• Ponad 600 nowych radiowozów oznakowanych i nieoznakowanych trafi w tym roku do polskiej policji
  • Policyjna flota powiększy się także o autokary turystyczne i ciężarówkę do holowania innych pojazdów
  • W ramach jednego z przetargów policja kupi także nieoznakowane, skrycie opancerzone auta terenowe

Policyjna lista zakupów jest w tym roku imponująca. Poszczególne komendy inwestują bowiem w nową flotę pojazdów. W ciągu najbliższych miesięcy polska policja kupi ponad 600 nowych samochodów. Wszystko w ramach kilkunastu przetargów, ogłaszanych nie tylko przez Komendę Główną Policji, ale także poszczególne komendy wojewódzkie. Przyjrzeliśmy się dokładnie ogłoszonym przetargom.

Jedno z największych postępowań ogłosiła Komenda Wojewódzka Policji w Radomiu. Sekcja zamówień publicznych planuje zakup 112 sztuk oznakowanych radiowozów (i 15 dodatkowych w ramach opcji) i jednego nieoznakowanego, które trafią nie tylko do Radomia, ale także do komend w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie oraz we Wrocławiu.

Policja preferuje silniki czterocylindrowe

W dokumentacji wskazano, że radiowozy będą wykorzystywane „do zadań patrolowych, interwencyjnych oraz kontroli pojazdów”. Wymagane minimum dla 112 aut to nadwozie typu kombi (długość co najmniej 4,5 m), czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności co najmniej 1,35 l i mocy nie niższej niż 100 kW (ponad 135 KM). W przypadku nieoznakowanego radiowozu dopuszczono nadwozia liftback i sedan (dość duży rozstaw osi 2,8 m), napęd hybrydowy (motor elektryczny min. 60 kW) i silnik spalinowy (co najmniej 1,6 l o mocy min. 130 kW).

Kolejne duże przetargi (każdy dotyczy dostawy 100 radiowozów) ogłosiły Komenda Główna Policji oraz Komenda Wojewódzka Policji w Opolu. Opole w imieniu kilkunastu jednostek z całego kraju kupi 100 nieoznakowanych radiowozów (dodatkowe 45 w opcji) z benzynowymi silnikami (min. 1,35 l) o mocy co najmniej 100 kW (ponad 135 KM). KGP szuka zaś chętnych na dostawę 100 sztuk pojazdów w wersji nadwoziowej kombi-van z 4-cylindrowym silnikiem (benzynowy lub diesel) o mocy nie mniejszej niż 85 kW (ponad 115 KM). Kolejne 20 sztuk kombi-vanów kupuje zaś komenda z Poznania (auta do kontroli drogowej oraz przewozu psów dostarczą trzej dealerzy ze Śląska). Na tym nie koniec.

Nieoznakowane auta kompaktowe, terenówki, autokary i ciężarówka

Olsztyn inwestuje aż w 90 nieoznakowanych radiowozów kompaktowych (segment C) z silnikami benzynowymi o mocy nie mniejszej niż 95 kW (ponad 129 KM). Prócz nich powiększa także flotę o nieoznakowany samochód terenowy (dwie firmy zaproponowały Toyotę Hilux). Kolejne nieoznakowane modele dla jednostek terenowych KGP kupuje komenda w Rzeszowie (17 sztuk gwarantowane i 4 w opcji).

Apetyt na auta z napędem 4x4 mają także policjanci z Łodzi. W ramach ogłoszonego postępowania policja planuje zakup 74 aut typu SUV (dodatkowe 26 w opcji) z benzynowymi silnikami o mocy nie niższej niż 100 kW (ponad 135 KM). Samochody będą wykorzystywane nie tylko przez łódzki garnizon, ale także jednostki w całym kraju.

Na liście policyjnych zakupów są także oznakowane auta typu kombi, SUV lub crossover (20 sztuk dla Bydgoszczy i 4 w opcji, które dostarczy dealer Hyundai i Kia), hybrydowe kombi (25 aut dla Krakowa), radiowozy elektryczne (4 sztuki dla Wrocławia) oraz nieoznakowane i skrycie opancerzone osobowe auta terenowe (2 sztuki dla KGP). Na tym nie koniec. Policja w tym roku kupuje również 2 autokary turystyczne firmy Man (KWP Wrocław) oraz ciężarówkę pomocy drogowej (firma z Mińska Mazowieckiego dostarczy specjalny holownik stołecznej policji).