Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Automatyczne stacje pomiarowe pokazują pewien trend. GDDKiA zdradza przyczyny

Automatyczne stacje pomiarowe pokazują pewien trend. GDDKiA zdradza przyczyny

Poziom ruchu na polskiej sieci dróg międzynarodowych wrócił do tego, który rejestrowany był przed pandemią COVID-19 — tak wynika z danych pochodzących z automatycznych stacji pomiarowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Największy udział w ruchu mają samochody osobowe, a największe natężenie obserwowane jest w piątki.

GDDKiA na bieżąco monitoruje informacje o ruchu na wybranych odcinkach dróg
GDDKiA na bieżąco monitoruje informacje o ruchu na wybranych odcinkach drógŹródło: GDDKiA
  • Korzystając ze specjalnych liczników oraz informacji pochodzących m.in. od operatorów autostrad koncesyjnych GDDKiA zbiera dane o natężeniu ruchu na wybranych odcinkach dróg
  • Największy udział w ruchu pojazdów mają auta osobowe, kolejną kategorią często pojawiającą się na drogach są ciężarówki
  • Z największym natężeniem ruchu trzeba liczyć się w piątki, najspokojniej jest w soboty i niedziele oraz w godzinach nocnych

GDDKiA za pomocą sieci automatycznych stanowisk pomiarowych (tzw. Stacji Ciągłych Pomiarów Ruchu — SCPR) na bieżąco monitoruje informacje o ruchu na wybranych odcinkach dróg. Na sieć SCPR składają się przede wszystkim liczniki korzystające z pętli indukcyjnych zainstalowanych w nawierzchni drogi. Źródłem danych o ruchu są również te pochodzące z systemów preselekcji wagowej, od operatorów autostrad koncesyjnych oraz Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), która obsługuje system e-TOLL.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Brak wpływu pandemii, widoczny wpływ rozpoczęcia wojny w Ukrainie

Dzięki stacjom SCPR możliwe jest określenie liczby pojazdów przejeżdżających danym odcinkiem w jednostce czasu i z podziałem na różne kategorie pojazdów. Z części urządzeń płyną również informacje o prędkości pojazdów i odstępach pomiędzy nimi, natomiast stanowiska preselekcji wagowej rejestrują masę pojazdu i naciski poszczególnych osi. Uzyskane wyniki pozwalają m.in. określić zmiany ruchu w czasie, co wykorzystywane jest w wielu pracach projektowych i przy analizie dotyczącej ochrony środowiska.

W 2022 r. całą sieć SCPR tworzyły 253 stanowiska. Z danych, które dostarczyły w ubiegłym roku, wynika, że w porównaniu z 2021 r. na sieci dróg międzynarodowych ruch ogółem wzrósł o 2,7 proc., co oznacza, że nie było już widocznego wpływu pandemii COVID-19. W marcu i kwietniu 2022 r. na stacjach położonych w województwach graniczących z Ukrainą widoczny był pewien wzrost natężenia ruchu, co jasno wskazuje na rozpoczętą w tym czasie wojnę w Ukrainie.

Najwięcej pojazdów jeździ w piątki w ciągu dnia i są to głównie auta osobowe

Na przestrzeni lat nie widać natomiast istotnych zmian w odniesieniu do tygodniowych wahań wielkości ruchu drogowego. "Największe natężenie ruchu w tygodniu, w stosunku do średniego dobowego ruchu rocznego (SDRR) obserwowane jest w piątki — jest ono o ok. 15 proc. większe od SDRR. Najmniejsze rejestrowane jest w soboty i niedziele — na poziomie o ok. 15 proc. mniejszym w stosunku do SDRR)" — wskazuje GDDKiA.

Tygodniowe wahania ruchu ogółem
Tygodniowe wahania ruchu ogółemŹródło: GDDKiA

Z większości stacji pomiarowych oprócz samych danych o liczbie pojazdów, płyną również informacje o kategorii pojazdów. Zazwyczaj jest to sześć lub siedem kategorii, tj. motocykle, samochody osobowe, samochody dostawcze, samochody ciężarowe, samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami oraz autobusy. W niektórych przypadkach, ze względu na ograniczenia techniczne detekcji, stacje przypisują większe pojazdy dostawcze do kategorii pojazdów ciężarowych bez przyczep.

Udział różnych kategorii pojazdów w ruchu w latach 2019-2020
Udział różnych kategorii pojazdów w ruchu w latach 2019-2020Źródło: GDDKiA

Największy udział w ruchu, bo wynoszący ok. 64 proc., mają samochody osobowe. Ok. 21 proc. mają ciężarówki z przyczepami i naczepami, a ostatnią z liczących się grup, z 10-procentowym udziałem, są auta dostawcze. Jak można się spodziewać, niemal cały ruch (80 proc. wśród pojazdów lekkich i 73 proc. w przypadku pojazdów ciężkich) odbywa się w dzień, tj. w godzinach 6-18. W nocy, czyli od godziny 22 do 6, po drogach porusza się prawie 16 proc. pojazdów ciężkich i tylko ok. 7 proc. pojazdów lekkich.

Rozkład ruchu w ciągu doby
Rozkład ruchu w ciągu dobyŹródło: GDDKiA
Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków