Użycie słowa "kongres" w nazwie jest w pełni uzasadnione. Bo zorganizowany w Łodzi Kongres Nowej Mobilności 2023 (KNM) to coś dużo więcej niż tradycyjny salon motoryzacyjny. Jasne, sporo tu samochodów, mało tego, część dużych graczy zdecydowało się pierwszy raz w Polsce przedstawić tu swoje kluczowe tegoroczne nowości, ale jest też wartość dodana — i to naprawdę spora.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kongres Nowej Mobilności to przede wszystkim panele dyskusyjne, warsztaty i możliwość merytorycznej rozmowy o elektromobilności z jej czołowymi światowymi architektami. Studio Auto Świata na KNM 2023 odwiedzili m.in.:

  • David Holderbach (prezes zarządu HYVIA, spółki koncernu Renault i firmy Plug, odpowiedzialnej za rozwój i wdrażanie napędów wodorowych);
  • Juergen Guldner (główny ekspert BMW Group od ogniw paliwowych);
  • Lucie Mattera (sekretarz generalna organizacji ChargeUp Europe, skupiającej czołowych operatorów publicznych ładowarek);
  • Kim Nikitin (dyrektor generalny Celltech Group, wielkiego producenta akumulatorów);
  • Arkadiusz Stolarek (menedżer Ekoenergetyka Training Center, czyli centrum szkoleń spółki Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry, dużego europejskiego gracza rynku stacji ładowania);
  • Attila Szabo (szef Ford Polska);
  • Michał Dziwulski (specjalista produktu z Hyundai Motor Poland);
  • Małgorzata Kulis (dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Poland);
  • Agnieszka Czajka (dyrektor zarządzająca OTOMOTO).

Ogółem Kongres Nowej Mobilności 2023 odwiedziło aż 2,5 tys. przedstawicieli branży e-mobility. Na 100 panelach i warsztatach wystąpiło 300 prelegentów. I tak, to wszystko w zaledwie trzy dni, między 26 a 28 września.

Przeczytaj także: BMW i5, Hyundai Kona Electric i Ford Explorer debiutują na Kongresie Nowej Mobilności

Kongres Nowej Mobilności 2023 był bardzo profesjonalny, wyjątkowo merytoryczny i pozwalał zdobywać ogromne porcje wiedzy. Na dodatek KNM 2023 zostało świetnie zorganizowane, a proszę mi wierzyć, przez ostatnie ćwierć wieku odwiedziłem kilkaset tego typu imprez, więc mam już pewne porównanie.

Kongres Nowej Mobilności 2023: kluczowe premiery

Podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023 odbyły się trzy ważne premiery elektrycznych aut osobowych. Ford przedstawił kompaktowego SUV-a Explorer, Hyundai drugą generację Kony Electric, BMW — sedana klasy wyższej, czyli i5. Mieliśmy też polski samochód elektryczny.

eVanPL Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
eVanPL

Mowa o eVaniePL, czyli samochodzie dostawczym zaprojektowanym, skonstruowanym i szykowanym do produkcji przez firmę Innovation AG z Dolnego Śląska. Przeszło 80 proc. części tego rewelacyjnie wyglądającego modelu będzie pochodzić od polskich poddostawców.

Przeczytaj także: Widziałem polski samochód eVanPL. Zaskakujące wrażenie

Kongres Nowej Mobilności 2023: debiut chińskiej marki premium

Nio podczas Kongresu Nowej Mobilności Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Nio podczas Kongresu Nowej Mobilności

Najciekawszy kongresowym debiutem było jednak Nio. Ta marka premium, ciesząca się ogromną renomą w rodzimych Chinach, właśnie trafia na polski rynek za sprawą firmy Pro EV. Na razie gama składa się z trzech elektrycznych modeli:

  • Nio ET5 (sedan klasy średniej);
  • Nio EL7 (SUV klasy wyższej);
  • Nio ET7 (luksusowa limuzyna).

Ta ostatnia ma aż 510 cm długości, 653 KM, 850 Nm i 580 km zasięgu (w wersji z akumulatorem trakcyjnym 100 kWh) oraz przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s. W takiej konfiguracji "bateryjnej" kosztuje przy tym 449 tys. 900 zł.

Przeczytaj także: Ile kosztują modele chińskiej marki Nio? Nie uwierzysz

Nio to kolejna chińska marka, które w 2023 r. debiutuje na polskim rynku. Przyszłoroczny Kongres Nowej Mobilności 2024 będzie z pewnością świadkiem premiery kolejnych wielkich graczy z Państwa Środka.