GDDKiA w najnowszym komunikacie podaje, że Ministerstwo Infrastruktury podpisało Programy Inwestycji na rozbudowę kluczowych węzłów komunikacyjnych w Trójmieście: Kowale, Szadółki i Straszyn w ciągu drogi ekspresowej S6. Dzięki temu sfinansowana zostanie nie tylko rozbudowa węzła Szadółki, ale także prace projektowe dla węzła Kowale. Węzeł Straszyn otrzyma środki zarówno na projekt, jak i roboty budowlane oraz analizę rozbudowy odcinka między Rusocinem (A1) i Straszynem (S6).
Przeczytaj także: Niemcy z ADAC wybrali najlepsze i najgorsze samochody. Szokujące wyniki VW i Dacii
Co czeka kierowców? Nowe ronda turbinowe w Straszynie i analiza ruchu
W obrębie węzła Straszyn zaplanowano budowę dwóch rond turbinowych, co ma wpłynąć na poprawę organizacji ruchu. Projekt obejmie także opracowanie koncepcji rozbudowy drogi S6 do trzech pasów na odcinku sześciu km od węzła Straszyn do Rusocina.
Analizowany będzie także układ komunikacyjny oraz możliwość przebudowy autostradowego węzła w Rusocinie. Harmonogram zakłada uzyskanie decyzji środowiskowej w drugim kwartale 2027 r., decyzji ZRID w pierwszym kwartale 2028 r. i oddanie ronda do użytku w trzecim kwartale 2029 r.
To nie wszystko. Rozbudowa węzłów Kowale i Szadółki
W ramach inwestycji związanych z węzłem Kowale przewidziano przygotowanie dokumentacji projektowej oraz rozbudowę o trzeci pas ruchu na trzykilometrowym odcinku trasy S6. Realizacja wymaga również przebudowy dróg dojazdowych oraz budowy nowych obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty czy przejścia dla pieszych i rowerzystów. Decyzja środowiskowa została już wydana w maju 2022 r., a decyzja ZRID planowana jest na pierwszy kwartał 2029 r. Budowę zakończy się w trzecim kwartale 2033 r.
W przypadku węzła Szadółki, miasto Gdańsk odpowiada za etap projektowy. Po jego ukończeniu przetarg na roboty budowlane ogłosi Ministerstwo Infrastruktury. Rozbudowa obejmie m.in. zwiększenie przepustowości obwodnicy na długości 3,6 km do przekroju 2x3. Prace zakończą się również w 2033 r.
Przebudowa infrastruktury oraz dobudowanie trzeciego pasa mają przyczynić się do zmniejszenia wypadkowości i usprawnić przejazd przez jedną z najważniejszych sieci komunikacyjnych Pomorza, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Przeczytaj także: Kierowcy od lat popełniają ten sam błąd przy bramkach. Apelują o zmiany
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoAlternatywne rozwiązania – Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) w ciągu drogi ekspresowej S7 przyniesie ulgę istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Pierwszy odcinek prowadzący od Chwaszczyna do Żukowa jest już użytkowany przez kierowców od czerwca. Obecnie trwają prace nad kolejnym fragmentem, który połączy Żukowo z Gdańskiem Południe.
OMT o długości 32 km umożliwi płynne połączenie Południowej Obwodnicy Gdańska z autostradą A1, co usprawni ruch tranzytowy i ułatwi skomunikowanie Pomorza z resztą kraju. Dodatkowo, obwodnica Żukowa odciąży lokalny układ drogowy, prowadząc ruch poza centrum miasta.