• Największe zamówienie dotyczy aut APRD, czyli ambulansów pogotowia ruchu drogowego - KGP planuje zakup aż 77 nowych busów
  • Na liście zakupów znalazło się też 18 kompaktowych kombi
  • Nieoznakowane SUV-y będą wyposażone w „Blackout”, czyli opcję wyłączenia całego oświetlenia pojazdu również w trakcie jazdy

Koniec ze starymi radiowozami w Polsce? Trzeba przyznać, że w tym roku polska policja dość intensywnie wymienia flotę swoich pojazdów. Tylko w ciągu kilku ostatnich tygodni ogłoszono kolejne przetargi na pojazdy oznakowane, jak i nieoznakowane. Spora inwestycja czeka m.in. drogówkę, dla której przewidziano ponad 70 specjalnych radiowozów przeznaczonych do realizacji zadań związanych m.in. z wypadkami drogowymi. Na liście zakupów nie zabrakło także kompaktowych kombi oraz kilkadziesiąt nowych nieoznakowanych SUV-ów.

Największe zamówienie dotyczy aut APRD, czyli ambulansów pogotowia ruchu drogowego. Komenda Główna Policji planuje zakup aż 77 nowych busów (z czego 7 w ramach opcji). To pojazdy dostawcze (długość od 5,7 m do 6,1 m) dostosowane do policyjnych wymogów (m.in. miejsce dla 2 funkcjonariuszy i tylna część ze specjalną zabudową oraz układ wydechowy z wylotem spalin za tylną osią). Zgodnie z wymogami powinny być wyposażone w czterocylindrowe silniki o pojemności co najmniej 1,95 l i mocy nie niższej niż 120 kW (ponad 160 KM). Nikt przy tym nie oczekuje wyjątkowych osiągów. Wystarczy, by radiowozy osiągały prędkość co najmniej 140 km/h.

Drogówka długo jeszcze poczeka na nowy sprzęt. Okazuje się, że radiowozy trafią do jednostek dopiero w przyszłym roku. KGP zakłada odbiór do 7 sztuk dziennie, począwszy od 1 czerwca 2021 aż do końca miesiąca.

Znacznie szybciej pojawią się nowe oznakowane radiowozy. Na liście zakupów Komendy Głównej Policji znalazło się 18 kompaktowych kombi, które powinny być dostarczone w listopadzie 2020 roku. Policja oczekuje aut z silnikami benzynowymi o pojemności co najmniej 1,35 l i mocy min. 100 kW (ponad 135 KM) zdolnych osiągnąć co najmniej 195 km/h.

Nieco później, bo w grudniu, flotę policyjną powiększą jeszcze nieoznakowane SUV-y. W ramach dwóch osobnych przetargów poszukiwanych jest kilkadziesiąt pojazdów. Wśród nich 21 (z czego 5 w opcji) to modele (o długości min. 4,59 m) z silnikami benzynowymi o pojemności min. 1,45 l i mocy co najmniej 107 kW (ponad 145 KM). Kolejne 16 sztuk to nieco mniejsze auta (długość 4,47 m) z silnikami min. 1,45 l i mocy nie niższej niż 94 kW (ponad 127 KM). Wszystkie powinny być wyposażone w funkcję nazwaną „Blackout”, czyli opcję wyłączenia całego oświetlenia pojazdu (włącznie w dziennymi LED), nie tylko na postoju, ale także w trakcie jazdy.