśmy pod uwagę właśnie te cechy. Na szczycie rankingu: Honda Odyssey. Samochód ten zebrał komplet gwiazdek. Co więcej, ma regulację kolumny kierownicy w pionie i w poziomie oraz osiem punktów regulacji foteli, co umożliwia przyjęcie właściwej pozycji bez zbędnego wiercenia się. Przesuwne drzwi otwierają się automatycznie.

Kia Sedona i Hyundai Santa Fe, oba z podparciem lędźwiowej części kręgosłupa, zajęły drugie i trzecie miejsce; Hyundai Entourage, z automatyczną regulacją położenia pedałów umożliwiającą pozostawanie w odpowiedniej odległości od poduszki powietrznej w kierownicy, i Honda CRV, z elektrycznie składanym bocznymi lusterkami montowanymi z myślą o osobach o słabszych mięśniach, zamykają pierwszą piątkę.

Fakty i liczby

Skorzystaliśmy z rankingów testów zderzeniowych NHTSA i Insurance Institute of Highway Safety (IIHS). Wybrane przez nas pojazdy musiały uzyskać co najmniej cztery gwiazdki od NHTSA i notę "dobrą" od Instytutu. Wszystkie nasze pojazdy dostały pięć gwiazdek z NHTSA w obu kategoriach i ocenę "dobrą" od IIHS.

Wszystkie prezentowane tu pojazdy mają dwustopniowe poduszki powietrzne zmniejszające ryzyko zbyt mocnego uderzenia w kierowcę. Wszystkie mają ABS, który wykonuje za starszych kierowców "pompowanie" hamulców w sytuacjach awaryjnych oraz kontrolę trakcji i stabilności toru jazdy pomagające zachować panowanie nad pojazdem na śliskich nawierzchniach. Tego typu systemy kompensują wolniejsze reakcje kierowców.

Dla starszych kierowców ważne jest znalezienie właściwej pozycji za kierownicą. Aby porównać tę cechę pojazdów, skorzystaliśmy z rankingów Reliability Ratings for Driving Position publikowanych przez Consumer Reports, które obrazują, jak kierowcy różnego wzrostu siedzą w fotelu względem urządzeń sterujących pojazdem; badanie to również analizuje widoczność z pozycji kierowcy. Pojazdy z naszej listy musiały otrzymać notę "dobrą" lub lepszą; wszystkie wybrane przez nas auta uzyskały ocenę "bardzo dobrą" w skali ocen od "słabej" po "doskonałą".

Sprawdziliśmy też noty Consumer Reports przyznawane za łatwość wchodzenia i wychodzenia z pojazdu. Przedstawione przez nas samochody musiały otrzymać co najmniej ocenę "bardzo dobrą" (lepszą oceną była jedynie ocena "doskonała").

Porównaliśmy też wielkość przestrzeni bagażowej. Nie braliśmy pod uwagę pojazdów, dla których brakowało danych w co najmniej jednej z kategorii lub pojazdów przechodzących znaczące modyfikacje na rok 2009.