Rapid jest już drugą tegoroczną nowością czeskiej marki – kilka miesięcy wcześniej w salonach zadebiutowała najmniejsza Skoda Citigo. Ta ofensywa modelowa jest wynikiem ambitnych planów Skody, by do 2018 roku zwiększyć światową sprzedaż swoich samochodów do 1,5 mln egzemplarzy rocznie. Znaczny udział w prognozowanym wzroście ma mieć właśnie nowy Rapid, który oficjalnie zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu.
Kompaktowy liftback zdaniem producenta idealnie uzupełnia lukę pomiędzy Fabią a Octavią i jest propozycją głównie do rodzin. Auto ma 4,48 m długości, 1,71 m szerokości i 1,46 m wysokości. Rozstaw osi wynosi niespełna 2,59 m. Takie wymiary pozwoliły na uzyskanie całkiem przestronnego wnętrza dla pięciu osób oraz bardzo pojemnego bagażnika o pojemności aż 550 litrów, do którego łatwy dostęp umożliwia klapa podnoszona z tylną szybą.
Jak, to w Skodzie, prosta stylistyka nadwozia ma przypaść do gustu konserwatywnym klientom, do których skierowany jest ten pojazd. Nie oznacza to jednak, że Rapid prezentuje się przestarzale. Wygląda świeżo i elegancko, ale po prostu nie szokuje. Prostota panuje także w kabinie. Uporządkowana deska rozdzielcza i klasyczne zegary są za to czytelne, a obsługa wszystkich urządzeń pokładowych intuicyjna.
Auto ma wiele z pozoru nieistotnych, ale praktycznych w codziennym użytkowaniu rozwiązań, takich jak: schowek pod klapką wlewu paliwa, w którym możemy umieścić skrobaczkę do szyb, uchwyty na bilety parkingowe, miejsca na kubki czy kieszenie w przednich drzwiach mogące pomieścić 1,5-litrowe butelki.
Nowa Skoda jest oferowana w pięciu wersjach silnikowych. Do wyboru są trzy jednostki benzynowe: podstawowa 1,2 l MPI o mocy 75 KM, turbodoładowane 1.2 TSI (86 lub 105 KM) oraz 1.4 TSI (z DSG) o mocy 122 KM. Dla zwolenników turbodiesli przygotowano silnik 1,6 TDI z bezpośrednim wtryskiem Common-Rail, który generuje moc 105 KM.
Silniki benzynowe o pojemności 1,2 litra i jednostka wysokoprężna współpracują z ręcznymi przekładniami. 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG jest oferowana tylko z jednostką 1.4 TSI, która zapewnia autu zdecydowanie najlepsze osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,5 s i prędkość maksymalna 206 km/h. Jednak większość nabywców z pewnością bardziej doceni słabsze i oszczędniejsze jednostki napędowe, szczególnie 1.6 TDI.
Samochód jest dostępny w trzech poziomach wyposażenia: Active, Ambition i Elegance. Podstawowa wersja zawiera m.in.: poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy i pasażera z przodu, kurtyny powietrzne, centralny zamek, systemy ABS i ESP, uchwyty ISOFIX, zestaw naprawczy do kół, przednie szyby sterowane elektrycznie i instalację radiową z 4 głośnikami. Radio CD/MP3 Blues i manualną klimatyzację można zamówić w pakiecie Komfort w korzystnej cenie 4 000 zł.Klimatyzacja manualna jest w standardem dla wersji Ambition, za automatyczną należy dopłacić 1500 zł.
Skoda Rapid – cennik:
W początkowym okresie sprzedaży Skoda Rapid jest oferowana w niższych cenach – od 43 860 zł. Na promocyjną cenę składają się okazjonalny upust 2 500 zł wraz z refinansowanym pakietem ubezpieczeń w wysokości 1 590 zł.