Auto Świat EV Wiadomości Byłem na Kongresie Nowej Mobilności 2023. To kopalnia wiedzy

Byłem na Kongresie Nowej Mobilności 2023. To kopalnia wiedzy

Po trzech dniach na Kongresie Nowej Mobilności 2023 mogę z całą pewnością stwierdzić, że to wydarzenie na najwyższym europejskim poziomie. Świadczy o tym nie tylko ranga przedstawianych tam nowości, ale przede wszystkim lista gości, wypełniona czołowymi architektami globalnej elektromobilności.

BMW iX5 Hydrogen na Kongresie Nowej Mobilności 2023
BMW iX5 Hydrogen na Kongresie Nowej Mobilności 2023Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Użycie słowa "kongres" w nazwie jest w pełni uzasadnione. Bo zorganizowany w Łodzi Kongres Nowej Mobilności 2023 (KNM) to coś dużo więcej niż tradycyjny salon motoryzacyjny. Jasne, sporo tu samochodów, mało tego, część dużych graczy zdecydowało się pierwszy raz w Polsce przedstawić tu swoje kluczowe tegoroczne nowości, ale jest też wartość dodana — i to naprawdę spora.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kongres Nowej Mobilności to przede wszystkim panele dyskusyjne, warsztaty i możliwość merytorycznej rozmowy o elektromobilności z jej czołowymi światowymi architektami. Studio Auto Świata na KNM 2023 odwiedzili m.in.:

  • David Holderbach (prezes zarządu HYVIA, spółki koncernu Renault i firmy Plug, odpowiedzialnej za rozwój i wdrażanie napędów wodorowych);
  • Juergen Guldner (główny ekspert BMW Group od ogniw paliwowych);
  • Lucie Mattera (sekretarz generalna organizacji ChargeUp Europe, skupiającej czołowych operatorów publicznych ładowarek);
  • Kim Nikitin (dyrektor generalny Celltech Group, wielkiego producenta akumulatorów);
  • Arkadiusz Stolarek (menedżer Ekoenergetyka Training Center, czyli centrum szkoleń spółki Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry, dużego europejskiego gracza rynku stacji ładowania);
  • Attila Szabo (szef Ford Polska);
  • Michał Dziwulski (specjalista produktu z Hyundai Motor Poland);
  • Małgorzata Kulis (dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Poland);
  • Agnieszka Czajka (dyrektor zarządzająca OTOMOTO).

Ogółem Kongres Nowej Mobilności 2023 odwiedziło aż 2,5 tys. przedstawicieli branży e-mobility. Na 100 panelach i warsztatach wystąpiło 300 prelegentów. I tak, to wszystko w zaledwie trzy dni, między 26 a 28 września.

Przeczytaj także: BMW i5, Hyundai Kona Electric i Ford Explorer debiutują na Kongresie Nowej Mobilności

Kongres Nowej Mobilności 2023 był bardzo profesjonalny, wyjątkowo merytoryczny i pozwalał zdobywać ogromne porcje wiedzy. Na dodatek KNM 2023 zostało świetnie zorganizowane, a proszę mi wierzyć, przez ostatnie ćwierć wieku odwiedziłem kilkaset tego typu imprez, więc mam już pewne porównanie.

Kongres Nowej Mobilności 2023: kluczowe premiery

Podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023 odbyły się trzy ważne premiery elektrycznych aut osobowych. Ford przedstawił kompaktowego SUV-a Explorer, Hyundai drugą generację Kony Electric, BMW — sedana klasy wyższej, czyli i5. Mieliśmy też polski samochód elektryczny.

eVanPL
eVanPLŻródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Mowa o eVaniePL, czyli samochodzie dostawczym zaprojektowanym, skonstruowanym i szykowanym do produkcji przez firmę Innovation AG z Dolnego Śląska. Przeszło 80 proc. części tego rewelacyjnie wyglądającego modelu będzie pochodzić od polskich poddostawców.

Przeczytaj także: Widziałem polski samochód eVanPL. Zaskakujące wrażenie

Kongres Nowej Mobilności 2023: debiut chińskiej marki premium

Nio podczas Kongresu Nowej Mobilności
Nio podczas Kongresu Nowej MobilnościŻródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Najciekawszy kongresowym debiutem było jednak Nio. Ta marka premium, ciesząca się ogromną renomą w rodzimych Chinach, właśnie trafia na polski rynek za sprawą firmy Pro EV. Na razie gama składa się z trzech elektrycznych modeli:

  • Nio ET5 (sedan klasy średniej);
  • Nio EL7 (SUV klasy wyższej);
  • Nio ET7 (luksusowa limuzyna).

Ta ostatnia ma aż 510 cm długości, 653 KM, 850 Nm i 580 km zasięgu (w wersji z akumulatorem trakcyjnym 100 kWh) oraz przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s. W takiej konfiguracji "bateryjnej" kosztuje przy tym 449 tys. 900 zł.

Przeczytaj także: Ile kosztują modele chińskiej marki Nio? Nie uwierzysz

Nio to kolejna chińska marka, które w 2023 r. debiutuje na polskim rynku. Przyszłoroczny Kongres Nowej Mobilności 2024 będzie z pewnością świadkiem premiery kolejnych wielkich graczy z Państwa Środka.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków