Przed łódzką halą Expo stoi prototyp eVanaPL, tyle że ten polski samochód elektryczny wcale na prototyp nie wygląda. Całość – od paneli karoserii po detale wnętrza – sprawia wrażenie, jakby pochodziła z regularnej masowej produkcji, w której już nie ma miejsca na drobne niedociągnięcia jakościowe. Na dodatek eVanPL ma po prostu świetny design – wyrazisty i nieco groźny. Z pewnością nie jest kolejnym nierzucającym się w oczy dostawczakiem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

To dzieło polskiej spółki Innovation AG, położonej w Trójcy nieopodal Zgorzelca w województwie dolnośląskim. Niesamowite, ale – jak się dowiedziałem – za eVanemPL stoją zaledwie 22 osoby, a ich średnia wieku wynosi jedynie 29 lat.

eVanPL: wymiary, moc, zasięg

Model eVanPL to w całości polska konstrukcja, na czele z platformą Eagle. Pierwsza z wersji nadwoziowych ma 566,7 cm długości, 213,4 cm szerokości i 246,5 cm wysokości. Rozstaw osi to 364,5 cm. Ładowność wynosi od 1000 do 1200 kg.

Ten świetnie wyglądający dostawczak to znakomity przykład formy, która podąża za funkcją. Proszę spojrzeć na element położony tuż nad grillem. To, co wygląda na ”dekor”, tak naprawdę jest panelem fotowoltaicznym, który zasila np. światła, oświetlenie wnętrza i sprzęt audio.

eVanPL Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
eVanPL

Model eVanPL może być wyposażony m.in. w:

  • system kamer 360 stopni;
  • elektrycznie podgrzewane lusterka;
  • podgrzewanie przedniej szyby;
  • 12-calowy ekran w środkowej konsoli.

Polskiego eVanaPL wyposażono w silnik elektryczny o mocy ciągłej 109 KM i szczytowej 306 KM. Samochód ma litowo-żelazowo-fosforanowy akumulator trakcyjny o pojemności 105 kWh. Zasięg auta bez ładunku przekracza 400 km, a z toną ładowności wynosi 350 km.

eVanPL: testy i produkcja

Nie ma co, eVanPL już w wersji prototypowej robi wrażenie dojrzałością konstrukcji i wykonania. Jak się dowiedziałem, obecnie samochód przechodzi proces homologacji, lada chwila czekają go testy zderzeniowe. Firma Innovation AG zamierza produkować ok. 1500 eVanówPL rocznie.

eVanPL Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
eVanPL