- Explorer jest obecnie topowym SUV-em Forda oferowanym na polskim rynku
- Do napędu samochodu przewidziano hybrydowy układ typu plug-in o łącznej mocy 457 KM. To wystarczy żeby rozpędzić auto do 100 km/h już po 6 s
- Ford Explorer kosztuje w Polsce minimum 366 000 zł
Ford Explorer, który aktualnie jest w ofercie to już szóste wydanie tego modelu. Wprawdzie pierwsze dwie generacje były również w ofercie europejskiego Forda, ale w 2000 roku po wycofaniu ze sprzedaży drugiej z nich zrezygnowano z oferowania pojazdu na starym kontynencie. Przyczyną była zbyt mała popularność auta w naszym regionie. Jednak teraz Ford zdecydował się na powrót modelu i od tego roku także polscy kierowcy mogą go mieć w swoim garażu.
Pierwsze spotkanie z amerykańską hybrydą typu plug-in nieco zaskakuje. Samochód wygląda na skromniejszy niż jest w rzeczywistości. Po zajęciu miejsca we wnętrzu staje się jasne, że dane techniczne nie kłamią. W pierwszych dwóch rzędach siedzeń możesz zrelaksować się, jak w żadnym innym aucie.
Od razu odczuwasz, że auto ma 5,05 m długości, 2 m szerokości oraz 1,78 m wysokości. Dzięki wyjątkowej przestronności nie ma problemu żeby uwierzyć w takie rozmiary. Nawet składany trzeci rząd siedzeń zapewnia wystarczający komfort podróżowania z racji dobrze wyprofilowanych foteli oraz zadowalającej ilości miejsca na nogi oraz nad głowami.
Czy w takim razie nie ma żadnych powodów do narzekania? Nie całkiem. Okazuje się bowiem, że wsiadanie do trzeciego rzędu jest utrudnione z racji wąskiego wejścia na te siedzenia. Poza tym w drugim rzędzie przesuwać można zewnętrzne fotele, natomiast środkowe miejsce zostało umieszczone na stałe. Do tego dochodzi jakość materiałów wykończeniowych – wprawdzie górna część deski rozdzielczej ma wysoką jakość, ale już jej dolna część wykonana została z przeciętnych tworzyw sztucznych.
Ford Explorer – doskonały napęd
Skupmy się jednak na tym co sprawia najwięcej frajdy podczas prowadzenia – układzie napędowym. Do napędu samochodu przewidziano system hybrydowy o mocy aż 457 KM. Składa się na niego silnik benzynowy generujący 363 KM oraz elektryczny o mocy 102 KM. Energia niezbędna do zasilania tej drugiej jednostki magazynowana jest w akumulatorze o pojemności 13,6 kWh, a moment obrotowy przekazywany jest do wszystkich kół za pomocą 10-stopniowej, automatycznej skrzyni.
Co najważniejsze cały ten system działa doskonale. Dzięki niemu kolos o masie niemal 2,5 tony startuje bez najmniejszych oporów i już po 6 s uzyskuje setkę, a maksymalnie można nim podróżować 230 km/h. Poza tym dzięki momentowi obrotowemu o wartości 825 Nm można cieszyć się z doskonałej elastyczności i wyprzedzanie na lokalnych trasach nie stanowi żadnego problemu.
Ford Explorer – SUV do zrelaksowanej jazdy
Jednocześnie trzeba pamiętać, że Explorer nie jest sportowym modelem. Zresztą wcale nie próbuje nim być i nie powinien mieć takich cech. Gabaryty, zawieszenie zapewniające mnóstwo komfortu resorowania oraz niezbyt bezpośredni układ kierowniczy sprawiają, że auto bardziej skłania do zrelaksowanej podróży niż do dynamicznego przemykania przez zakręty. Auto ma charakter typowy dla amerykańskich aut, które swobodnie i spokojnie pokonują kolejne kilometry.
W zakresie około 40-135 km/h można podróżować w ustawieniu czysto elektrycznym. Kierowca ma do wyboru aż siedem trybów jazdy (od sportowego aż po głęboki śnieg), a do tego cztery programy elektrycznej jazdy (Auto, Elektro, oszczędzanie akumulatora, ładowanie akumulatora). W dodatku z racji tego, że jest to hybryda typu plug-in i to z napędem na wszystkie koła możesz liczyć na to, że autem poradzisz sobie w każdych warunkach drogowych i w każdej sytuacji. Według specyfikacji technicznej podczas jazdy w trybie hybrydowym możliwe jest osiągnięcie zużycia paliwa na poziomie 3 l/100 km.
Niestety samochód nie jest tani, bowiem jego ceny zaczynają się od 366 000 zł. Na usprawiedliwienie tak wysokiej ceny można mieć nie tylko mnóstwo frajdy z prowadzenia, lecz także bogate wyposażenie seryjne.
Ford Explorer – to nam się podoba
Dynamiczny układ napędowy, niskie spalanie, wysoki komfort resorowania, wygodne fotele, pojemny bagażnik, atrakcyjna stylistyka nadwozia, bogate wyposażenie.
Ford Explorer – to nam się nie podoba
Utrudnione wsiadanie do trzeciego rzędu siedzeń, wysoka cena, częściowo przeciętne materiały wykończeniowe.
Ford Explorer – nasza opinia
Ford Explorer daje mnóstwo frajdy z prowadzenia z racji mocnego silnika oraz wysokiego komfortu jazdy. Powody do zadowolenia daje także przestronne wnętrze oraz możliwość podróżowania w siedem osób. Niestety w przypadku topowego SUV-a Forda trzeba również liczyć się z wysoką ceną zakupu.
Ford Explorer – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2956, benz. turbo/V6 + elektryczny |
Moc silnika benzynowego | 349 KM przy 5750 obr./min |
Moc silnika elektrycznego | 101 KM |
Moc układu hybrydowego | 457 KM |
Moment obrotowy układu hybrydowego | 825 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 10 |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 3,1 l/100 km |
Długość/szerokośc/wysokość | 5049/2004/1778 mm |
Masa własna | 2466 kg |
Pojemność bagażnika | 240-2274 l |
Cena od | 366 000 zł |
Z tyłu pojazdu dominuje poczwórny układ wydechowy. Tylna klapa skrywa bagażnik o maksymalnej pojemności aż 2274 l. Pry zajętych wszystkich miejscach kufer mieści 240 l.
Wszystko w standardzie – cyfrowe wskaźniki, monitor w formacie tabletu, a także komplet asystentów sprawiających, że jazda jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.
W aucie zastosowano układ hybrydowy o łącznej mocy 457 KM.
W aucie wygospodarowano mnóstwo przestrzeni i nawet wysocy pasażerowie nie będą mieli problemu z wygodnym podróżowaniem w drugim rzędzie siedzeń.
Wsiadanie do trzeciego rzędu foteli nie jest łatwe z racji wąskiej szczeliny pomiędzy siedzeniem 2. szeregu, a tylnym słupkiem.
Przed kierowcą na elektronicznych wskaźnikach wyświetlane są najważniejsze informacje niezbędne podczas prowadzenia.