Uczucie towarzyszące pierwszej jeździe za kierownicą takiej bestii można porównać do tego, co czuli nasi przodkowie po upolowaniu mamuta. To instynkt pierwotny i atawizm, siły sprawiające, że nasza cywilizacja się rozwija. Te wspaniałe wynalazki przeżywają ostatnio trudy czas. Coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin sprawiają, że konstruktorzy częściej muszą myśleć o lasach amazońskich i populacji endemicznych odmian motyli na Madagaskarze niż o mocy silników i wspaniałych drogach, gdzie można z niej skorzystać.

Całe tabuny pryszczatych i zakompleksionych chłopców przykuwają się do drzew, kiedy chcemy budować drogi. Rozhisteryzowane mięczaki przywiązują się do kominów albo blokują drogi, atakują na pontonach tankowce. Wszystko w imię matki natury i w jej obronie. Tymczasem wiadomo, że to też atawizm, że w ten sposób chcą się przypodobać dziewczynom. Nie mają innych metod, bo są słabi, więc ze słabości postanowili uczynić broń.

Tymczasem badania naukowe dowodzą, że przy produkcji jednego kilograma wołowiny powstaje więcej gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń niż w czasie wielogodzinnej jazdy samochodem. No ale nikt nie woła, by wołom założyć katalizatory i nikt nie przykuwa się do krowich placków. A potwierdzono już, że metan wytwarzany przez krowi układ trawienny jest najgroźniejszym zabójcą motyli na Madagaskarze. My jednak nie ulegamy modom i nie dajemy się zwieść zniewieściałym małolatom. Dlatego kochamy to, co podnosi poziom adrenaliny. Auta z potężnymi silnikami. Sprawdziliśmy, jakie bestie można kupić w Polsce. Mają być nowe i potężne, choć niestety Pagani czy Koenigsegga u nas nie znajdziemy, bo nie mają swoich "przedstawicielstw". Są jednak inni, którzy mają w Polsce swoje salony. Oto oni. Mocy przybywaj…

Aston Martin V12 Vantage

Ten samochód dostępny jest w dwóch wariantach mocy - z silnikami V8 oraz V12. Słabsza odmiana przeznaczona jest do coupe i roadstera. Silnik V12 montowany jest wyłącznie w aucie z zamkniętym nadwoziem.

Aston Martin V12 Zagato Foto: Onet
Aston Martin V12 Zagato

Nadwozie Vantage V12 zostało zaprojektowane tak, by zwiększyć docisk aerodynamiczny. Służą temu dodatkowe wloty powietrza na masce czy spojlery. Trzeba pamiętać, że ten dysponujący mocą 517KM samochód, mimo że jest wyposażony w silnik o większej pojemności i liczbie cylindrów, jest lżejszy od słabszego V8.

Jego cena to 205 tys. euro

Audi R8

To 2-drzwiowe coupe w całości zbudowane z aluminium przykuwa wzrok z daleka… ale na krótko, bo tym autem nie da się jeździć wolno.

Audi R8 GT Foto: Onet
Audi R8 GT

Z przodu słynny grill osłony chłodnicy Audi Singleframe, z dodatkowymi, dużymi wlotami powietrza, które znajdziemy też zaraz za drzwiami. Przy przekroczeniu prędkości 120 km/h automatycznie wysuwa się spojler, który zapewnia dodatkową siłę docisku. Najciekawiej prezentuje się jednak przezroczysta pokrywa silnika. W Audi R8 dostępne są dwa rodzaje silników. Ten mocniejszy to jednostka dziesięciocylindrowa w układzie V, której pojemność wynosi 5,2 litra. Moc jaką dysponuje ten silnik to 525 KM i maksymalny moment obrotowy 530 Nm. R8 jest wyposażony w napęd quattro.

Cena: od 498 500 zł do 839 300 zł

Bentley Mulsanne

Benteley Mulsanne to auto należące do segmentu aut superluksusowych, wyróżniających się ręcznym wykonaniem. Pod maską znajdziemy silnik V8, generujący moc 512KM, zapewniając 2,5-tonowej limuzynie bardzo dobre osiągi.

Bentley Mulsanne Foto: Onet
Bentley Mulsanne

Moment obrotowy tej jednostki może przyprawić o zawrót głowy, wynosi on bowiem 1020 NM i dostępny jest już od 1750 obr./min, a wszystko dzięki dwóm turbosprężarkom. Moc silnika przenoszona jest za pomocą 8-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów na koła tylne. Silnik wyposażony został w układ, który przy spokojnej jeździe wyłącza 4 z 8 cylindrów silnika, obniżając spalanie oraz emisje szkodliwych substancji.

Cena: 1 507 233 zł

BMW M3 Coupé

BMW M3 to sportowa wersja samochodów marki BMW oparta na serii 3. Pierwsze egzemplarze M3 pojawiły się w 1985 roku. Teraz mamy już 4 generacje tych pojazdów.

BMW M3 Foto: Onet
BMW M3

Wysokoobrotowy 4-litrowy silnik V8 o mocy 414 KM. Niezwykle lekki dach karbonowy, znakomity układ jezdny i hamulce M GmbH.

Układ jezdny musiał sprawdzić się na "Ringu" w Nurburgu. Do tego  M3 to lekka konstrukcja wykorzystująca tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem węglowym (karbon). Silnik V8 osiąga 8400 obr/min.

Cena około 328 tys. zł

Ferrari 599 GTB Fiorano

Skrót GTB oznacza Gran Turismo Berlinetta, natomiast  Fiorano jest nazwą toru znajdującego  niedaleko fabryki w Maranello. W tym modelu znajdziemy rozwiązania pochodzące z Formuły 1, wśród nich  skrzynia biegów, pozwalająca na zmianę biegu w czasie zaledwie 100 milisekund.

Ferrari 599 GTB Foto: Onet
Ferrari 599 GTB

Pod maską znajduje się dwunastocylindrowy silnik o pojemności 5 999 cm3 o mocy 620 KM. Pozwala on na rozpędzenie auta do 100 km/h w czasie 3,7 sekundy i rozwinięcie prędkości 330 km/h.

Cena około 1 295 039 zł

Jaguar XJ 2012 Supersport

Jaguar XJ to jeden z najdłużej produkowanych samochodów tej marki, należącej teraz do koncernu z Indii - Tata. Po raz pierwszy z linii produkcyjnych zjechał w 1968 roku. Przez lata był jednym z najłatwiej rozpoznawalnych samochodów na świecie. Stał się symbolem brytyskiego imperium.

Jaguar XJ 2012 Supersport Foto: Onet
Jaguar XJ 2012 Supersport

W Supersporcie znajdziemy m.in. aktywny, sterowany elektronicznie dyferencjał. Ale co najważniejsze w naszym zestawieniu, to silnik i jego osiągi. 5-litrowa jednostka V8 daje moc 510 KM i maksymalny moment obrotowy 625 Nm. Spora bestia.

Cena około: 743 300 zł

Range Rover Sport

Range Rover Sport to sportowa odmiana Land Rovera. To połącznie limuzyny i terenówki. Elegancko i bardzo bogato wyposażone wnętrze połączono tu z doskonałymi zdolnościami "terenowymi" i bardzo dynamicznym silnikiem.

Range Rover Sport Mansory Foto: Onet
Range Rover Sport Mansory

Jednostka V8 o pojemności 5 litrów daje 510 KM i 625 Nm. Jak w Jaguarze, ale tu mamy nadwozie ważące 2600 kg. Jednak benzynowa bestia, tę masę stali, skóry i drewna rozpędza do setki w 6,2 sekundy.

Cena: 446 300 zł

Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte, to luksusowa limuzyna produkowana od 1963 roku.

Maserati Quattroporte Foto: Onet
Maserati Quattroporte

Teraz mamy już 5 generację tego modelu. Zostało zaprojektowane przez Pinifarinę. Pod maską znalazła się nowa, ośmiocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 4,7 i mocy 440 KM, którą możemy spotkać też w Alfie 8c.

Cena od 597 392 zł do 692 262 zł

Porsche Panamera 2012 Turbo S

Porsche Panamera to pierwszy 5-drzwiowy hatchback wyprodukowany przez tę niemiecką firmę. Jednak zmiany nie poszły na tyle daleko, by nie dało się na pierwszy rzut oka poznać, że to auto to dzieło marki założonej przez Ferdynanda Porsche.

Porsche Panamera Turbo S od Edo Competition Foto: Onet
Porsche Panamera Turbo S od Edo Competition

Wygląd jest bardzo agresywny jak w autach sportowych. Silnik też swoje potrafi. W tym modelu montowana jest jednostka V8 o pojemności 4,8-litra. Daje on 550 KM i maksymalny moment obrotowy 750 Nm. To przekłada się na przyspieszenie do setki w 3,8 s i maksymalną prędkość 306 km/h.

Maybach 62 S

To nie jest sportowe coupe. To wielka i ciężka maszyna przypominająca bardziej pancernik niż zgrabne sportowe samochody. Ale silnik pod maską jest potężny, dlatego warto o nim wspomnieć.

Maybach 62 (FL) Foto: Onet
Maybach 62 (FL)

V12 o pojemności 6 litrów daje 612 KM i 1000 Nm. Tu nie może być mniej, bo limuzyna waży 2855 kg. Dzięki mocy ta wielka masa stali rozpędza się do setki w czasie 5,2 s. Trzeba przyznać, że to diabelnie szybki pancernik. Niestety niebawem odejdzie do historii. Zapowiedziano już, że koniec produkcji Maybacha nastąpi w przyszłym roku.

Cena około 638 548 euro