Próby zderzeniowe i nie tylko przeszły następujące samochody: Audi Q6 e-tron (elektryk), Ford Explorer (elektryk), Jeep Avenger (elektryk i spalinowy), Renault Symbioz (hybryda), Subaru Crosstrek (hybryda) oraz Xpeng G6 (elektryk, niedostępny oficjalnie w Polsce). Wszystkie są modnymi crossoverami lub SUV-ami.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Euro NCAP przyznało gwiazdki

Najgorzej z całej stawki wypadł produkowany w Tychach Jeep Avenger, który otrzymał wspomniane trzy gwiazdki. W uzasadnieniu czytamy, że samochód zapewnił słabą ochronę klatki piersiowej dziecka w teście zderzenia bocznego i nie jest wyposażony w system wykrywania obecności dziecka, który jest już standardem w modelach konkurencji. Ponadto Euro NCAP stwierdziło, że sygnał dźwiękowy systemu ostrzegania o zderzeniu czołowym nie był skuteczny (producent ulepszył go w aktualnie powstających pojazdach i oferuje możliwość aktualizacji w już wyprodukowanych). Ponadto Avenger wypadł przeciętnie w testach unikania zderzeń z pieszymi, motocyklistami i rowerzystami.

Dostało się też Renault, którego Symbioz uzyskał cztery gwiazdki.

— Renault to marka z dumą szczycąca się historią bezpieczeństwa, która była jednym z pierwszych producentów samochodów, którym przyznano ocenę pięciu gwiazdek. Czterogwiazdkowa ocena Symbioza i Captura to znak, że chociaż samochody zrobiły dobre wrażenie, to wydaje się, że Renault nie zamierza już dążyć do zajęcia najwyższego miejsca. Z drugiej strony Audi, Ford, Subaru i Xpeng utrzymują swoje wysokie ambicje w zakresie bezpieczeństwa. Euro NCAP gratuluje im pięciogwiazdkowych ocen i dalszego wyznaczania standardów, które inni mogą naśladować — podsumował dr Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP

Poniżej szczegółowe wyniki przetestowanych samochodów.

Audi Q6 e-tron: pięć gwiazdek

Testy zderzeniowe Euro NCAP Foto: Euro NCAP
Testy zderzeniowe Euro NCAP

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.

Bezpieczeństwo dzieci: 92 proc.

Bezpieczeństwo pieszych: 81 proc.

Systemy bezpieczeństwa: 80 proc.

Ford Explorer: pięć gwiazdek

Testy zderzeniowe Euro NCAP Foto: Euro NCAP
Testy zderzeniowe Euro NCAP

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 89 proc.

Bezpieczeństwo dzieci: 86 proc.

Bezpieczeństwo pieszych: 80 proc.

Systemy bezpieczeństwa: 72 proc.

Jeep Avenger: trzy gwiazdki

Testy zderzeniowe Euro NCAP Foto: Euro NCAP
Testy zderzeniowe Euro NCAP

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 79 proc.

Bezpieczeństwo dzieci: 70 proc.

Bezpieczeństwo pieszych: 59 proc.

Systemy bezpieczeństwa: 53 proc.

Renault Symbioz: cztery gwiazdki

Testy zderzeniowe Euro NCAP Foto: Euro NCAP
Testy zderzeniowe Euro NCAP

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 73 proc.

Bezpieczeństwo dzieci: 80 proc.

Bezpieczeństwo pieszych: 76 proc.

Systemy bezpieczeństwa: 69 proc.

Subaru Crosstrek: pięć gwiazdek

Testy zderzeniowe Euro NCAP Foto: Euro NCAP
Testy zderzeniowe Euro NCAP

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.

Bezpieczeństwo dzieci: 90 proc.

Bezpieczeństwo pieszych: 85 proc.

Systemy bezpieczeństwa: 72 proc.

Xpeng G6: pięć gwiazdek

Testy zderzeniowe Euro NCAP Foto: Euro NCAP
Testy zderzeniowe Euro NCAP

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.

Bezpieczeństwo dzieci: 85 proc.

Bezpieczeństwo pieszych: 81 proc.

Systemy bezpieczeństwa: 75 proc.