Słaby złoty czyni nasze produkty atrakcyjniejszymi. Trzeba jednak pamiętać, że część komponentów używanych do zabudów jest importowana, tak więc należy brać pod uwagę negatywny wpływ taniego złotego. - Nawet jeżeli wszystkie komponenty wyprodukowanej w Polsce zabudowy byłyby w stu procentach polskie, to przy słabnącym popycie trudno jest być optymistą - mówi Piotr Matys, analityk ds. rynków państw rozwijających się w agencji 4CAST Limited w Londynie. - Światowy kryzys dotknął już Polskę, znaczne spowolnienie tempa rozwoju gospodarczego jest nieuniknione. Trudno też sobie wyobrazić, że firmy przewozowe będą kupować nowe zabudowy wyłącznie za gotówkę. Tymczasem banki zaostrzają politykę udzielania im kredytów i pożyczek.

Autonadwozia Matczak

Firma z Poznania należy do ścisłej czołówki producentów nadwozi specjalistycznych do samochodów użytkowych. - Spadek sprzedaży i popytu jest widoczny każdego dnia - mówi Jędrzej Matczak, dyrektor handlowy. - Niestety, mimo wzrostu kosztów wynikających z wyższych cen surowców, spowodowanych również wysokim kursem euro, musimy obniżać ceny wyrobów gotowych. Postępujący brak zamówień sprawia, że konkurencja obniża ceny, dlatego my też w pierwszym lub drugim kwartale roku planujemy obniżenie, a później delikatną podwyżkę cen.

W związku z zapotrzebowaniem na pojazdy z segmentu DMC 3,5 tony i o większej ładowności, firma przedstawiła nową zabudowę o obniżonej masie własnej. Charakteryzuje ją duża wytrzymałość i - niespotykana w tym segmencie - ładowność wynosząca około 1200 kg.

Dom Samochodowy Germaz

- Na razie trudno powiedzieć, czy nastąpi spadek, czy wzrost sprzedaży - mówi Ewelina Harłożyńska, specjalista ds. marketingu firmy Dom Samochodowy Germaz z Wrocławia. - Przypuszczamy, że możemy mieć mniej zamówień publicznych. W tym roku raczej nie będzie przetargów ogłaszanych przez policję i MON. Mniej samochodów na pewno zamówi straż pożarna. Z kolei na podobnym poziomie powinniśmy mieć zamówienia na izotermy, samochody dla przemysłu spożywczego czy autobusy. Branże spożywcza i transportowa nie reagują tak gwałtownie na kryzys. Liczymy też na kontrakty eksportowe ze względu na korzystny dla nas kurs dolara i euro.

Zarząd firmy raczej nie planuje radykalnych zmian w cenach produktów. W nowej ofercie producenta być może znajdą się takie ciekawostki jak samochody opancerzone. W przypadku tej firmy nie można mówić o znacznych spadkach i braku popytu. Rok 2008 upłynął pod znakiem bardzo dobrej koniunktury. Dla wrocławskiego Germazu okresem, w którym realizowana jest największa liczba zamówień, są miesiące od czerwca do listopada. To właśnie ten czas pokaże, czy i jak podobne firmy odnajdą się w kryzysie.

Gruau

Firma Gruau Polska jest spółką międzynarodowej grupy z siedzibą we Francji: ma sieć przedstawicielstw w Europie. Pod koniec lutego w Daszynie zakończono budowę nowego obiektu produkcyjnego firmy z 26 stanowiskami montażowymi. Uzyskane dzięki temu zwiększenie możliwości produkcyjnych ma skrócić czas realizacji zabudów. Jednym z nowych produktów w ofercie zabudów Gruau jest wywrotka stalowa i aluminiowa z wywrotem jedno- i trójstronnym.

- Optymistyczne prognozy wzrostu sprzedaży lekkich aut użytkowych o DMC poniżej 3,5 t szacowane były jeszcze w grudniu ubiegłego roku na poziomie do +5%. Już po styczniu 2009, mimo atrakcyjnych ofert wyprzedażowych, odnotowano pięcioprocentowy spadek. Dalszy spadek wydaje się nieunikniony - mówi Marcin Papuziński, kierownik działu handlowego. - Nasze zabudowy samochodów dostawczych są w większości oparte o polskie komponenty, więc rosnący kurs euro nie powoduje wzrostu cen, ale sprzęt sprowadzany z krajów strefy euro jest, oczywiście, uzależniony od kursu tej waluty.

W związku z przywróceniem możliwości odliczania podatku VAT od samochodów spełniających kryterium homologacji ciężarowej i odpowiedniej ładowności, firma rozszerza ofertę zabudów sześcio- i siedmioosobowych na furgonach. Proponuje też trzy wersje zabudowy. Wreszcie jedyne i niepowtarzalne rozwiązanie dla firm remontowo- budowlanych to repli cab - czteroosobowa ławka składana wraz z przegrodą, do przewozu dodatkowych pasażerów na krótkich trasach.

Od tego roku wzbogaciliśmy naszą ofertę również o wywrotki jedno- i trójstronne, aluminiowe i stalowe - mówi Marcin Papuziński. - Niezmienną popularnością cieszą się najlepsze na rynku zabudowy izotermiczne i chłodnicze wewnętrzne furgonów. Potwierdzeniem tego jest wybór naszej firmy do wymiany floty furgonów chłodniczych dystrybuujących świeże soki Marwit.

Modul-System

Specjalizuje się w produkcji kompleksowych zabudów do samochodów serwisowych. Nowością w ofercie jest asortyment przeznaczony do małych pojazdów użytkowych MCV (Micro Commercial Vehicles), jak np. Citroën Nemo. Główną zaletą oferowanych wyrobów jest niska waga. Firma wykonuje zabudowy niemal wszystkich pojazdów dostawczych.

Nadwozia Partner

- Po lutym i prognozach na marzec i kwiecień można powiedzieć, że spadek sprzedaży sięgnie 10-20% w stosunku do zeszłego roku - mówi Agnieszka Kasprzyk, kierownik ds. doskonalenia i rozwoju firmy Nadwozia Partner w Będzinie. - Jeśli chodzi o naszą firmę, to ceny pozostają bez zmian. Od ponad roku obowiązuje ten sam cennik. Widzimy spadek popytu na zabudowy skrzyniowe, ale prawdopodobnie jest to związane z okresem zimowym. W sumie popyt na zabudowy skrzyniowe zmniejsza się systematycznie od stycznia 2008 roku.

Od lutego w będzińskiej firmie produkowane są wywrotki stalowe, opracowane według własnych projektów. Trwają prace nad doskonaleniem produkowanych już zabudów skrzyniowych, kontenerowych oraz izoterm - zarówno z blachy, jak i laminatu. W tym roku firma wdrożyła nowe rozwiązanie z panelową, drewnianą podłogą wypełnioną poliuretanem w zabudowach typu izoterma/chłodnia. Innowacyjny produkt pozwolił nie tylko na zwiększenie ładowności zabudowy, ale również na zmniejszenie obciążenia pracy agregatu chłodniczego, a tym samym zużycia paliwa. Nowinką techniczną jest też rozpoczęcie produkcji drzwi do zabudów izotermicznych, kontenerowych opartych na technologii poliuretanowej.

Thule

Firma Thule ze Szwecji projektuje, produkuje i dostarcza na polski rynek kompletny system współpracujących ze sobą bagażników bazowych, boksów dachowych i akcesoriów transportowych. Obok rozwiązań typowo turystycznych osobną grupę stanowią bagażniki bazowe i akcesoria transportowe Thule Professional, przeznaczone do samochodów użytkowych. Wśród nich na uwagę zasługuje uchwyt do przewozu drabin Ladder Tilt 311. Unikalna konstrukcja pozwala wysunąć podstawę uchwytu i opuścić ją na wygodną wysokość, ułatwiając umocowanie drabiny. Dzięki zabudowanemu mechanizmowi wspomagającemu drabina wędruje na dach przy użyciu minimalnej siły. Regulowane, zębate taśmy mocujące z mocnego tworzywa pozwalają umocować drabinę złożoną z trzech segmentów. Przewożący rury i inne długie przedmioty z pewnością docenią boks Thule 317. Możliwości otwierania z przodu i z tyłu ułatwia załadunek i wyjmowanie rur, a dodatkowa przegroda dzieląca box wzdłuż na dwie komory pozwala na osobne ładowanie dłuższych i krótszych elementów. Spośród drobniejszych akcesoriów wspomnieć warto o składanym ograniczniku ładunku Thule 315. Produkt ten dobzre zabezpiecza przewożony ładunek, a po pochyleniu o 45 stopni łatwo daje przesunąć się na belce i ustawić w żądanym miejscu. Przechylenie o kolejne 45 stopni do pozycji poziomej ułatwia umieszczenie ładunku na wysokim aucie lub obniża zużycie paliwa i hałas, gdy nie jest używany.

V Van Grabowski

Bezpieczeństwo przestrzeni bagażowej jest główną troską firmy V Van Grabowski z Wrocławia. Działające w branży motoryzacyjnej przedsiębiorstwo od 20 lat wykonuje różne zabudowy do pojazdów dostawczych. Korzysta z certyfikowanych materiałów, współpracuje z sieciami dealerskimi samochodów dostawczych. Oprócz zabudowy tradycyjnej oferuje nowoczesną zabudowę INCOVER dedykowaną m.in. dla branż: medycznej, cateringowej, transportowej. Wykonuje adaptacje specjalne do zabudowy: m.in. dla policji, straży miejskiej, ekip sportowych, grup muzycznych czy laboratoriów. Firma specjalizuje się też w kompletnych zabudowach warsztatowych MODUL-SYSTEM. Wykonuje zabudowy regałów, półek, szuflad, uzupełnia zabudowę warsztatową w wymagane sprzęty oraz narzędzia.

Specjalnością firmy są jednak najnowsze zabudowy VAN-CAB firmy Snoeks Automotive, posiadające certyfikat TUV oraz polską homologację (zabudowy dodatkowe 3 lub 4 siedzenia w II rzędzie, powstaje pojazd cieżarowy z maks. liczbą 7 miejsc). Firma wykonuje zlecenia zarówno indywidualne, jak i flotowe, każdy produkt obejmuje własną gwarancją.

VW Zabudowy

Profesjonalny system zabudów do swoich pojazdów ma też firma VW Zabudowy. Przedsiębiorstwo z Poznania jest w stanie wykonać niemal każdą zabudowę na wszystkich modelach swoich aut: Caddy, Transporter i Crafter. Szczególnie ten ostatni cieszy się dużym zainteresowaniem klientów.

Wersje skrzyniowe Craftera i Transportera są dostępne w cennikach dealerów. Podobnie jak turystyczny Caddy Tramp z łóżkiem rozkładanym za przednimi siedzeniami i specjalnym namiotem łączonym z tylną klapą. Największą popularnością cieszą się zabudowy kontenerowe. Podstawę dla zabudowy stanowią modele Transporter oraz Crafter w wersji kabina na ramie. Na oferowanych przez Volkswagena podwoziach można zamontować kontener o pojemności ponad 12 m3 dla Transportera i 23 m3 dla Craftera. Wymiary zabudowy zostaną dopasowane do wykorzystywanych w firmie pojemników i opakowań w taki sposób, by wewnątrz zmieścić ich jak najwięcej. Ściany zabudowy wykonane są z aluminium, co zapewnia im odpowiednią trwałość i estetykę. Dodatkowo stanowią dobrą powierzchnię reklamową. Ściany wnętrza kontenera wyłożono pasami ze sklejki, co ogranicza możliwość ich uszkodzenia przez przemieszczające się przedmioty. Podłogę pokryto sklejką i materiałem przeciwpoślizgowym. W środku zamocowano liczne uchwyty i mocowania do przypięcia pasów transportowych.

Trudna sytuacja na rynku ma jednak zalety. Jedną z nich jest wzrost konkurencyjności z punktu widzenia użytkowników zabudów. Zjawisko to w dużym stopniu przyczyniło się do podniesienia jakości usług. Na przykład produkty żywnościowe są przewożone coraz częściej w kontrolowanej temperaturze i w czystych, izolowanych warunkach.