Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Od 1 czerwca zmiana prędkości jazdy w nocy. Znika przepis relikt

Od 1 czerwca zmiana prędkości jazdy w nocy. Znika przepis relikt

Od 1 czerwca zmienia się nocny limit prędkości w terenie zabudowanym: jazda z prędkością 60 km/h, która obecnie – jeśli nie ma dodatkowych ograniczeń – jest legalna, stanie się wykroczeniem. O ile dziś za jazdę w nocy z prędkością np. 105 km/h dostaniemy tylko mandat, po 1 czerwca za to samo dodatkowo zostaniemy ukarani zatrzymaniem prawa jazdy na trzy miesiące.

Jazda nocą
Jazda nocąŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła
  • Wraz z początkiem obowiązywania nowych przepisów będą znikać z terenów zabudowanych znaki ograniczające prędkość do 50 km/h
  • Pora dnia nie będzie już mieć wpływu na obowiązujące ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym
  • Kierowcy przekraczający dozwoloną prędkość będą musieli liczyć się z wyższymi niż dotąd mandatami w porze nocnej
  • Za nocne przekroczenia prędkości w terenie zabudowanym łatwiej będzie stracić prawo jazdy
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Dnia 1 czerwca 2021 r. znika z Kodeksu drogowego przepis relikt, który uzależnia domyślnie dozwoloną prędkość na obszarze zabudowanym od pory dnia – to 50 km/h w godzinach 5:00–23:00 oraz 60 km/h w godzinach 23:00–5:00. Od chwili wejścia w życie nowych przepisów straci sens zerkanie na zegarek podczas nocnych przejazdów przez obszary zabudowane tylko po to, by upewnić się, jaki limit prędkości obowiązuje w danym momencie – limit przez całą dobę będzie taki sam. Zresztą... wielu kierowców nie wie nawet, że takie rozróżnienie w przepisach istnieje. Z kolei wielu z tych, którzy pamiętają o tym, że nocą w Polsce na drogach prowadzących przez obszar zabudowany można jeździć szybciej niż za dnia, nie pamięta: czy godziną graniczną jest 23:00 czy 22:00. Piąta rano czy szósta rano?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

50 km/h przez całą dobę – mniej znaków przy drogach

Likwidowany przepis uzależniający dozwoloną prędkość od pory dnia jest wyjątkowy na tle drogowych przepisów krajów zachodnioeuropejskich (przykładowo na wielu odcinkach dróg np. w Niemczech obowiązują nocne ograniczenia związane z emisją hałasu – trzeba więc jeździć wolniej niż za dnia). Pomijając nawet kwestie bezpieczeństwa, jego likwidacja będzie mieć jeden ważny i pozytywny skutek: z dróg znikną tysiące znaków „pięćdziesiątek” – nie będą już potrzebne! Dziś, ilekroć na obszarze zabudowanym widzimy znak ograniczenia prędkości do 50 km/h, ma on na celu wyłącznie zniesienie „nocnego” podwyższonego limitu prędkości. Wkrótce zacznie się zdejmowanie tych znaków.

Od 1 czerwca 2021 znaki ograniczające prędkość do 50 km/h w terenie zabudowanym stracą rację bytu
Od 1 czerwca 2021 znaki ograniczające prędkość do 50 km/h w terenie zabudowanym stracą rację bytuŹródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Przeczytaj też:

Przy okazji warto mieć na uwadze, że po wejściu w życie nowych przepisów, przekraczając dozwoloną prędkość w nocy, dostaniemy wyższy mandat: dziś jazda 80 km/h oznacza – przy braku ograniczeń wyrażanych znakami – przekroczenie o 20 km/h, od 1 czerwca jazda z tą prędkością będzie przekroczeniem o 30 km/h. Za jazdę ponad 100 km/h w terenie zabudowanym dziś grozi nam tylko 500 zł mandatu, a od 1 czerwca – także utrata prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h.

Czy wiesz, że za pomocą znaków drogowych na terenie zabudowanym dopuszczalna prędkość może być zarówno podniesiona, jak i zmniejszona, natomiast poza terenem zabudowanym za pomocą znaków drogowych podniesienie dozwolonej prędkości ponad ustawowy limit nie jest możliwe?

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków