Wybierz samochód

Ford Explorer

Ford Explorer

Ford Explorer to średniej wielkości SUV przeznaczony głównie na rynek amerykański. I generacja powstała w 1990 roku i zastąpiła wysłużony model Bronco.

Pod maską znalazł się 4-litrowy silnik V6 o mocy 160 KM, który w 1993 roku zyskał dodatkowe 10 KM. Jednostka współpracowała z 4-biegowym automatem lub 5-stopniowym manualem. Auto występowało w 2 wersjach nadwoziowych – 5- i 3-drzwiowej, zwanej Explorer Sport.

W 1994 roku na rynku pojawiła się II generacja Explorera. Nadwozie zyskało wyraźnie krągłości i idealnie wpisywało się w ówczesną stylistykę amerykańskich aut. Pod maską oprócz znanego z I generacji silnika, była dostępna inna, nowa jednostka V6 o mocy 205 KM, oraz 5-litrowa V8 generująca 210 KM. Silniki mogły współpracować z tymi samymi skrzyniami co w poprzedniku, a dodatkowo do wyboru był jeszcze 5-stopniowy automat. Moment obrotowy był przekazywany na tylna lub na obie osie.

Co ciekawe, odmiana 3-drzwiowa Sport była produkowana 2 lata dłużej, do 2003 roku, niż wersja 5-drzwiowa.

III generacja Explorera weszła na rynek już w 2000 roku. Tradycyjnie pod maską można było znaleźć 4-litrową, widlastą „szóstkę” o mocy 210 KM, a pojemność V8 została zmniejszona do 4,6 litra w porównaniu z poprzednikiem, jednak zyskała 28 KM. Tym razem wyeliminowano przekładnie 4-stopniowe, na rzecz 5-biegowej skrzyni manualnej lub automatycznej. W tej generacji Ford postanowił odejść od odmiany 3-drzwiowej, na rzecz 5-drzwiowego pick-up'a, produkowanego pod nazwą Explorer Sport Trac.

W 2005 roku do produkcji weszła IV generacja Exprolera. W stosunku do poprzedników znacznie urosła, co było spowodowane wprowadzeniem przez Forda nowego modelu – Freestyle, który miał się uplasować między wspomnianym Explorerem, a mniejszym Escape'em. Pod maską nie przewidziano wielu nowości – znana jednostka V6 o mocy 210 KM, oraz V8 o mocy podwyższonej do 292 KM.

Od tej generacji, Ford zdecydował także zaprzestania produkcji wersji dla ruchu lewostronnego. Oprócz tego, zrezygnowano także ze skrzyń manualnych i do wyboru była skrzynia automatyczna o 5 lub 6 przełożeniach.

Piąta generacja Explorera zagościła na rynku amerykańskim w 2010 roku. Auto otrzymało wiele ciekawych rozwiązań, np. regulację pedałów z funkcją pamięci czy system synchronizacji z pilotem od bramy garażowej. Po raz pierwszy auto otrzymało 4-cylindrowy silnik. 2-litrowa jednostka EcoBoost dysponowała mocą 240 KM. Oprócz tego dostępne były także jednostki V6 o pojemności 3,5 litra Duratec i EcoBoost o mocy odpowiednio 290 lub 365 KM.

W 2016 roku przeprowadzono facelifting, a wraz z nim pojemność najmniejszego silnika wzrosła o 0,4 litra, a moc o 40 KM.

Rywalami Forda Explorer są m.in. Acura MDX, Mercedes-Benz ML oraz BMW X5.

Ford Explorer - generacje

Ford Explorer - powiązane artykuły

Przeglądarka blokuje powiadomienia - Zobacz jak zmienić ustawienia
Zamknij
Auto Świat
Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z najciekawszymi informacjami?
Subskrybuj

Dzięki, teraz zawsze będziesz na bieżąco!