Instytut Samar sprawdził bazę Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK): w 2024 r. indywidualne "blachy" otrzymały 4 tys. 752 auta. To o ponad 34 proc. więcej niż w 2023, jednak nadal niewiele — niespełna 1 proc. wszystkich rejestracji w poprzednim roku (551 tys. 565 samochodów osobowych i dostawczych).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo1000 zł za większą swobodę
W raporcie wskazano, że na dodatkowy wydatek decydują się głównie firmy (ponad 3/4 rejestracji). To nie powinno dziwić, bo to one odpowiadają za większość zakupów na rynku nowych samochodów w Polsce.
Koszt dwóch indywidualnych tablic rejestracyjnych do samochodu wynosi 1000 zł, podczas gdy normalnych tylko 80 zł. Do tego należy jeszcze doliczyć opłaty za wydanie dowodu rejestracyjnego (54 zł) i nalepek legalizacyjnych (12,5 zł).
Dowiedz się więcej: jak wyrobić indywidualne tablice rejestracyjne
Oczywiście, im bardziej prestiżowy pojazd, tym większe prawdopodobieństwo, że można na nim zobaczyć indywidualną tablicę rejestracyjną. Najczęściej są to auta sportowe i luksusowe takich marek jak: Rolls-Royce, Lamborghini, Chevrolet, Bentley, Maserati czy Ferrari. Wysoki udział procentowy według Samaru mają także dość egzotyczni producenci — Honqi, Skywell, Ineos czy Morgan — jednak to magia małych liczb.
Biorąc pod uwagę wydane tablice indywidualne w minionym roku, ranking marek i modeli przedstawia się następująco.
Tablice indywidualne w 2024 r. - ranking marek
- BMW - 680 szt.;
- Mercedes - 658;
- Toyota - 560;
- Audi - 464;
- Skoda - 314;
- Porsche - 267;
- Volkswagen - 236;
- Lexus - 211;
- Volvo - 155;
- Kia - 118.
Tablice indywidualne w 2024 r. - ranking modeli
- Toyota C-HR - 107 szt.;
- Skoda Octavia - 104;
- Toyota Corolla - 103;
- BMW X5 - 97;
- Toyota Yaris - 93;
- BMW serii 3 - 87;
- Audi Q8 - 77;
- Cupra Formentor - 77;
- Mercedes GLC Coupe - 76;
- Toyota RAV4 - 74.
Źródło: Samar.