Auto Świat Wiadomości Aktualności W Polsce wkrótce zatankujemy nowe paliwo E10. Rząd szykuje przepisy

W Polsce wkrótce zatankujemy nowe paliwo E10. Rząd szykuje przepisy

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Już za kilkanaście miesięcy na stacjach paliw w Polsce może pojawić się nowy rodzaj benzyny. Zgodnie z rządowymi założeniami benzyna E10 z większym udziałem biokomponentów stanie się standardem w 2024 r. Jej wdrożenie powinno wpłynąć nie tylko na ograniczenie zależności od importowanych surowców, ale i na bardziej przystępne ceny na stacjach. Nie każdy jednak z niej skorzysta bez obawy o uszkodzenie silnika.

E10 - zdjęcie ilustracyjne
E10 - zdjęcie ilustracyjneCineberg / Shutterstock
  • Nowe paliwo E10 stosowane jest za granicą. Można je zatankować m.in. we Francji, w Niemczech czy Wielkiej Brytanii
  • Nie wszystkie samochody benzynowe dostosowane są do paliwa E10. Shell zapewnia, że w przypadku przypadkowego zatankowania E10 do starszego auta nic złego się nie stanie
  • Zależnie od rynku paliwo E10 jest dopuszczone do samochodów wyprodukowanych po 2000, 2011 lub 2012 r. Informacje o przystosowaniu silników publikują producenci pojazdów
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Rząd liczy na to, że na stacjach paliw będzie nie tylko taniej, ale bardziej ekologicznie. Wszystko za sprawą nowej benzyny E10, która zgodnie z projektem ustawy o zmiany zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (projekt o numerze UD414) powinna pojawić się na stacjach w Polsce w 2024 r. Pomysłodawcy nie kryją też, że E10 to jeden ze sposobów na ograniczenie zależności od importowanych surowców kopalnych (w praktyce to import ropy i paliw z Federacji Rosyjskiej i innych państw).

W notatce opublikowanej na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów czytamy:

Jednocześnie w związku z inwazją w dniu 24 lutego 2022 r. Federacji Rosyjskiej na Ukrainę oraz wprowadzaniem przez Unię Europejską sankcji, rynek paliwowy ulega dużym zmianom, w szczególności w obszarach łańcuchów zaopatrzenia zarówno w ropę naftową, jak też w gotowe paliwa ciekłe: olej napędowy oraz benzynę. W tej trudnej sytuacji, zwłaszcza dla sektora transportu wartościowe są wszelkie sposoby, których wdrożenie może ograniczać fluktuacje cen paliw dla transportu oraz potrzebę ich importu. Jednym z proponowanych rozwiązań jest regulacja krajowego sektora biopaliw dla okresu 2023 r. w odniesieniu do możliwości i obowiązków stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych.

Dodatkowym elementem wymagającym regulacji w przedmiotowym projekcie, powiązanym z konfliktem zbrojnym na Ukrainie, jest kwestia zmniejszenia zależności od importu surowców kopalnych, zwłaszcza w kontekście wdrożonego przez UE szóstego pakietu sankcji, nakładającego embargo na import ropy naftowej i paliw z Federacji Rosyjskiej. Rozwiązaniem proponowanym w tym zakresie jest wdrożenie benzyny silnikowej typu E10, tj. o podwyższonym udziale biokomponentów.

Posiedzenie rządu, podczas którego zajmować się on będzie m.in. właśnie projektem nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, rozpoczęło się we wtorek 2 sierpnia 2022 r. o godz. 11.00.

Benzyna E10 — co to za paliwo?

Co kryje się za skrótem E10? To benzyna o podwyższonym udziale biokomponentów (do 10 proc.), czyli paliwo wzbogacone o etanol (innymi słowy alkohol znany od tysięcy lat). A to zaś produkt pochodzenia roślinnego, który powstaje z tzw. biomasy. Uzyskuje się go z trzciny cukrowej, buraków, kukurydzy czy pszenicy co nie pozostaje bez wpływu na produkcję żywności.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Benzyna E10 — kto może używać tego paliwa?

Czy E10 można zatankować do każdego samochodu z silnikiem benzynowym? Bez wątpienia! Tankować można, ale stale używać już niekoniecznie (Shell zapewnia, że przy jednorazowym zatankowaniu nic złego się nie stanie, a ADAC jednak zaleca wypompowanie lub wymieszanie z paliwem E5). Nie każdy silnik jest bowiem dostosowany do paliw z większym udziałem biokomponentów!

Jak czytamy w publikacji Polskiej Izby Paliw Płynnych etanol zwiększa liczbę oktanową benzyny, ale jednocześnie zmniejsza wartość opałową paliwa (w praktyce trzeba liczyć się z wyższym zużyciem paliwa) i charakteryzuje się mniejszą prężnością par. Silnik zatem może pracować gorzej (nierówna praca i szarpanie w szerokim zakresie obrotów), ale wyemituje mniej cząstek stałych niż w przypadku tradycyjnej benzyny. Trzeba także liczyć się z podwyższonym zużyciem elementów gumowych i aluminiowych w silniku.

Kto zatem może tankować i używać paliwa E10? Przyjmuje się, że do E10 dostosowano większość samochodów wyprodukowanych po 2000 r. (informacji najlepiej szukać na stronach producentów samochodów). Niemiecka organizacja DAT informuje zaś, że w przypadku aut oferowanych w Niemczech wszystkie samochody benzynowe od rocznika 2012 dostosowano do E10. W Wielkiej Brytanii wspomina się zaś o modelach od rocznika 2011 i młodszych.

Ile kosztuje benzyna E10?

Trudno obecnie oszacować cenę za litr E10, gdy będzie dostępne w Polsce w 2024 r. (podobnie jak w przypadku innych paliw) i jaka będzie różnica w porównaniu do zwykłej benzyny E5. Pozostaje zatem sprawdzić ceny u naszych zachodnich sąsiadów. W Niemczech czy w Niderlandach E10 jest tańsze od E5 o ok. 5 — 7 eurocentów (czyli ok. 23 — 32 groszy). W naszym kraju może być zatem podobnie.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków