• Korzystając ze specjalnych liczników oraz informacji pochodzących m.in. od operatorów autostrad koncesyjnych GDDKiA zbiera dane o natężeniu ruchu na wybranych odcinkach dróg
  • Największy udział w ruchu pojazdów mają auta osobowe, kolejną kategorią często pojawiającą się na drogach są ciężarówki
  • Z największym natężeniem ruchu trzeba liczyć się w piątki, najspokojniej jest w soboty i niedziele oraz w godzinach nocnych

GDDKiA za pomocą sieci automatycznych stanowisk pomiarowych (tzw. Stacji Ciągłych Pomiarów Ruchu — SCPR) na bieżąco monitoruje informacje o ruchu na wybranych odcinkach dróg. Na sieć SCPR składają się przede wszystkim liczniki korzystające z pętli indukcyjnych zainstalowanych w nawierzchni drogi. Źródłem danych o ruchu są również te pochodzące z systemów preselekcji wagowej, od operatorów autostrad koncesyjnych oraz Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), która obsługuje system e-TOLL.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Brak wpływu pandemii, widoczny wpływ rozpoczęcia wojny w Ukrainie

Dzięki stacjom SCPR możliwe jest określenie liczby pojazdów przejeżdżających danym odcinkiem w jednostce czasu i z podziałem na różne kategorie pojazdów. Z części urządzeń płyną również informacje o prędkości pojazdów i odstępach pomiędzy nimi, natomiast stanowiska preselekcji wagowej rejestrują masę pojazdu i naciski poszczególnych osi. Uzyskane wyniki pozwalają m.in. określić zmiany ruchu w czasie, co wykorzystywane jest w wielu pracach projektowych i przy analizie dotyczącej ochrony środowiska.

W 2022 r. całą sieć SCPR tworzyły 253 stanowiska. Z danych, które dostarczyły w ubiegłym roku, wynika, że w porównaniu z 2021 r. na sieci dróg międzynarodowych ruch ogółem wzrósł o 2,7 proc., co oznacza, że nie było już widocznego wpływu pandemii COVID-19. W marcu i kwietniu 2022 r. na stacjach położonych w województwach graniczących z Ukrainą widoczny był pewien wzrost natężenia ruchu, co jasno wskazuje na rozpoczętą w tym czasie wojnę w Ukrainie.

Najwięcej pojazdów jeździ w piątki w ciągu dnia i są to głównie auta osobowe

Na przestrzeni lat nie widać natomiast istotnych zmian w odniesieniu do tygodniowych wahań wielkości ruchu drogowego. "Największe natężenie ruchu w tygodniu, w stosunku do średniego dobowego ruchu rocznego (SDRR) obserwowane jest w piątki — jest ono o ok. 15 proc. większe od SDRR. Najmniejsze rejestrowane jest w soboty i niedziele — na poziomie o ok. 15 proc. mniejszym w stosunku do SDRR)" — wskazuje GDDKiA.

Tygodniowe wahania ruchu ogółem Foto: GDDKiA
Tygodniowe wahania ruchu ogółem

Z większości stacji pomiarowych oprócz samych danych o liczbie pojazdów, płyną również informacje o kategorii pojazdów. Zazwyczaj jest to sześć lub siedem kategorii, tj. motocykle, samochody osobowe, samochody dostawcze, samochody ciężarowe, samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami oraz autobusy. W niektórych przypadkach, ze względu na ograniczenia techniczne detekcji, stacje przypisują większe pojazdy dostawcze do kategorii pojazdów ciężarowych bez przyczep.

Udział różnych kategorii pojazdów w ruchu w latach 2019-2020 Foto: GDDKiA
Udział różnych kategorii pojazdów w ruchu w latach 2019-2020

Największy udział w ruchu, bo wynoszący ok. 64 proc., mają samochody osobowe. Ok. 21 proc. mają ciężarówki z przyczepami i naczepami, a ostatnią z liczących się grup, z 10-procentowym udziałem, są auta dostawcze. Jak można się spodziewać, niemal cały ruch (80 proc. wśród pojazdów lekkich i 73 proc. w przypadku pojazdów ciężkich) odbywa się w dzień, tj. w godzinach 6-18. W nocy, czyli od godziny 22 do 6, po drogach porusza się prawie 16 proc. pojazdów ciężkich i tylko ok. 7 proc. pojazdów lekkich.

Rozkład ruchu w ciągu doby Foto: GDDKiA
Rozkład ruchu w ciągu doby