Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) jest kolejnym etapem prac w ramach przygotowań do budowy nowej drogi DK7 od węzła Zabornia na drodze ekspresowej S7 do granicy państwa w Chyżnem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała, że z dziewięciu korytarzy przebiegu nowej drogi, które opracowano w ramach przygotowanego już studium korytarzowego, do dalszych prac wybrano cztery z nich.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Blisko cztery lata na przeprowadzenie analizy
Teraz firma Multiconsult Polska, wykonawca dokumentacji STEŚ-R, ma szczegółowo przeanalizować wybrane korytarze. Podczas prac zostaną określone również szczegółowe parametry nowej trasy.
"STEŚ-R uszczegółowi zaproponowane wcześniej korytarze nowej drogi do kilku konkretnych wariantów przebiegu. Wartość prac projektowych to prawie 55 mln zł. Kolejnym elementem opracowania będzie raport oddziaływania na środowisko niezbędny w trakcie procedowania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wybranego wariantu. Wykonawca ma 45 miesięcy na realizację prac" — wyjaśnia GDDKiA.
DK7 najbardziej obciążoną drogą prowadzącą na Słowację
Użytkowana obecnie droga DK7 jest najpopularniejszą trasą prowadzącą na Słowację, a przejście graniczne w Chyżnem jest najbardziej obciążonym spośród wszystkich przejść pomiędzy Polską i Słowacją. Jak wynika z danych uzyskanych podczas badań pomiaru ruchu na niektórych odcinkach między Rabką-Zdrój a Chyżnem w ciągu doby przejeżdża ponad 11 tys. pojazdów, z czego ponad 2,1 tys. to ciężarówki.
Droga DK7 jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i prowadzi ruch tranzytowy do granicy ze Słowacją, a dalej na południe Europy. Docelowo już po stronie słowackiej nowa dwujezdniowa trasa połączy się z drogą R3.