- UFG wykrywa ponad 300 tysięcy przerw w obowiązkowych ubezpieczeniach rocznie
- Mówimy tu o gigantycznych karach, ponieważ w 2024 r. dla właściciela samochodu osobowego kara może sięgnąć nawet 8600 zł. W 2025 r. jeszcze podskoczy. Od 1 stycznia będzie wynosić 9330 zł
- Dlaczego kierowcy płacą tak wysokie kary? Polisa OC wcale nie przedłuża się automatycznie. Jest kilka konkretnych przypadków, kiedy kierowca może wpaść w pułapkę, a potem złapać się za głowę po dostaniu listu
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
W 2023 r. wykryto aż 350 tysięcy przypadków przerwy w obowiązkowym ubezpieczeniu OC. Mówimy tu o naprawdę gigantycznych karach. W końcu ta najniższa dla posiadacza samochodu osobowego wynosi teraz 1720 zł, a wystarczy kilka dni zwłoki więcej, żeby wpaść w karę o wysokości 8600 zł. Od 1 stycznia ta kara podskoczy do 9330 zł!
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKary za brak OC. Jak wysokie są w 2024 r.?
Od połowy 2024 roku kierowcy samochodów osobowych, którzy dopuścili do przerwy w ubezpieczeniu OC, muszą liczyć się z wysokimi karami. Za brak ubezpieczenia przekraczający 14 dni grozi sankcja w wysokości aż 8600 zł. W przypadku krótszych przerw, od 4 do 14 dni, kara wynosi 4300 zł, natomiast za brak polisy do 3 dni kierowca zapłaci 1720 zł.
Kara za brak OC zależy od kilku czynników. Od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli, rodzaju pojazdu, a także okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym. Zasady naliczania opłaty ze względu na rodzaj pojazdu:
- samochody osobowe – równowartość dwukrotności płacy minimalnej,
- samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość trzykrotności płacy minimalnej,
- pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 płacy minimalnej.
Zasady naliczania opłaty ze względu na długość przerwy w ochronie ubezpieczeniowej:
- od 1 do 3 dni – 20 proc. pełnej opłaty,
- od 4 do 14 dni – 50 proc. pełnej opłaty,
- powyżej 14 dni – 100 proc. opłaty.
Przeczytaj także: Pani Teresa przyjęła pomoc i auto zastępcze od prywatnej firmy. A potem zalały ją faktury
Ile osób rocznie płaci kary za brak OC? To wcale nie są wyjątki...
W aktualnych prognozach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) rysuje się obraz lekkiego spadku liczby nieubezpieczonych pojazdów na koniec 2024 roku. Po rekordowym roku 2023, w którym wykryto 350 tys. przerw w obowiązkowych polisach OC, przewiduje się, że ta liczba i tak przekroczy 300 tysięcy
Kiedy polisa OC nie przedłuża się automatycznie?
Wielu kierowców wpada w pułapkę polisy OC, ponieważ myśli, że ta przedłuża się automatycznie. Inni zapominają o... jednej z rat. Oto trzy najpopularniejsze przypadki, kiedy polisa OC nie przedłuży się automatycznie, a kierowca naraża się na gigantyczną karę. OC nie przedłuży się z automatu:
- Gdy kupiliśmy używany samochód wraz z polisą OC i korzystamy z polisy wykupionej przez poprzedniego właściciela. Po stronie nowego właściciela samochodu jest zadbanie o zawarcie kolejnej umowy ubezpieczenia OC. To jednocześnie najczęstszy przypadek spóźnień i powodów naliczania ekstremalnych kar finansowych na właścicieli samochodów.
- Gdy za ubezpieczenie w mijającym roku ubezpieczeniowym płaciliśmy w ratach i nie zapłaciliśmy wszystkich rat – wówczas polisa też się nie odnowi, a my ryzykujemy zapłacenie kary. Bezpieczniej (i taniej) jest płacić za OC jednorazowo
- Gdy kupiliśmy samochód z polisą OC wystawioną na inną osobę niż sprzedawca. W takim wypadku warto upewnić się, że polisa nie została wypowiedziana. Wystarczy skontaktować się z ubezpieczycielem, by potwierdzić ważność umowy
Przeczytaj także: Każdy kierowca musi tego dopilnować. Oni też myśleli, że zrobi się to automatycznie, teraz są "ugotowani"
Od 1 stycznia nowe, jeszcze wyższe kary dla kierowców
Kary za brak OC rosną co roku, ponieważ powiązane są z płacą minimalną, a tą rządzący regularnie podwyższają. Rosną więc i kary. Od 1 stycznia płaca minimalna podskoczy do 4666 zł brutto. To rekordowo wysokie podstawowe zarobki, dlatego rekordowe będą też kary dla kierowców. Policzmy najpierw, jakie będą obowiązywać w przypadku samochodów osobowych do 3,5 t. Według ustawy tu maksymalna kara to dwukrotność najniższej krajowej. Kary w 2025 r. wyniosą więc:
- 1866 zł kary za przerwę w OC krótszą niż 3 dni,
- 4666 zł kary za przerwę w OC od 3 do 14 dni,
- 9332 zł kary za przerwę w OC dłuższą niż 14 dni.