Wolniej i ostrożniejOddana do użytku w latach 80. ubiegłego wieku kielecka obwodnica posiadastatus jednojezdniowej drogi ekspresowej, co oznacza ze można po niejjechać z dopuszczalną prędkością 100 km/h. Od poniedziałku zdejmowanebędzie oznakowanie tego odcinka drogi jako ekspresowego, co oznacza, żedopuszczalna prędkość zmniejszy się do 90 km/h, jeżeli nie będziedodatkowych ograniczeń. A takie pojawią się niebawem w związku z budową.Wykonawca zacznie od zbudowania pięciu tymczasowych dróg dojazdowych,które łączyć będą istniejącą obwodnicę z budowaną drugą jezdniązachodnią. Drogi dojazdowe dla sprzętu budowlanego tworzyć będąjednopoziomowe skrzyżowania z istniejącą jezdnią. Będą one specjalnieoznakowane jako wyjazdy z budowy i poprzedzone znakami ograniczającymiprędkość do co najmniej 70 km/h. Do tej pory obwodnica kielecka niemiała takich skrzyżowań, a jedynie węzły i dwupoziomowe skrzyżowania,jak przystało na trasę ekspresową. W związku z budową odcinek ten traciparametry drogi klasy S,co oznacza, że kierowcy powinni zachowaćszczególną ostrożność.Skrzyżowanie ekspresówekBudowa prawie 23-kilometrowej obwodnicy Kielc na pełnych parametrachdwujezdniowej drogi ekspresowej to największa do tej pory inwestycjadrogowa regionu świętokrzyskiego. Prace ruszyły pod koniec września, apotrwają 2 lata. W ramach nowej inwestycji droga biegnąca od węzłaKielce Północ do węzła Chęciny zyska drugą jezdnię po zachodniej stronietej już istniejącej. Przebudowane zostaną również węzły w Jaworzni,Chęcinach i Kostomłotach (Niewachlowie). Ten ostatni, największy,tzw.zespolony będzie pierwszym, jedynym w regionie świętokrzyskim węzłem naskrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych 7 i 74. W ramach inwestycjipowstanie między innymi 18 wiaduktów, 9 mostów, 2 miejsca obsługipodróżnych, 4 przejścia dla pieszych i 3 samodzielne przejścia dlazwierząt dużych - w sumie 31 obiektów inżynierskich. Koszt robótbudowlanych to blisko 642 mln złotych. Po ich wykonaniu obwodnica znowuoznakowana zostanie jako ekspresowa, bo zyska pełne parametry drogiklasy S, a z tym wiąże się podniesienie dopuszczalnej prędkości do 110km/h.
Obwodnica traci S
Obwodnica Kielc traci status trasy ekspresowej. Na szczęście tylko na dwa lata czyli na czas rozbudowy. Od poniedziałku 18 października 2010 zmieniać się będzie oznakowanie naobwodnicy Kielc. Wprowadzone zostaną także ograniczenia prędkości wzwiązku z rozpoczęciem inwestycji zmierzającej do dostosowania drogi S7do pełnych parametrów dwujezdniowej trasy ekspresowej.