- Czytając definicje niektórych znaków w oderwaniu od Kodeksu drogowego można je źle zrozumieć
- Połączenia niektórych znaków drogowych nabierają nowego znaczenia w zależności od drobnych szczegółów
- NIektóre znaki drogowe już są właściwie nieużywane i można by je zlikwidować
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Znaków drogowych, które zna polskie prawo, jest nieco ponad 350, jakkolwiek do zdobycia prawa jazdy kat. B wystarczy znajomość jedynie części z nich. Niektóre znaki są przewidziane dla wybranych użytkowników drogi (pieszych, rowerzystów, kierujących ciężarówkami, autobusami, itp.), niektóre pełnią funkcję informacyjną i porządkującą, kierowca mógłby bez nich jechać bezpiecznie.
Okazuje się przy tym, że znajomość podstawowych i łatwych w interpretacji znaków drogowych bywa u kierowców niepełna: niektóre ostatni raz widzieli w książce, ucząc się do egzaminu na prawo jazdy, inne są zaś zbyt nowe i jeszcze nie było czasu, by się nad nimi pochylić. Oto niektóre z nich.
Znak A-13 "ruchomy most" ostrzega o wjeździe na most zwodzony lub obrotowy. Takich znaków jest niewiele, tak jak niewiele jest ruchomych mostów w naszym kraju (m.in. w Dziwnowie, Giżycku). W praktyce, aby uniknąć nieszczęścia a także zdziwienia kierujących ("Droga się skończyła?") w takich miejscach stawiane są także szlabany, zapory i sygnalizacja świetlna.
Znak A-34 "wypadek drogowy" ostrzega o miejscu, w którym na skutek wypadku drogowego nastąpiło zablokowanie drogi lub znaczne utrudnienie ruchu pojazdów. Jest to zatem znak mobilny – może zostać dowieziony przez ekipę, która likwiduje skutki wypadku, jednak bez problemu da się go zastąpić innym oznakowaniem – dlatego wielu kierowców zna ten znak, ale mało kto widział go na drodze.
Znak B-8 "zakaz wjazdu pojazdów zaprzęgowych" oznacza zakaz ruchu pojazdów zaprzęgowych oraz jeźdźców i poganiaczy. Jako że transport zaprzęgowy istnieje już tylko lokalnie, znaki tego typu stawiane są już niemal wyłącznie „dla porządku” – np. przy wjazdach na ruchliwe odcinki dróg, gdzie obecność wozu zaprzęgowego stanowiłaby zagrożenie. Przed wjazdem na drogę ekspresową czy autostradę takiego znaku nie trzeba umieszczać, gdyż zakaz ruchu tego typu pojazdów na tego rodzaju drogach wynika z ustawy.
Znak B-11 "zakaz wjazdu wózków rowerowych". Dla porządku należy dodać, że wózek rowerowy różni się formalnie od roweru jedynie szerokością – np. rower typu cargo (z pojemnikiem na ładunek), nawet wielośladowy (np. z trzema kołami) wcale nie musi być wózkiem rowerowym. "Wózek rowerowy – pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; wózek rowerowy może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h".
B-12 "zakaz wjazdu wózków ręcznych" - kolejny relikt, znak spotykany kiedyś np. w okolicach targowisk, mający na celu pozostawienie jezdni dla samochodów i innych szybszych pojazdów.
Od lewej: B-13 "zakaz wjazdu pojazdów z towarami wybuchowymi lub łatwo zapalnymi"; B-13a "zakaz wjazdu pojazdów z towarami niebezpiecznymi".
B-14 "zakaz wjazdu pojazdów z towarami, które mogą skazić wodę". Dmuchanie na zimne – wypadek samochodu z chemikaliami w pobliżu ujęcia wody mógłby mieć katastrofalne skutki.
C13/16 – znak coraz częściej spotykany, ale często źle rozumiany – to połączenie znaków "droga dla rowerów" i "droga dla pieszych". Uwaga: znak ten występuje w wersjach z linią poziomą oraz pionową. Gdy mamy linię poziomą, rowerzyści i piesi poruszają się po tej samej drodze, a rowerzyści muszą jechać powoli i ustępować pierwszeństwa pieszym. Gdy linia jest pionowa, znak mówi o drogach dla rowerów i pieszych biegnących obok siebie – po stronach wskazanych na znaku. W tym przypadku rowerzystom nie wolno wjeżdżać na część dla pieszych, a pieszym wkraczać na część rowerową.
C-13/16 z podziałem pionowym oznacza, że rowerzyści jadą po swojej stronie, a piesi idą po swojej – jedni i drudzy nie powinni wkraczać na "cudze" pole.
Znak C-18 "nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych" oznacza, że na drodze, na której znak został umieszczony, kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany stosować łańcuchy przeciwpoślizgowe na co najmniej dwóch kołach napędowych; umieszczona pod znakiem tabliczka (...) oznacza, że znak dotyczy pojazdów określonych na tabliczce.A teraz uwaga: na różnych stronach internetowych znajdziecie informację, że taki znak nakazuje obligatoryjnie, w każdym przypadku korzystać z łańcuchów. To nieprawda. Kodeks drogowy – akt prawny wyższej rangi niż rozporządzenie o znakach drogowych – zabrania używać łańcuchów, gdy na drodze nie zalega śnieg. A zatem: łańcuchy za tym znakiem są obowiązkowe tylko wtedy, gdy na drodze leży śnieg. Śniegu nie ma – użycie łańcuchów jest zakazane!
D-32, D-33: Znaki do siebie bardzo podobne, a w sumie niewiele mówią. D-32 (po lewej) informuje o "polu biwakowym", a D-33 – o "schronisku młodzieżowym" – cokolwiek by to miało znaczyć.
Znak D-52 "strefa ruchu" oznacza wjazd na drogę wewnętrzną położoną w strefie ruchu. Znak D-53 "koniec strefy ruchu" oznacza wyjazd ze strefy ruchu. A co to za twór, ta "strefa ruchu"? To obszar wyznaczony na drodze (drogach) wewnętrznych, na którym obowiązują standardowe przepisy ruchu drogowego. Takie strefy wyznaczane są np. na parkingach wokół sklepów wielkopowierzchniowych. Warto w takich miejscach pamiętać, że jeśli ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni, pojazdy mają obowiązek ustępować pieszym.
Znak D-54 "strefa czystego transportu" oznacza wjazd do strefy czystego transportu. Znak D-55 "koniec strefy czystego transportu" oznacza wyjazd ze strefy czystego transportu. Takie strefy mają powstać – w wjazd będą miały do nich pojazdy spełniające określone normy emisji spalin na warunkach określonych przez samorządy. Ale na razie stref nie ma.
Sygnalizator S-1a (po lewej). "Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-1a dotyczą kierujących rowerem, znajdujących się na części drogi przeznaczonej tylko do ruchu rowerów lub wjeżdżających na tę część drogi". Warto wiedzieć, że sygnały kierunkowe dla rowerów (ze strzałkami) – S-3a – działają na takiej samej zasadzie jak sygnały kierunkowe S-3 (dla wszystkich pojazdów): pozwalają na jazdę jedynie w kierunku wskazanym strzałkami. Znaki dla rowerów nie obowiązują innych uczestników ruchu!