MQB pozwala na wykorzystanie tej samej płyty podłogowej dla wielu aut z silnikiem mocowanym poprzecznie. Dzięki standaryzacji w niższej klasie aut będą dostępne nowe technologie oraz wiele wspólnych komponentów dla rożnych modeli. Np. Volkswageny: Polo, Beetle,Golf, Scirocco, Jetta, Tiguan, Touran, Sharan, Passat oraz CC. W przyszłości te wszystkie samochody mogłyby być produkowane na jednej linii montażowej pomimo różnego rozstawu kół. Co, więcej różne marki mogłyby schodzić z jednej linii produkcyjnej. Pierwszym autem produkowanym na płycie MQB jest Audi A3 oraz kolejna generacja Golfa.
Podstawowe cechy MQB:- zunifikowanie komory silnikowej,- redukcja wariantów silników i skrzyń biegów o 90%,- możliwość montażu różnych źródeł energii: gaz/ogniwa,- konkurencyjne, koszty produkcji i ceny aut,- obniżenie masy dzięki nowoczesnej konstrukcji,- nowy poziom bezpieczeństwa w mniejszych samochodach.
Wszystkie pojazdy oparte o MQB, zostaną wyposażone w systemmulticollision brake, który uruchamia hamulec w czasie kolizji, co pozwala uniknąć tzw efektu domina.
Analogiczne rozwiązania do MQB są wprowadzane w całym koncernie. W przypadku Audi to MLB -Modular Longitudinal System, Porsche MSB Modular Standard System oraz w grupie New Small Family czyli najmniejszych aut: VW up!, Seat Mii i Skoda Citigo.