Pierwszą firmą, która wprowadza seryjny system autonomicznej jazdy jest Mercedes, a pierwszym modelem umożliwiającym taką jazdę jest Klasa S (a także elektryczny model EQS).

Drive Pilot – samochód sam jedzie

System nazywa się Drive Pilot, a jego wprowadzenie stało się możliwe, gdy Niemiecki Urząd Transportu Samochodowego wydał dla niego homologację – dzięki temu można go będzie oferować nie tylko w Niemczech, lecz także w innych krajach, jednakże pod warunkiem, że zezwolą na to krajowe przepisy.

System Drive Pilot w Mercedesach Klasy S umożliwia jazdę w trybie warunkowo zautomatyzowanym z prędkością do 60 km/h, w ruchu o dużym natężeniu lub w zatłoczonych miejscach na odpowiednich odcinkach niemieckich autostrad. Nie będą to jednak jakieś krótkie odcinki testowe – system działa na 13 191 km autostrad.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Drive Pilot odciąża kierowcę od prowadzenia auta i umożliwia mu zajęcie się innymi czynnościami, może np. korzystać z multimediów, wysyłać i odbierać maile, prowadzić wideokonferencje, czy oglądać filmy. System umożliwia aktywowanie na centralnym ekranie tych funkcji, które w autach bez możliwości jazdy autonomicznej są podczas ruchu blokowane.

Drive Pilot – czujniki, kamery, mikrofony...

Drive Pilot bazuje na czujnikach, w tym na LiDAR-rze (ang. Light Detection and Ranging) – urządzeniu do pomiaru odległości z wykorzystaniem lasera. Auto ma też kamerę w tylnej szybie i mikrofony – do wychwytywania sygnałów pojazdów uprzywilejowanych. Są też czujniki wilgoci w nadkolach do wykrywania mokrej jezdni. System współpracuje z cyfrową mapą i nawigacją – dzięki temu odczytuje profil drogi, znaki drogowe, nietypowe sytuacje, np. roboty drogowe czy wypadki. W klasach S z systemem Drive Pilot niektóre systemy są nadmiarowe (zdublowane), np. układ kierowniczy, hamulcowy, instalacja elektryczna – to na wypadek awarii. Podobne zabezpieczenia stosuje się w lotnictwie.

Gdy dochodzi do awarii lub sytuacja staje się tak skomplikowana, że system jej „nie ogarnia” wtedy pojawia się sygnał, aby kierowca przejął prowadzenie. Gdy kierowca nie zareaguje, system wyhamuje pojazd, zatrzyma go w bezpiecznym miejscu, włączy światła awaryjne, odblokuje drzwi i opuści szyby w oknach, a potem połączy się z telefonem alarmowym.

Auta z systemem Drive Pilot mają mapy HD pokazujące trójwymiarowy obraz ulicy i otoczenia. Mapy są aktualizowane na bieżąco i są znacznie bardziej dokładne niż system GPS (dokładność wskazania miejsca do kilku centymetrów!).

Zastosowanie systemu Drive Pilot będzie możliwe w tych krajach, które wydadzą odpowiednie przepisy dotyczące ruchu drogowego i jazdy autonomicznej. Jazdy testowe samochodów z Drive Pilotem trwają teraz w USA i w Chinach.