Pięknie brzmiące silniki V8, imponujący design, efektowne detale. Fantastyczne sportowe auta, niesamowite SUV-y, potężne pick-up’y – motoryzacja USA ma sporo do zaoferowania pasjonatom samochodów. I te nazwy – działające na zmysły i wyobraźnię, za którymi stoją całe dziesięciolecia rynkowego stażu i wiele generacji wspaniałych modeli.
W Ameryce urodził się także Ford – i to aż 120 lat temu. Od tego czasu firma z Detroit dała nam mnóstwo legendarnych aut i słynnych nazw. Mustang, Bronco, Explorer, Ranger…
Nic dziwnego, że Ford nie zamierza się kryć z takim dziedzictwem. Amerykański koncern wraca do korzeni i znów eksponuje swoje słynne nazwy w Europie. Bronco, Explorera, Rangera i Mustanga można kupić w Polsce – tego ostatniego nawet w dwóch kompletnie różnych formach.
Ikona Forda nagrodzona przez polskich czytelników
W przyszłym roku Ford Mustang skończy 60 lat: pierwsza generacja tego auta debiutowała w 1964 r. Auto podbiło serca klientów wyglądem, znakomitą relacją osiągów do ceny i wielkimi możliwościami personalizacji. Geny przodka drzemią również w najnowszej, siódmej generacji Mustanga, którą przedstawiono w 2022 r.
Jak każe tradycja, w gamie Forda Mustanga VII znalazły się coupe i kabriolet. 2,3-litrowy turbodoładowany silnik rozwija 310 KM, ale auto dostępne jest również z kochanym przez Amerykanów V8. Ta 5-litrowa jednostka ma 450 KM, a w wersji Dark Horse – aż 500 KM.
Siódma generacja Forda Mustanga wprawdzie nie jest jeszcze dostępna w naszym kraju, ale Polacy już ją polubili. W głosowaniu czytelników Auto Świata nowy Ford Mustang zdobył nagrodę Moto Awards 2022 w kategorii Auta Sportowe.
Ford stawia na tradycję, ale jest wyczulony na najnowsze trendy. Dlatego jego sportową ikonę można kupić również w formie elektrycznego crossovera: to Ford Mustang Mach-E.
Pomimo zmiany formuły nadwozia i napędu, Mach-E to typowy Mustang: piękny, szybki i efektowny. Ten smukły crossover o długości 471,3 cm jest oferowany w wersjach o mocy od 269 do 487 KM. Najmocniejsza z nich nazywa się GT i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 s, oferując przy tym do 490 km zasięgu. Z kolei odmianą o mocy 294 KM i z akumulatorem trakcyjnym 98 kWh na jednym pełnym ładowaniu można pokonać nawet 600 km.
Ford oferuje w Polsce jeszcze dwa SUV-y noszące słynne amerykańskie nazwy. Jeden z nich to potomek pewnego pioniera z 1966 r.
Ford Bronco: pierwszy raz w Polsce
Chodzi o Forda Bronco. Produkowane w latach 1966-1977 Bronco I to pierwszy SUV Forda. Firma przedstawiła jeszcze cztery wcielenia tego auta, po czym w 1996 r. ustąpiło ono pola modelowi Expedition.
Przerwa trwała niecałe ćwierć wieku. W 2020 r. Ford Bronco triumfalnie powrócił na rynek w genialnej formie – szósta generacja nawiązuje bowiem wyglądem do pierwszej. Na dodatek pierwszy raz w historii Bronco jest oficjalnie dostępne w Polsce.
Samochód wygląda imponująco, łącząc retro z nowoczesnością. Ford Bronco w wersji Badlands ma 480 cm długości i aż 196,2 cm wysokości. 2,7-litrowy turbodoładowany silnik V6 rozwija 300 KM, przy czym już przy 3000 obr./min generuje maksymalny moment obrotowy 563 Nm. Odmiana Outer Banks przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Dynamiką imponuje również najnowsze wcielenie kolejnej ikony Forda, czyli pikapa Ranger.
Ford pierwszy raz użył tej nazwy przeszło 40 lat temu, w 1982 r. Najnowszy Ranger jest dostępny w Polsce także w mocarnej wersji Raptor. To kolos (samochód ma 538,1 cm długości, 192,2 cm wysokości, a z lusterkami mierzy 220,8 cm szerokości), ale potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,9 s (dane dla wersji z 292-konnym silnikiem 3.0 V6 turbo). Auto nie traci przy tym nic z użytkowego charakteru: jego skrzynia ładunkowa ma 154,4 cm długości, 158,4 cm szerokości i 52,9 cm głębokości.
Ford Ranger Raptor również znalazł uznanie wśród czytelników Auto Świata, triumfując w plebiscycie Moto Awards 2022 w kategorii Pikapy i Vany.
Ford Explorer specjalnie dla Europy
Przykład Mustanga Mach-E pokazuje, że Ford potrafi godzić tradycję ze współczesnymi oczekiwaniami klientów. Kolejnym tego dowodem jest najnowszy Explorer.
Pierwszy Ford Explorer pojawił się w 1990 r. W Polsce dostępna jest obecnie jego szósta generacja, czyli prestiżowy SUV o długości 504,9 cm i z 457-konnym napędem hybrydowym. Wkrótce na rynek trafi jednak najnowszy Explorer, jakże inny od poprzedników…
Nowy Ford Explorer to elektromobilność w legendarnym amerykańskim opakowaniu
Nowy Ford Explorer zachowa wprawdzie wszystkie charakterystyczne elementy designu sześciu wcześniejszych imienników, ale zmieni się format i napęd. W Europie ogromnym powodzeniem cieszą się kompaktowe SUV-y, Ford Explorer zostanie więc jednym z nich. Mierzący 446 cm długości samochód otrzyma ponadto napęd elektryczny – w końcu Stary Kontynent to lider elektromobilności. A nowy Ford Explorer to elektromobilność w legendarnym amerykańskim opakowaniu.