Auto Świat Wiadomości Aktualności Nie kupuj auta na kredyt!

Nie kupuj auta na kredyt!

Autor Kaczorowski Paweł
Kaczorowski Paweł

Zakup dostawczaka do firmy to dla przedsiębiorcy ważna decyzja, zwłaszcza że wiąże się to nie tylko z jednorazowym wydatkiem, ale i z cyklicznymi kosztami ponoszonymi przez cały okres eksploatacji samochodu. Z badania FlotaMONITOR wynika, że większość przedsiębiorców decyduje się na zakup nowego dostawczaka bądź za gotówkę, bądź w leasingu.

Nie kupuj auta na kredyt!
Onet
Nie kupuj auta na kredyt!

Auto dostawcze służy - inaczej niż prywatne - nie tylko jako środek lokomocji, ale przede wszystkim jako narzędzie do zarabiania pieniędzy. Jest zazwyczaj dużo intensywniej eksploatowane, a jego ewentualna usterka i wynikający z niej przestój skutkują nie tylko frustracją kierowcy, ale konkretnymi stratami finansowymi lub uszczerbkiem na wizerunku przedsiębiorstwa. Nie dziwi więc, że auta dostawcze w firmach podlegają dość częstej wymianie.

Dostawcze najpopularniejsze

Zakupy firmowych aut dostawczych rządzą się całkiem inną specyfiką niż pojazdów osobowych. Dzieje się tak z dwóch powodów. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Analiz Rynku Flotowego FlotaMONITOR, aż 65% małych i średnich firm kupiło pojazdy dostawcze w ciągu ostatnich trzech lat.

Częściowo wynik ten można tłumaczyć również specyfiką polskiego rynku, który pod tym względem różni się od europejskiego: w firmach zatrudniających do 100 osób, lekkie auta dostawcze (do 3,5 tony) stanowią od dwóch trzecich do niemal trzech czwartych ogółu pojazdów, gdy w większości krajów europejskich odsetek ten wynosi nie więcej niż 35%. Aż 66% zakupionych dostawczaków pochodzi z krajowego rynku pierwotnego, 17% trafiło do firm z rynku wtórnego w Polsce, a 12% z rynku wtórnego poza granicami naszego kraju.

Gotówka i leasing? Tak

Podejmując decyzję o sposobie finansowania auta, przedsiębiorca musi dokładnie zanalizować swoje potrzeby, możliwości finansowe firmy i zakładany czas eksploatacji samochodu. Zdecydowana większość badanych firm, bo aż 55%, dokonuje zakupów ze środków własnych. Nie jest to zaskoczeniem, bo to od lat najpopularniejsza forma płatności, która obecnie ma dodatkową zaletę. Z powodu kryzysu gospodarczego, wahań kursu walut i ogólnego obniżenia stabilności w sektorze bankowym, firmy próbują w miarę możliwości unikać podejmowania długoletnich zobowiązań finansowych. Oprócz tego, kupujący ma pełną dowolność wyboru samochodu i późniejszego dysponowania nim. Poważną wadą zakupu za gotówkę jest z kolei osłabienie potencjału finansowego firmy. Na drugim miejscu wśród form finansowania jest leasing: takie rozwiązanie wybrało 41% badanych firm.

Warto podkreślić, że popularność leasingu wciąż rośnie. Jego główną zaletą jest brak konieczności posiadania środków finansowych na zakup samochodu lub możliwość wykorzystania posiadanych środków na inne cele. W porównaniu z kredytem bankowym jest również rozwiązaniem łatwiej dostępnym i wymagającym mniej formalności, a zobowiązania z tytułu umowy leasingowej mają charakter pozabilansowy i nie powodują zmniejszenia zdolności kredytowej leasingobiorcy.

Kredyt i wynajem? Nie

Tylko 1% firm korzysta z usługi wynajmu długoterminowego samochodów dostawczych. To niedużo, zwłaszcza że rynek usług CFM i full service leasingu w Polsce jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się w Europie. Nie dotyczy to najwyraźniej samochodów dostawczych w małych firmach. Niewiele więcej, bo 3% badanych firm, posiłkuje się przy zakupie kredytem bankowym.

Zdaniem eksperta - Arkadiusz Czarkowski, redaktor naczelny Motoryzacyjnego Raportu Specjalnego

Zupełnie nie dziwią mnie wyniki ostatniej ankiety przeprowadzonej przez FlotaMONITOR. Potwierdzają one to, co obserwujemy od wielu lat. Większość przedsiębiorców, w dalszym ciągu, woli inwestować w nowe pojazdy środki wypracowane z zysków, niż pożyczać je w instytucjach finansowych. A jeżeli już zdecydują się pożyczyć, to najchętniej korzystają z leasingu, jako prostej, szybkiej i stosunkowo taniej formy pozyskania funduszy. Poza tym wśród właścicieli firm z sektora MŚP wciąż panuje przeświadczenie, że lepiej posiadać niż używać. Bardzo trudno zmienić tę mentalność, dlatego firmom z segmentu CFM powoli idzie przekonywanie przedsiębiorców do zalet wynajmu długoterminowego. Na tej płaszczyźnie jesteśmy daleko w tyle za krajami Europy Zachodniej. Z drugiej strony, to właśnie między innymi dzięki ostrożności polskich przedsiębiorców w pożyczaniu środków na finansowanie nowych inwestycji, światowy kryzys finansowy i gospodarczy nie dotknie polskiej gospodarki tak mocno jak inne kraje europejskie.

Autor Kaczorowski Paweł
Kaczorowski Paweł
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków